۲۹ آذر ۱۳۹۵، ۸:۳۳
کد خبر: 82351722
T T
۰ نفر
گسترش مناسبات تهران- بلگراد/ مهمترین تحولات صربستان در سال 2016(بخش اول)

بلگراد- ایرنا- صربستان در سال 2016 گام های بلندی را در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی برداشته كه در این میان افزایش همكاری با ایران، توسعه اقتصادی، شروع مذاكرات برای عضویت در اتحادیه اروپا و همچنین تحكیم مواضع خود در صحنه بین المللی را می توان نام برد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، صربستان طی سال جاری میلادی با سیاست گذاری های مستمر توانست در سطح بین الملل تعادلی را در روابط خود با كشورهای خارجی ایجاد كند و در این میان سفرهای متعدد مقامات این كشور به جمهوری اسلامی ایران نشان داد كه بلگراد و تهران روابط خود را در سطوح مختلف بخصوص در زمینه های اقتصادی و فرهنگی ارتقاء دادند.

- صربستان به عنوان یكی از بنیانگذاران جنبش غیرمتعهدها و عضو ناظر در گسترش همكاری در زمینه های مختلف سیاسی، فرهنگی و به ویژه اقتصادی با ایران در سال جاری میلادی پیشرفت های قابل توجهی داشته كه در این میان می توان به تاثیرات مثبت امضای 4 یادداشت تفاهم در چهاردهمین كمیسیون مشترك در تهران از پایان سال گذشته در توسعه همكاری های فرهنگی و اقتصادی و همچنین برنامه ریزی برای پانزدهیمن نشست این كمیسیون كه قرار است در اوایل سال 2017 در بلگراد برگزار شود، اشاره كرد.
دیدارهای مقامات صربستان و ایران كه در طی سال های اخیر در سطوح مختلف انجام شده بود در طی سال جاری میلادی نیز ادامه داشته و حاصل این دیدارها سیر صعودی گسترش روابط و همكاری های دو كشور در زمینه های مختلف است.
سفر ' تومیسلاو نیكولیچ' رئیس جمهوری صربستان به ایران در اوایل سال جاری میلادی را می توان نشانه عزم صربستان برای تقویت مناسبات تاریخی با ایران از آن یاد كرد كه رئیس جمهوری صربستان در این سفر در مراسم گشایش پنجمین همایش بین المللی سمپوزیوم انجمن جهانی فدراسیون مغز و اعصاب در ایران كه به ریاست پروفسور 'سمیعی' جراح بزرگ مغز و اعصاب كشورمان و جهان برگزار شده بود و در آن صد ها تن از اساتید و جراحان مغز و اعصاب كشورهای مختلف حضور داشتند، شركت كرد.
رئیس جمهوری صربستان در این سفر با دكتر حسن روحانی رئیس جمهوری كشورمان دیدار و در باره گسترش روابط خوب و همكاری های اقتصادی در حوزه های مختلف گفت و گو و تبادل نظر كردند.

- حضور ایران در نمایشگاه گردشگری صربستان در بلگراد و همچنین شركت در شصت و یكمین نمایشگاه بین المللی كتاب بلگراد به عنوان میهمان ویژه كه در حاشیه آن تفاهم نامه های فرهنگی بین ایران و صربستان امضا شده را می توان از زمره اقداماتی شمارد كه افزایش همكاری های دو كشور را در زمینه فرهنگی موجب شده است.
'ولادان ووكوساولیویچ' وزیر فرهنگ و اطلاع رسانی صربستان و 'ابوذر ابراهیمی تركمان'رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران در اكتبر امسال در بلگراد در زمان برگزاری نمایشگاه كتاب در زمینه فرهنگ، علوم، امور آموزشی، ورزش و جوانان توافق نامه همكاری امضا كردند.
این توافق نامه همكاری به مدت سه سال بر اساس كنوانسیون بین دو كشور در مورد همكاری در زمینه های آموزشی، علوم و امور فرهنگی بین دو كشور در دسامبر سال 1963 میلادی به امضا رسید.
ابراهیمی تركمان پس از امضای این توافق نامه گفت كه ایران و صربستان با همدیگر برای اجرایی كردن مفاد این توافق نامه كه به همكاری در زمینه های آرشیو، برگزاری هفته فرهنگی و جشنواره فیلم كمك می كند،تلاش می كنند.
ووكوساولیویچ نیز این توافق نامه را سندی راهبردی و روز بزرگی در همكاری ایران و صربستان توصیف كرد.

