۲۸ آذر ۱۳۹۵، ۱۷:۲۸
کد خبر: 82351328
T T
۰ نفر
تاكيد امام جمعه موقت تهران بر حركت حوزه و دانشگاه در مسير واحد

تبريز - ايرنا - امام جمعه موقت تهران با تاكيد بر وحدت حوزه و دانشگاه، با بيان اينكه امروز حوزه به تنهايي نمي‌تواند در تمامي بخش‌ها تخصص داشته باشد، گفت: حوزه و دانشگاه بايد در مسيري واحد حركت كنند.

به گزارش ايرنا، آيت‌الله كاظم صديقي روز يكشنبه در همايش نقش وحدت حوزه و دانشگاه در تحقق گفتمان انقلاب اسلامي با بيان اينكه نبايد حوزه و دانشگاه را از هم جدا كنيم، گفت: حوزه و دانشگاه مجموعه‌اي يگانه بوده و از يك منبع هستند.
وي با بيان اينكه معارف بشري بر چهار معرفت هستي‌شناسي، خودشناسي، هدف شناسي و دشمن شناسي، استوار است، بر دشمن شناسي تاكيد و يادآوري كرد: انسان همواره بايد دشمن خود را بشناسد.
وي با تاكيد بر اينكه، انسان موجودي الهي است و بايد مظهر خدا شود، گفت: مقصد اعلا براي انسان رسيدن به خداست كه مسير آن در علم نهفته است.
امام جمعه موقت تهران گفت: تمامي علم‌هاي موجود در دنيا اعم از ستاره شناسي، دارو شناسي، فيزيك و... انسان را به خدا مي‎رساند.
وي با بيان اينكه تمامي كاينات دنيا و مخلوق ها، جلوه‌اي از خداوند بوده و در حقيقت كتاب الهي است، گفت: دانشگاه كه فعاليت‌هايش در زمينه كشف موجودات و عالم هستي است در واقع با كلام‌الله سر و كار دارد.
آيت الله صديقي با اشاره به اهميت وحدت حوزه و دانشگاه تاكيد كرد: دانشگاه بايد همانند گذشته در بطن حوزه قرار بگيرد.
وي با اشاره به اينكه ابن‌سينا، رازي، ابوريحان بيروني و... جزو مفاخر علمي عالم‌اند و در زمان اين دانشمندان خطي بين حوزه و دانشگاه وجود نداشت، گفت: دانشگاه در دل حوزه بود و بايد به جايگاه اصلي خود برگردد و بين حوزه و دانشگاه تقسيم كار شود.
امام جمعه موقت تهران با بيان اينكه امروز سياست ما و مديريت ما نيازمند برخورد اجتهادي است، گفت: حوزه بايد در تربيت مدرس مجتهدانه وارد شود زيرا كه ما در جاي جاي قوانين و حيات اجتماعي به فقه و اخلاق نياز داريم.
وي با اشاره به اهميت وحدت، تاكيد كرد: حوزه و دانشگاه نقش مهمي در حراست از اين وحدت دارند.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به نقش انقلاب اسلامي در ترويج معارف ديني و همچنين وحدت حوزه و دانشگاه، اضافه كرد: در برخي از نقاط جهان همانند مصر و ليبي نيز حركات انقلابي گرايانه به وجود آمد، اما همانند انقلاب اسلامي ايران به بار ننشست زيرا كه اين انقلاب مقدس در مسير امام‌ زمان (عج) قرار دارد.
وي با اشاره به اينكه امروز خون روحانيت و دانشجو به هم آميخته است، يادآوري كرد: دشمن در جريان فتنه 88 و فتنه 78 تلاش كرد دانشگاه را در مقابل روحانيت و دين قرار دهد، اما به لطف خداوند همين دانشگاهيان در مقابل توطئه‌ي دشمن ايستاده و نقشه‌هاي شومشان را بر ملا كردند.
آيت الله صديقي با تاكيد بر اينكه حوزه و دانشگاه بايد با اعتقاد و ايمان در كنار هم قرار گرفته و وحدت ايجاد كنند، اظهاركرد: برخي از دانشجويان تشنه‌اند و به دنبال طلبه‌اي هستند كه سفره‌ دلشان را براي او باز كنند، از اين رو روحانيون و علما بايد به اين نياز دانشگاه توجه كرده و در پاسخگويي به اين نياز از هيچ تلاشي دريغ نكنند.
آيت الله صديقي با اشاره به تلاش‌هاي دشمن در جهت ضربه زدن به جوامع اسلامي، گفت: بمباران ماهواره‌اي، تضعيف اخلاق و علم زدايي از جمله توطئه‌ هاي دشمنان است كه علاوه بر جدا كردن حوزه و دانشگاه، درصدد نفوذ به قلب حوزه و دانشگاه، سكولار كردن طلاب و خارج كردن دانشگاهيان از مسير اصلي هستند.

