۲۹ آذر ۱۳۹۵، ۱۲:۲۲
کد خبر: 82352205
T T
۰ نفر
14 نویسنده در جشنواره كتاب دین تجلیل می شوند

تهران - ایرنا - معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی با اعلام زمان برگزاری ششمین جشنواره كتاب دین و پژوهش های برتر گفت: 14 نویسنده كتاب های دینی در این مراسم تجلیل می شوند.

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا، حجت الاسلام سید جواد موسوی هوایی روز دوشنبه در نشست خبری ششمین جشنواره كتاب دین و پژوهش های برتر افزود: از دی ماه سال 93، حدود شش هزار كتاب در حوزه های مختلف دینی از سوی هیات داوران این جشنواره طی چهار مرحله مورد ارزیابی قرار گرفت و در مراسم اختتامیه 2 كتاب به عنوان اثر برتر و 12 كتاب به عنوان آثار شایسته معرفی می شود.
وی حوزه های دینی را شامل «علوم قرآن و حدیث»، «فقه، اصول و حقوق اسلامی»، «تاریخ و فرهنگ تمدن اسلامی»، «فلسفه، كلام، اخلاق، عرفان و مذاهب اسلامی»، «علوم اجتماعی»، «علوم اقتصادی و مدیریت اسلامی»، «علوم تربیتی، روان شناسی و علوم رفتاری»، «علوم سیاسی، انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره)»، «ادبیات داستانی و رمان» و «كودك و نوجوان» دانست.
دبیر ششمین جشنواره كتاب دین و پژوهش های برتر گفت: برای انتخاب این كتاب ها از نظر علمی و كاربردی، بررسی های مختلفی انجام شده و رویكرد جشنواره بر مبنای كارهای ابتكاری نویسندگان است.
وی افزود: كتاب هایی كه از نظر علمی دارای زیربنای محتوایی بوده یا به صورت واسطه سلسله اصول و روش هایی را ارائه داده و یا دربردارنده یك برنامه اقدام با پشتیبانی علمی باشد به مرحله داوری راه پیدا كرده اند.
موسوی هوایی از راهیابی 805 كتاب به مرحله داوری خبر داد و گفت: این آثار در چهار مرحله مورد ارزیابی قرار گرفتند كه در مرحله دوم 551 كتاب، در مرحله سوم 76 اثر و در مرحله نهایی 14 كتاب انتخاب شدند.
وی همچنین گفت: مراسم تجلیل از برگزیدگان چهارشنبه هشتم دی ماه از ساعت 9 تا 11 در سالن حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و با حضور اندیشمندان و شخصیت های فرهنگی برگزار می شود.

** آماری نه چندان خوشایند
معاون سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینكه كتاب های منتشر شده در سال های 92 و 93 در این جشنواره مورد بررسی قرار گرفته، اظهار داشت: 13 درصد از این كتاب ها در حوزه قرآن، 8 درصد فقه و اصول، 6 درصد تمدن اسلامی، 13 درصد فلسفه و كلام، 5 درصد علوم اجتماعی و 2 درصد مربوط به علوم اقتصادی و مدیریت اسلامی است.
وی تناسب آمار این كتاب ها را با حوزه های طبقه بندی شده ناچیز دانست و گفت: در حوزه علوم تربیتی 4 درصد، علوم سیاسی 11 درصد، ادبیات داستانی و رمان 11 درصد و در حوزه كودك و نوجوان 28 درصد است.
این پژوهشگر مذهبی اضافه كرد: در حوزه قرآن 785 كتاب برگزیده شد كه فقط 2 كتاب به مر حله نهایی راه یافت، در حوزه فقه و اصول 462 كتاب انتخاب شد كه هیچ كتابی به مرحله پایانی راه نیافت.
وی ادامه داد: در حوزه تاریخ و تمدن اسلامی 363 اثر برگزیده شد كه 2 كتاب به مرحله چهارم رسید، در فلسفه و كلام از 790 اثر راه یافته به مرحله داوری فقط 2 كتاب انتخاب شد، در علوم اجتماعی 322 كتاب رسید كه در این حوزه نیز 2 كتاب به مرحله پایانی رسید.
موسوی هوایی گفت: 141 كتاب در علوم اقتصادی پذیرفته شد كه 2 از نویسندگان 2 كتاب تجلیل می شود و 208 كتاب در علوم تربیتی پذیرفته شد ولی هیچ كتابی به مرحله چهارم را نیافت.
وی افزود: در حوزه علوم سیاسی از 660 كتاب فقط 2 كتاب به مرحله پایانی رسید و در رشته ادبیات داستانی 585 اثر و در حوزه كودك و نوجوان نیز هزار و 654 كتاب به مرحله پایانی راه یافتند كه در هر حوزه یك كتاب به عنوان برترین ها معرفی می شود.
دبیر جشنواره كتاب دین همچنین گفت: در این مراسم 12 كتاب به عنوان آثار شایسته تقدیر و 2 كتاب به عنوان آثار برتر معرفی خواهد شد كه به آثار برتر علاوه بر اهدای لوح و تندیس، مبلغ 10 میلیون تومان و به آثار شایسته تقدیر مبلغ هفت میلیون تومان پرداخت می شود.
به گفته این مقام مسئول فراخوانی برای دانشگاه ها و حوزه های علمیه در این زمینه ارسال شده كه تعدادی پژوهش نیز به دبیرخانه رسید ولی هیچیك از این پژوهش ها به عنوان پژوهش برتر انتخاب نشد.