- سفر «سینیشا مالی» شهردار بلگراد به تهران در سال جاری میلادی كه در آن با «محمد باقر قالیباف» شهردار تهران در باره همكاری های شهری بین بلگراد و تهران گفت و گو كرد از دیگر مواردی است كه در گسترش همكاری های صربستان و ایران مهم تلقی می شود.
همچنین در سفر شهردار بلگراد به تهران كه در آن هیات 5 نفره از جمله مدیر عامل ایر صربیا بوده است در خصوص برقراری مجدد خط هوایی بین پایتخت های دو كشور صحبت شد.

** انتخابات زودهنگام پارلمانی در صربستان
- برگزاری انتخابات زود هنگام پارلمانی كه یازدهمین انتخابات پارلمانی در این كشور از زمان نظام چند حزبی از سال 1991 به شمار می رود یكی از وقایع مهم صربستان در طی سال 2016 میلادی به شمار می رود كه حزب حاكم پیشرو صربستان با كسب اكثریت آرای مردم به حكومت خود در غالب دولت جدید ادامه داد.
حزب پیشرو در یازدهمن دوره انتخابات پارلمانی صربستان با كسب 49.7 درصد آرا از حمایت اكثریت نمایندگان در مجلس برخوردار گردید.
حزب پیشرو با كسب بیش از 49 درصد آرا، 131كرسی در مجلس را بدست آورد كه 6 كرسی از حد نصاب برای تشكیل دولت جدید بیشتر است. حزب پیشرو صربستان به رغم اینكه به تنهایی قادر به تشكیل دولت جدید بود ولی ترجیح داد كه دولت جدید را با دیگر احزب و یا شخصیت های غیرحزبی تشكیل بدهد.

- پارلمان صربستان با 163 رای موافق در قبال62 رای مخالف به «آلكساندر ووچیچ» نخست وزیر صربستان و اعضای دولت وی كه متشكل از 16 وزیر و 3 وزیر مشاور است رای اعتماد داد.
نخست وزیر صربستان پس از كسب رای اعتماد و ادای سوگند در برابر نمایندگان مجلس و رئیس جمهوری صربستان و همچنین سفرای خارجی مقیم در بلگراد گفت كه دولت جدید صادقانه، مسئولانه و جدی در جهت منافع كشور فعالیت می كند و مهمترین هدف دولت اقتصاد و استاندارد بهتر برای تمامی شهروندان است.
وی همچنین از شهروندان صربستان برای حمایت قدردانی كرد و گفت: خواهان تلاش و مبارزه برای پیشرفت كشور هستیم كه همه خواهان ماندن فرزندان خود در آن باشند كه بتوانند بهتر از ما در آن زندگی كنند.
نخست وزیر صربستان اعضا و برنامه چهاردهمین دولت این كشور از زمان برقراری سیستم چند حزبی در این كشور از سال 1990 میلادی را در طی 6 ساعت به طور كامل تشریح كرد.
وی اولویت های دولت جدید خود در طی 4 سال آینده از جمله عضویت در اتحادیه اروپا، افزایش جذب سرمایه خارجی، بهبود وضعیت اقتصادی، كاهش بیكاری، افزایش حقوق و بازنشستگی و بالا بردن استانداردهای زندگی نام برد.
در ساختار جدید دولت صربستان در وزارتخانه های فرهنگ و اطلاع رسانی، وزارت امور اداری و خودگردانی محلی، اقتصاد، كشاورزی، دادگستری، آموزش و پرورش و همچنین دو وزیر مشاور از افراد جدید استفاده شده است.
دولت جدید 19عضو دارد و مانند دولت گذشته دارای 4 معاون نخست وزیر است كه هر كدام از آنها در صدر وزارتخانه هایی نیز قرار دارند.
ساختار جدید پارلمان صربستان در سوم ژوئن سال 2016 پس از انتخابات پارلمانی در 24 آوریل تشكیل شد.
صربستان پس از سقوط رزیم اسلوبودان میلوشویچ و بر روی كار آمدن حكومت دموكراتیك در كشور از سال 2000 میلادی تا كنون تنها در دو مرتبه انتخابات منظم داشته و دیگر انتخابات، زود هنگام بودند.
حزب پیشرو صربستان و احزاب ائتلافی آن در آخرین انتخابات پارلمانی كه در مارس 2014 برگزار شده بود با 157 كرسی اكثریت قاطع را از آن خود كرده بود و بنا به نظر سنجی های انجام شده این حزب اكنون نیز از حمایت بیش از 50 درصد رای دهندگان برخوردار است.
مجلس صربستان 250 نماینده دارد. بر اساس قوانین صربستان، ماموریت دولت قبل از اتمام دوره چهار ساله هنگام رای عدم اعتماد به دولت، انحلال پارلمان یا استعفای نخست وزیر به پایان می رسد.

