۲۹ آذر ۱۳۹۵، ۹:۱۰
کد خبر: 82351793
T T
۰ نفر

ابتكار بررسي كرد: «لايحه» اي كه «طرح» شد!

۲۹ آذر ۱۳۹۵، ۹:۱۰
کد خبر: 82351793
ابتكار بررسي كرد: «لايحه» اي كه «طرح» شد!

تهران- ايرنا- ««لايحه» اي كه «طرح» شد!»، «رايزني با آمانو در تهران براي آينده برجام»، «دشمني با فرقه ها يا مخالفت با استبداد؟»، «گفت و گو؛ نخستين گام تعامل ناشران ايراني و ايتاليايي» از مهم ترين موضوع هاي اختصاصي روزنامه ابتكار در شماره دوشنبه 29 آذر است.

** «لايحه» اي كه «طرح» شد!
ليات لايحه برنامه ششم توسعه در حالي ديروز به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيد كه به نظر مي‌رسد بهارستان‌نشينان چاره‌اي جز موافقت با آن نداشتند.از ابتداي جلسه علني نوبت صبح ديروز و زماني كه مجلس وارد بررسي گزارش كميسيون تلفيق لايحه برنامه ششم شد،‌ تعدادي از نمايندگان اين تصور را داشتند كه در صورت مخالفت با كليات لايحه برنامه ششم توسعه، اين لايحه نيز همچون بودجه براي اصلاح مي‌تواند به كميسيون برگردد كه با توضيحات رييس مجلس مشخص شد اگر نمايندگان با كليات برنامه ششم مخالفت كنند لايحه برنامه كان لم ‌يكن تلقي شده و دولت بايد لايحه جديدي ارائه كند؛ پروسه‌اي كه به گفته لاريجاني به سال جاري نمي‌رسد و بايد در سال آينده منتظر ارائه مجدد برنامه ششم از سوي دولت بود. در همين راستا فراكسيون اميد نيز صبح ديروز جلسه‌اي با محمدباقر نوبخت رييس سازمان برنامه و بودجه براي بررسي گزارش تلفيق برگزار كرد كه نتيجه آن در جلسه ظهر فراكسيون به مخالفت با كليات لايحه منجر شد.به باور اميدي‌ها به دليل افزايش تعداد بندهاي برنامه از حدود 30 ماده به حدود 140 ماده ديگر برنامه ششم قابليت اجرايي ندارد و تنها بار مالي را به دولت تحميل مي‌كند. اعتقادي كه تنها مختص به اعضاي فراكسيون اميد نبود و حتي نمايندگان اصولگرا نيز در مقام مخالفت با گزارش كميسيون تلفيق به انحاي ديگر اين موضوع را مطرح كرده و لايحه برنامه ششم را براي كشور سودمند ندانستند.

**رايزني با آمانو در تهران براي آينده برجام
مسئله هسته اي و برجام دوباره آمانو مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را به ايران كشاند. اين سفر در حالي انجام مي شود كه مقامات ارشد كشورمان نسبت به تمديد قانون تحريم هاي ايران از سوي آمريكا واكنش نشان داده اند و آن را نقض صريح برجام اعلام كردند.آمانو با روحاني رئيس جمهوري،صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي و ظريف وزير امورخارجه كشورمان ديدار و گفت وگو كرد. صالحي اعلام كرد كه در ديدارهاي مقامات كشورمان با آمانو شرايط ايران براي برپا نگه داشتن برجام توضيح داده مي شود.علي اكبر صالحي رييس سازمان انرژي اتمي ديروز در جمع خبرنگاران گفت: سفر آقاي آمانو در سفر دوهفته پيش من به وين هماهنگ شد و آنجا ايشان ابرازعلاقه كردند كه به ايران بيايند.صالحي درباره ميزان غناي پيشران‌هاي هسته اي گفت: اين موضوع ساده‌اي نيست كه به سرعت بتوان درباره آن تصميم گرفت و ما سه ماه فرصت داريم تا آن را بررسي كنيم. به طور معمول غناي اين نوع محرك ها از 5 درصد تا 90 درصد است. بستگي دارد به نوع محرك و زمان و هدفي كه مي خواهيم داشته باشيم.وي افزود: اگر تعويض سوخت تند تند انجام شود غناي سوخت مي تواند پايين باشد و اگر تعويض سوخت در مدت زمان طولاني صورت گيرد غنا مي‌تواند بالا باشد. در عين حال ما اين كار را در چارچوب تعهدات پادماني انجام مي‌دهيم.

