۲۹ آذر ۱۳۹۵، ۱۰:۵۶
کد خبر: 82352025
T T
۰ نفر
مهلت ارسال آثار به دبيرخانه كنگره ملي شعر كتاب تمديد شد

تهران- ايرنا- دبير نخستين كنگره ملي شعر كتاب گفت: مهلت ارسال آثار به دبيرخانه اين كنگره تا پايان دي‌ماه تمديد شد.

به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگي ايرنا از نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور، سيد حميد رضا برقعي با اشاره به آثار رسيده به دبيرخانه،‌ استقبال از نخستين كنگره شعر كتاب را قابل ‌توجه دانست.
وي گفت: پيش‌ از اين مهلت ارسال آثار از ابتداي آذر تا 10 دي‌ ماه تعيين ‌شده بود اما با مذاكرات انجام ‌شده در نشست شوراي سياست‌گذاري، مهلت ارسال آثار به نخستين كنگره ملي شعر كتاب تا پايان دي‌ماه تمديد شد.
دبير كنگره ملي شعر كتاب با اشاره به وجود بخش ويژه شعر كودك و نوجوان در اين كنگره اضافه كرد: مهم‌ترين نكته اين كنگره، وجود بخشي مجزا براي شعر كودك و نوجوان است، اگر قرار باشد دعوت به كتاب و كتابخواني صورت گيرد، كودكان و نوجوانان بايد در اولويت باشند زيرا كسي كه از كودكي به كتابخواني ترغيب شود، همواره با آن مانوس خواهد بود.
به گفته وي، هنوز يكي از شيرين‌ترين شعرهايي كه همه ما ايراني‌ها در ذهن داريم و بخشي از خاطرات ما را ساخته، شعر «يار مهربان» سروده عباس يميني‌شريف است بنابراين اگر شاهد نمونه‌هايي از اين دست در خروجي كنگره شعر كتاب باشيم، به ‌خوبي به وظيفه خود عمل كرده‌ايم.
برقعي درباره بخش شعر طنز اين كنگره ادامه داد: آمار كتابخواني در كشور پايين است، در اين شرايط شايد بيان اين معضل با زبان طنز تاثيرگذارتر باشد، طنز فاخري كه نيش و نوش را با هم داشته باشد و بي توجهي ما به كتاب و كتابخواني را مورد انتقاد قرار دهد و آن را به‌عنوان يك آسيب فرهنگي مطرح كند، يكي از حلقه‌هاي مفقوده در اين عرصه بوده است.
وي اظهار اميدواري كرد با آثاري كه در اين بخش توليد مي‌شود، شاهد تاثيرگذاري و كارآمدي اشعار بخش طنز باشيم.
برقعي افزود: استقبال مردم از طنز در اين سال‌ها بسيار پررنگ و چشم‌گير بوده و مي‌توان با استفاده از اين ظرفيت عظيم، موج خوبي در ترويج فرهنگ كتاب و كتابخواني ايجاد كرد.
وي درباره بخش ترانه و سرود اين كنگره اظهار داشت: به عقيده من تفاوت ترانه و يا تصنيف و سرود با اشعار كلاسيك تنها در قالب خلاصه نمي‌شود و بيشتر در نوع نگاه و محتوا، مسيرشان از يكديگر جدا مي‌شود.
وي ادامه داد: چه‌بسا ترانه‌هايي در قالب‌هاي كلاسيك و رسمي، با استقبال گسترده‌اي از طرف مخاطب روبرو شده‌اند بنابراين سعي شد، با جدا كردن بخش ترانه و سرود، به دنبال توليد اشعار جذاب و متنوع باشيم كه قابليت تبديل‌شدن به اثري موسيقيايي هم داشته باشد تا بتواند در سطحي فراگير تمام اقشار جامعه را به كتاب و مطالعه دعوت كند.
دبير كنگره ملي شعر كتاب، در تبيين هدف برگزاري اين كنگره گفت: جايگاه كتاب و مطالعه براي شاعران نسبت به اقشار ديگر جامعه اهميت ويژه‌اي دارد، شاعري نيست كه با كتاب انس نداشته و با آن زلف گره نزده باشد، كتاب بر گردن شاعران حق بزرگي دارد و ما بايد نسبت به كتاب و موضوعات پيراموني آن دغدغه داشته باشيم.
وي ورود هنرمندان، به‌ ويژه شاعران در عرصه خلق اثر با موضوع كتاب را در اقبال مردم به اين امر مؤثر دانست و گفت: هيچ زباني مانند زبان والاي هنر براي نهادينه‌ سازي يك فرهنگ مؤثر نيست، در حقيقت براي آنكه مردمي كتابخوان داشته باشيم، تمام برنامه‌ريزان فرهنگي كشور ناگزير از تشويق قشر هنرمند به خلق آثار هنري فاخر و تأثيرگذار هستند.
برقعي در تبيين ويژگي‌هاي شعر با موضوع مطالعه گفت: در درجه اول شاعري كه مي‌خواهد براي موضوع بكري مانند كتابخواني شعر بگويد، بايد در انتخاب زبان و بيان خود دقت نظر داشته باشد،‌ شعر نبايد به‌گونه‌اي باشد كه مخاطب را در برابر يك دستور و الزام قرار دهد زيرا لحن نامناسب، سبب نوعي واپس‌زدگي خواهد شد؛ بنابراين بيان هنرمندانه و دقت در انتخاب واژگان بايد مورد توجه باشد.
وي ادامه داد: در گام بعدي با توجه به اينكه شعر با موضوع كتاب در ادبيات فارسي كم است، اين امكان براي شاعران فراهم است تا در ميدان وسيع و تازه‌اي قلم‌فرسايي كنند و دست به كشف مضمون‌هايي بكر بزنند، از سوي ديگر از كلي‌گويي‌ها بپرهيزند و به جنبه‌هاي زيباي مطالعه توجه كنند تا شاعران ديگر و مردم را، به‌عنوان مخاطبان اصلي، به‌سوي كتاب سوق دهند‌.
برقعي تصريح كرد: محدوديتي براي قالب اشعار نيست زيرا تجربه نشان داده هر شعري بايد در قالب خاص خود ظهور و بروز پيدا كند، گاه يك رباعي و دوبيتي مي‌تواند كار چندين قصيده و غزل را انجام دهد از اين‌رو تصميم گرفته شد كه محدوديتي براي قالب آثار ارسالي به دبيرخانه در نظر گرفته نشود.
به گفته وي، اشعار در قالب كلاسيك، سپيد و نيمايي قابل‌قبول است.
دبير كنگره ملي شعر كتاب ادامه داد: شاعران مي‌توانند آثار خود را به نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور به نشاني تهران، ميدان وليعصر (عج)، بلوار كشاورز، خيابان شهيد كبكانيان، خيابان طباطبايي رفيعي، پلاك 18، معاونت توسعه كتابخانه‌ها و كتابخواني، اداره كل فرهنگي و يا از طريق پست الكترونيكي كنگره به نشاني Info@poemketab.ir ارسال كنند.
وي گفت: با توجه به دسترسي آسان به شبكه‌هاي اجتماعي، شماره‌اي براي ارسال اشعار در برنامه تلگرام در نظر گرفته‌شده و دوستان شاعر مي‌توانند اشعار خود را به‌صورت تلگرامي به شماره 09904553067 ارسال كنند.
فراهنگ**1880**1027**دريافت كننده: پروين اروجي** انتشار دهنده: محمدجواد دهقاني
۰ نفر