** اعتبار دانشگاهی
- اعتبار علمی دانشگاه بلگراد در صربستان در سال جاری میلادی بر اساس فهرست دانشگاه شانگهای كه از بهترین دانشگاه در جهان محسوب می شود در بین 300 دانشگاه برتر جهان قرار گرفت.
در فهرست دانشگاه های برتر جهان كه از طرف دانشگاه شانگهای اعلام شد دانشگاه بلگراد كه 33 دانشكده را در سراسر صربستان دارد در ردیف بین 201 و300 قرار گرفت و به این ترتیب موقعیت خود را از سال گذشته میلادی كه بین 301 و 400 قرار داشت به میزان قابل توجهی بهبود كرد.
علاوه بر دانشگاه بلگراد كه در ردیف 201 تا 300 فهرست دانشگاه شانگهای قرار گرفته است، دانشگاه لوبلیانا در اسلوونی و دانشگاه زاگرب در كرواسی تنها دانشگاه هایی در این منطقه از اروپا محسوب می شوند كه در ردیف بین 401 تا 500 این فهرست جای گرفته اند.
فهرست شانگهای كه هر ساله از طرف دانشگاه Ciao Tong از شانگهای اعلام می شود یكی از با نفوذ ترین ارزیابی های دانشگاه های جهان است.
معیار های مهم و كلیدی برای رتبه بندی دانشگاه های جهان؛ تعداد مقالات علمی در مجلات بین المللی، سندهای كاری، تعداد برندگان جایزه نوبل و مدال های فیدسوو هستند كه دانشگاه برای كارهای علمی خود بدست آورده است.
دانشگاه بلگراد كه مدارك كارشناسی، كارشناسی ارشد و دكترای آن در اتحادیه اروپا و جهان اعتبار دارد بزرگترین دانشگاه صربستان به شمار می آید و از 33 دانشكده و 11 مؤسسه علمی تحقیقاتی تشكیل شده است.
داشنگاه بلگراد در سال 1863 میلادی تاسیس شده و با بیش از 7 هزار عضو و سالانه بیش از 90 هزار دانشجو در 150 رشته به تحصیلات كارشناسی و بیش از یك هزار و 700 نفر در مقاطع كارشناسی ارشد و دكترا مشغول به تحصیل هستند. صربستان و كشورهای همسایه آن با مساله بحران مهاجرین

** صربستان و كشورهای همسایه آن با بحران مهاجرین و آوارگان جنگی
- صربستان در سال جاری میلادی نیروهای مشترك ارتش و پلیس را برای گشت زنی در مرزهای بلغارستان و مقدونیه به منظور جلوگیری از ورود پناهجویان، اعزام كرد.
اقدام بلگراد برای اعزام نیرو به مرزهایش، چند روز پس از آن انجام شد كه مجارستان، گشت های مرزی خود را افزایش داد و شماری از پناهجویان را كه از صربستان به بلغارستان می آمدند، به صربستان برگرداند.
هجوم پناهجویان از كشورهای جنگ زده خاورمیانه و شمال آفریقا به اتحادیه اروپا به بحرانی برای كشورهای این اتحادیه تبدیل شده است. وزارت كشور صربستان كنترل مرزهای خود با كشورهای دیگر بخصوص با بلغارستان و مقدونیه را برای جلوگیری از ورود و كنترل مهاجران غیرقانونی تشدید كرده است.