** كتاب و كتاب خوانی یكی از وظایف مهم سازمان تبلیغات اسلامی است
معاون سازمان تبلیغات اسلامی افزود: موضوع كتاب یكی از اصلی ترین وظایف این سازمان است. چون سازمان تبلیغات برای دفاع از آرمان های اسلام و انقلاب اسلامی شكل گرفته و انتقال این فرهنگ از طریق تالیف، انتشار و توزیع كتاب بسیار موثر است.
وی افزود: معاونت پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی در این زمینه نقش عمده ای دارد و در كنار سوره مهر، انتشارات امیركبیر و چاپ و نشر بین الملل به توزیع این محتوا كمك می كند.
موسوی افزایش مسائل مربوط به كتاب را در صدا و سیما و همچنین مطبوعات و روزنامه ها اتفاق خوبی دانست كه در راستای تصحیح فرهنگ عمومی و فرهنگ اسلامی بسیار مهم است و جامعه را به سمت كتاب سوق می دهد.
وی با اشاره به آثار كتاب و كتابخوانی، از خبرنگاران و اصحاب رسانه خواست تا موضوع كتاب را یكی از دغدغه های خود بدانند و در این زمینه مطالبه گری كنند.
این مقام مسئول افزود: ترویج فرهنگ كتاب باعث پر كردن اوقات فراغت افراد است كه امروز سبب انتقال فرهنگ از نسلی به نسل دیگر می شود در حالیكه اكنون ما فرهنگ كتابخوانی نداریم و باید آن را ایجاد كنیم.

** انتقال ارزش های دینی با كتاب صورت می گیرد
موسوی هوایی كتاب را عامل انتقال ارزش های دینی دانست و گفت: كتاب های دا، دختر شینا، پایی كه جا ماند و سلام بر ابراهیم از آن دسته كتاب هایی است كه ضمن ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، نسل جدید جامعه را با زمان جنگ و دوران رژیم شاه آشنا كرد و لذا زنده نگه داشتن فرهنگ ایثار و شهادت با كتابخوانی رخ می دهد.

** وحدت و انسجام ملی در سایه مطالعه
معاون سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینكه یك وحدت و انسجام ملی در كتابخوانی
نهفته است، اظهار داشت: اگر مردم در شهرهای مختلف همانگونه كه از فیلم ها و سریال ها استقبال می كنند، از یك كتاب استقبال كنند، یك وحدت فكری و تصمیم گیری برای مردم بوجود می آید و لذا موضوع كتابخوانی یك ظرفیت قوی در جهت بالندگی و رشد كشور محسوب می شود.