** امام جمعه تبريز نسبت به تلاش بيگانگان براي جدايي حوزه و دانشگاه هشدار داد
نماينده ولي فقيه در استان آذربايجان شرقي و امام جمعه تبريز هم طي سخناني در اين همايش نسبت به تلاش دست‌ هاي فتنه گر و بيگانه براي فاصله انداختن بين حوزه و دانشگاه در راستاي دين‌ستيزي، روحاني‌ستيزي و جدايي علم و دين هشدار داد.
به گزارش ايرنا، آيت‌الله محسن مجتهدشبستري با اشاره به منويات مقام معظم رهبري مبني بر اينكه حوزه و دانشگاه انقلابي بوده و بايد انقلابي بماند، گفت: با وجودي كه توطئه ‌هاي دشمنان خنثي شده ولي آنها دست از تلاش خود بر نداشته و درصدد تضعيف فرهنگ اسلامي هستند.
وي بر ايجاد وحدت فرامحيطي تاكيد كرد و افزود: بايد با تبادل نظر و كرسي‌هاي آزادانديشي از نظرات فعالان حوزه و دانشگاه در جهت تقويت وحدت استفاده كرد.
امام جمعه تبريز با اشاره به ابعاد مختلف وحدت، اظهاركرد: يك نوع وحدت ملي در زمينه آرمان‌ها و آداب و رسوم وجود دارد و وحدت ديگر وحدت ديني در زمينه آموزه‌هاي ديني و ارزش‌هاي الهي و آسماني است.
نماينده ولي فقيه در استان با اشاره به اينكه در اسلام تاكيد فراوان بر وحدت شده است، گفت: همان گونه كه در نيروهاي مسلح، همدلي و وحدت در ميدان نبرد و مقابله با دشمنان ضروري است، افزود: وحدت حوزه و دانشگاه هم در جنگ نرم و مقابله با تهاجم فرهنگي ضرورت دارد.
امام جمعه تبريز با بيان اينكه در زمان پهلوي توطئه‌هاي اسلام ستيز فراواني به منظور دين‌زدايي و جدا كردن مردم از ديانت، همچون محروم كردن از آئين هاي عزاداري و كشف حجاب را شاهد بوديم، گفت: جدايي حوزه و دانشگاه موجب موفقيت دشمنان در اجراي اين توطئه ها شد.
وي يادآوري كرد: با حضور علمايي چون شهيدان مطهري، بهشتي و مفتح در دانشگاه، پايه هاي وحدت بين روحانيت و دانشجويان شكل گرفت و سدي در برابر توطئه هاي دشمنان ايجاد شد.
عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به توصيه‌هاي امام راحل (ره) مبني بر تداوم ارتباط جوانان با روحانيون، گفت: فاصله بين حوزه و دانشگاه موجب تضعيف اين نهادهاي تاثيرگذار در توسعه و سعادت جامعه خواهد شد.
وي با ابراز تاسف از اينكه برخي از دانشجويان و حوزويان آن طور كه بايد دشمن را نشناخته‌اند، به بد عهدي اخير آمريكا در خصوص برجام اشاره كرد و گفت: برخي از افراد چهره آمريكا را بزك كرده و گمان مي‌كردند آمريكا مي‌تواند دوست ايران باشد و با اينكه جنايت‌هاي فاحش آمريكا در جهان را مي‌ديدند ولي باز به آن اعتماد داشتند ولي نقض برجام آب پاكي را بر دست همه ريخت.
امام جمعه تبريز تاكيدكرد: بايد شناخت ما از دشمن بيشتر باشد و بدانيم با چه جنگ افزاري وارد عمل مي شوند تا واكنش مناسب داشته باشيم.
آيت‌الله مجتهد شبستري گفت: امنيت كنوني كشور به لطف وجود مقام معظم رهبري حاصل شده و بايد قدر اين نعمت را بدانيم.
خبرنگار: پرويز انصاري** انتشار:محمد رستگار
3071/6183
۰ نفر