- هزار آواره جنگی در صربستان منتظر تعیین سرنوشت خود هستند
حدود 7 هزار آواره جنگی و پناهجو در صربستان منتظر مشخص شدن سرنوشت خود برای رسیدن به مقصد نهایی یعنی كشورهای شمالی اتحادیه اروپا هستند.
پس از امضای توافق نامه بین بروكسل و آنكارا برای حل بحران مهاجرین در سال گذشته، مسیر بالكان بر روی آوارگان جنگی برای رسیدن به كشورهای بزرگ اتحادیه اروپا مسدود شد و اكنون حدود هفت هزار نفر كه بیشتر آنان افغان هستند، در انتظار باز شدن مرزهای مجارستان می باشند تا از این طریق به سوی اتریش، آلمان، سوئد و دیگر كشورهای اتحادیه اروپایی روانه شوند.
از حدود هفت هزار آواره جنگی و پناهجو كه اكنون در صربستان بسر می برند، 4 هزار و پانصد نفر از آنان در اردوگاهی كه برای پناهجویان در نظر گرفته شده اسكان دارند و حدود دو هزار نفر در مركز پذیرش آوارگان جنگی در حومه شهر سوبوتیتسا در شمال صربستان در نزدیكی مرز مجارستان پناه گرفته اند.
آوارگان جنگی و پناهجویان با وجود امكانات مناسب در اردوگاه های مختلف در صربستان، خواهان روشن شدن سرنوشت خود برای رفتن به كشورهای شمالی اتحادیه اروپا هستند.

- مجارستان روزانه بین 15 تا 20 مهاجر و پناهجو كه در صربستان اسكان دارند، اجازه ورود می دهد. مهاجرین در چند نوبت با اعتصاب غذا به سیاست مجارستان در جلوگیری از ورود آوارگان جنگی به دیگر كشورهای اتحادیه اروپا اعتراض كردند.
كشور اتریش نیز برای كمك به مجارستان و جلوگیری از ورود غیرقانونی مهاجرین، 60 سرباز به این كشور اعزام كرده است.
مقامات اتریشی نیز قبلا اعلام كرده بودند كه در صورت نیاز برای مقابله با ورود موج پناهجویان به كشورهای منطقه بالكان، نیرو و پلیس اعزام می كند.
آوارگان جنگی، مهاجرین و پناهجویان برای رسیدن به كشورهای شمالی اتحادیه اروپا با عبور از مسیر 2 هزار و 819 كیلومتری بالكان تلاش می كنند تا خود را به اروپای غربی و اسكاندیناوی برسانند.
این مسیر از سواحل تركیه آغاز می شود و تا یونان و اسلوونی امتداد می یابد. كشورهای مقدونیه و صربستان كه عضو اتحادیه اروپا نیستند، به علت بستن مرزها و ایجاد حصارهای مرزی ورود پناهجویان به كشورهای خود را دشوارتر كرده اند.
گروه های حقوق بشری در گذشته از مجارستان به علت بدرفتاری با پناهجویان و خودداری از پذیرش آنان، انتقاد كرده اند.
مجارستان كه عضو اتحادیه اروپاست، با سهمیه بندی و توزیع 160 هزار پناهجو بین كشورهای این اتحادیه شدیدا مخالف است. در همه پرسی كه برای سهمیه بندی مهاجرین در این كشور در سال جاری میلادی برگزار شد، اكثریت شركت كنندگان در همه پرسی به سهمیه بندی مهاجرین رای مخالف دادند ولی به علت مشاركت كمتر از 50 درصدی واجدین شرایط رای دادن، این همه پرسی مورد قبول واقع نشد.