** ایجاد انگیزه تولید علم با كتاب
وی ایجاد انگیزه برای تولید علم را از دیگر بركات مطالعه و كتاب دانست و گفت: بسیاری از كسانی كه در مقام های علمی حرفی برای گفتن دارند و در یكی از زمینه های علمی رشد كرده اند، كتابخوان و اهل مطالعه بوده اند و ما باید كتاب را یك نیاز جدی و دغدغه بدانیم.

** كاهش آسیب های اجتماعی با ترویج فرهنگ كتابخوانی
این پژوهشگر مذهبی ایجاد فرهنگ مطالعه را یكی از راه های كنترل و كاهش آسیب های اجتماعی دانست و گفت: همانگونه كه انتشار كتاب های ناهنجار به افزایش آسیب های اجتماعی منجر می شود، اصحاب رسانه و مسئولان فرهنگی به ویژه سازمان تبلیغات اسلامی وظیفه دارند تا با ایجاد فرهنگ كتابخوانی در حل مشكلات اجتماعی مانند اعتیاد، طلاق، خشونت در جامعه یا خانواده، حاشیه نشینی و مهاجرت به شهرها كمك كنند.

** تاثیرات مطالعه در سطح بین المللی
وی از رشد فضیلت ها و تقوا به عنوان یكی از آثار مطالعه یاد كرد و افزود: همگرایی برون مرزی میان مسلمانان و مستضعفان جهان نیز از طریق مطالعه و ترویج كتابخوانی تقویت می شود و همانگونه كه رهبر معظم انقلاب از كتاب ریشه ها به عنوان یك اثر مهم در ادبیات معاصر آمریكا یاد كردند كه بعدها فیلمی نیز از این كتاب تولید شد تا ظلم استكبار جهانی را به نمایش بگذارد.
موسوی هوایی همچنین به موضوع بیداری اسلامی در كشورهای منطقه اشاره كرد كه فرهنگ ظلم ستیزی را می توان از طریق كتابخوانی در كشورهای مختلف پیگیری كرد.

** نگاهی به پنجمین جشنواره كتاب دین
پنجمین جشنواره كتاب دین و پژوهش های برتر در اردیبهشت 93 با تجلیل از 13 نویسنده (چهار اثر برتر و 9 اثر شایسته تقدیر) در هفت گروه دینی برگزار شد كه در مجموع چهار هزار و 521 كتاب و اثر به دبیرخانه ارسال شد.
در گروه «علوم قرآن و حدیث» كتاب مباحث سیاسی بحارالانوار تالیف حجت الاسلام ابوالفضل سلطان محمدی به عنوان اثر برتر و كتاب های ترجمه اصول كافی تالیف حسین استادولی و مسند نهج البلاغه نوشته حجت الاسلام سیدمحمدحسین حسینی جلالی به عنوان آثار شایسته تقدیر معرفی شد.
در گروه «تاریخ، فرهنگ و تمدن اسلامی» كتاب تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهدا تالیف گروهی از تاریخ پژوهان (حجت الاسلام مهدی پیشوایی) به عنوان اثر برتر و كتاب تشیع در تاریخ نوشته سیداحمدرضا خضری به عنوان اثر شایسته تقدیر شناخته شد.
در این مراسم از حجت الاسلام علی محمدی خراسانی نویسنده كتاب كوثر فقه در گروه «فقه و حقوق اسلامی» به عنوان اثر برتر تجلیل شد و كتاب قرآن و دانش اصول فقه نوشته رضا حق پناه اثر شایسته تقدیر اعلام شد و در رشته های «فلسفه، كلام، عرفان و اخلاق»، «ادبیات داستانی و رمان» و «كودك و نوجوان» هیچ كتابی به عنوان اثر برتر معرفی نشد.
كتاب درباره پیامبر اسلام نوشته حجت الاسلام محمدحسن قدردان ملكی در گروه فلسفه، كلام، عرفان و اخلاق و كتاب های قدیس اثر ابراهیم حسن بیگی و اقیانوس مشرق نوشته مجید پورولی كلشتری در گروه ادبیات داستانی و كتاب میان ماه و خدا تالیف سعید روح افزا در گروه كودك و نوجوان به عنوان آثار شایسته تقدیر معرفی شدند.
فراهنگ ** 1003 ** 1071 ** خبرنگار: محمدرضا جعفرملك ** انتشار دهنده: امید غیاثوند