رييس سازمان انرژي اتمي گفت: ما نمي‌توانيم اقداماتي كه مي‌توانيم انجام دهيم را به عنوان اقدام متقابل رسانه‌اي كنيم اما براي هر اقدام مقتضي آمادگي داريم. اما الان طرف مقابل پيام واكنش ايران در قبال نقض تعهدات را دريافت كرده است.صالحي ادامه داد: در ديدار با آمانو يكي از گله‌هايي كه داشتيم اين بود كه وقتي 130 تن توليد داريم اگر 100 كيلو اضافه شود امري نيست كه در سطح رسانه مطرح شود. ضمن اينكه در برجام آمده توليد بيش از حدود 130 تن را در معرض فروش براي خريدار بالقوه خارجي قرار مي دهيم. اما آنها گاهي تفسير خودشان را دارند كه البته اين مساله حل شد.

**دشمني با فرقه ها يا مخالفت با استبداد؟
حجت‌الاسلام محمدتقي فلسفي واعظ مشهور به سال 1286شمسي در تهران متولد شد. در بخشي از زندگينامه دوره كودكي او آمده است: در 6 سالگي به دبستان توفيق رفت و به تحصيل صرف و نحو و مقدمات علوم ديني پرداخت و با پافشاري و اصرار مادر به منبر روي آورد. خود در اين باره مي‌گويد: «چون مادرم عاشق اباعبدالله الحسين بود به آرزوي خويش رسيد و مرا در مسير خطابه و منبر قرار داد». در نهايت آيت‌الله فلسفي مي‌گويد: «نتيجه مقاومت من تا پايان رمضان سال 34 راجع به بهائيها اين شد كه شاه از من خشمگين شود و لذا نه تنها ملاقاتم با شاه جهت ابلاغ پيامهاي آيت‌الله بروجردي قطع گرديد بلكه از سوي امام جمعه تهران ديگر براي سخنراني دعوت نشدم و پخش سخنراني‌هايم از راديو ممنوع شد».از قضا مبارزه فلسفي با بهايي‌ها نيز بيش از هر اقدام ديگري در او نهادينه شده بود. فلسفي و بسياري از همراهان و هم‌فكران او، دشمن اصلي دين را اين فرقه‌‌ها و احزاب مي‌ديدند و كمتر به مناسبات قدرت توجهي نشان مي‌دادند. گرچه فلسفي نيز بعدها به سخنراني‌هاي انقلابي و عليه رژيم مشهور شد.

آيت‌الله فلسفي در طول مبارزات خود مردم را به افشاي چهره رژيم آشنا كرد و از ياران امام محسوب مي‌شد. بعد از پيروزي انقلاب اسلامي نيز عليرغم كبر سن همچنان در سنگر تبليغ به اداي وظيفه مشغول بود و در سال 1377 در سن 93 سالگي در اثر كسالت وفات يافت. به هر روي، فلسفي در دوران انقلاب هرگز يك انقلابي تمام عيار محسوب نشد. ليكن هيچ وقت هم به آرمان‌هاي انقلابيون ـ البته مبارزان مسلمان و سنتي ـ پشت نكرد و از موضع يك روحاني به حمايت معنوي از آن‌ها پرداخت.

** گفت و گو؛ نخستين گام تعامل ناشران ايراني و ايتاليايي
گفت‌وگو؛ نخستين گام تعامل ناشران ايراني و ايتاليايي«روساي دولت ايران و ايتاليا در ژانويه سال 2016 و در جريان بازديد حسن روحاني، رم به عنوان اولين مقصد پسابرجامي خود، نقشه راه و مسيري براي تعامل بين دو كشور ترسيم كردند؛ مسائل فرهنگي نقطه عطف اين نقشه راه محسوب مي‌شود و بيشترين توجه در روند برنامه‌ريزي‌هاي دو كشور بر سر تعاملات فرهنگي بود.»

به گزارش ابتكار، اين اظهارات بخشي از سخنان مائورو كنچاتوري، سفير ايتاليا در ايران طي نشست خبري معرفي برنامه‌هاي ايتاليا، ميهمان ويژه سي‌امين نمايشگاه كتاب تهران است. كنچاتوري، اين تعهد را تعهدي تاريخي براي ايتاليا خواند. كارلو چروتي، رايزن فرهنگي ايتاليا در ايران و مسعود شهرام‌نيا، مديرعامل موسسه نمايشگاه‌هاي فرهنگي ايران از جمله ديگر ميهمانان اين نشست بودند؛ نشستي كه روز يكشنبه برگزار شد تا در آن ميهمان ويژه شدن ايتاليا در راستاي نقشه راه روابط دو كشور بررسي شود. ايران و ايتاليا به دو مهد فرهنگ و تمدن در خاورميانه و مديترانه شهره هستند كه سهم به‌سزايي نيز در ارتقاي سطح فرهنگي جوامع پيراموني خود داشته‌اند.

*گروه اطلاع رساني
خبرنگار: مهدي احمدي** انتشاردهنده: فاطمه قنادقرصي
پژوهشم**9370**2002
۰ نفر