- كشور مقدونیه نیز طی یكی دو سال گذشته با بحران آوارگان جنگی و پناهجویان مواجه بوده است و پارلمان این كشور وضعیت اضطراری را در مرزهای مناطق جنوبی و شمالی تا 31 دسامبر سال جاری میلادی تمدید كرده است.
در این كشور نیز بیش از یك هزار آواره جنگی و پناهجو وجود دارد كه پس از مسدود شدن مسیر بالكان به روی آوارگان در انتظار روشن شدن سرنوشت خود و رسیدن به كشورهای شمال اتحادیه اروپا هستند.
بیش از یك میلیون پناهجو و آواره جنگی، سال گذشته میلادی از مسیر بالكان برای رسیدن به كشورهای مورد نظر خود در شمال اتحادیه اروپا عبور كرده اند.
دولت مقدونیه در ماه اوت سال 2015 به مدت یك ماه وضعیت اضطراری در مرزهای جنوبی و شمالی اعلام كرد و سپس آن را تا ماه ژوئن 2016 تمدید كرده بود.
در حالی كه اتحادیه اروپا در پی بازگرداندن هزاران آواره جنگی به تركیه و بستن مسیر بالكان به روی مهاجرین غیرقانونی است، این افراد با نگرانی و به كمك قاچاقچیان در فكر مسیر جدید برای رسیدن به مقصد نهایی خود هستند.
سرنوشت آوارگان جنگی و پناهجویان در برخی از كشورهای بالكان به رغم وعده وعید های اتحادیه ازروپا هنوز در سایه ای در ابهام است و حل و فصل این بحران برای هیچكس معلوم نیست.
اتحادیه اروپا پناهجویان و مهاجرانی را كه از كشورهای سوریه، افغانستان و عراق نیستند و تنها به خاطر مسائل مالی و بیكاری كشورشان را ترك كرده اند، «مهاجران اقتصادی» نامیده است و از درخواست این افراد به عنوان پناهجویی ممانعت می كنند و اولویت را به افرادی داده اند كه به خاطر جنگ و ناآرامی كشورشان را ترك كرده اند.

**آمریكا دو زندانی گوانتانامو را به صربستان منتقل كرد
-پس از مذاكرات انجام شده بین مقامات آمریكایی و صربستانی یك زندانی یمنی و یك زندانی تاجیكی از بازداشتگاه بحث انگیز گوانتانامو به صربستان انتقال داه شدند.
، 'محمد دولتف' تاجیك تبار و 'منصور احمد سعد الدایف' یمنی تبار، دو بازداشتی یادشده هستند كه پس از تصویب شش سازمان امنیتی و نظارتی آمریكا، به صربستان منتقل شدند.
بدین ترتیب، شمار بازداشت شدگان در زندان گوانتانامو به 76 تن رسید.
این بازداشتگاه در پایگاه هوایی نیروی دریایی آمریكا در خلیج گوانتانامو واقع است.
'دونالد رامسفلد' وزیر دفاع وقت آمریكا در ژانویه 2002 و هنگام آغاز به كار این زندان گفته بود كه از آن برای نگهداری 'افراد بسیار خطرناك' استفاده خواهد شد.
كسانی كه توسط آمریكا به این بازداشتگاه منتقل شده اند، همگی مظنون به همكاری با القاعده بوده اند؛ با این حال، گزارش های منتشرشده از شكنجه بازداشت شدگان و این واقعیت كه اكثر آنان هرگز در یك دادگاه صالحه محاكمه نشده اند، باعث اعتراض هواداران حقوق بشر شد.
تعطیلی این زندان، یكی از وعده های 'باراك اوباما' در انتخابات سال 2008 بود.
واشنگتن شماری از این زندانیان را برای ادامه بازداشت به كشورهای دیگر منتقل و شماری دیگر را آزاد كرده است.
اروپا**436**
ادامه دارد.. .
۰ نفر