۲۸ آذر ۱۳۹۵، ۱۴:۳۵
کد خبر: 82351027
T T
۰ نفر
مهمترين تكليف قوه قضائيه اقامه قسط و عدل است

تهران - ايرنا - قائم مقام رئيس كل دادگستري استان تهران، مهمترين تكليف قوه قضائيه، اقامه قسط و عدل در بين مردم خواند و گفت: راه اندازي دادگاه هاي عمومي در بخش هاي مختلف با هدف دسترسي آسان مردم به دستگاه قضايي و حقوق خود است.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي ايرنا، غلامعلي محمدي در آيين گشايش دادگاه عمومي بخش صفادشت كه با حضور مسئولين قضايي و مديران محلي، انجام شد، افزود: هدف اين اقدامات، اقامه قسط و عدل بوده و نظام اجتماعي كشور هم متكي به عدالت است.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با تبريك هفته وحدت و ميلاد مسعود نبي مكرم اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع) گفت: از بين تمام مخلوقات، مطابق آيه شريفه «فتبارك الله احسن الخالقين» انسان را به عنوان برترين مخلوق برگزيد و از بين همه آنها، پيامبر اكرم(ص) را بعنوان عالي ترين انسان روي زمين قرار داد؛ حتي در بين تمام پيامبران الهي نيز، حضرت ختمي مرتبت بالاترين و برترين درجه، ارزش و قرب را نزد حضرت باريتعالي دارد.
محمدي با اشاره به بيان سخن پيامبر اكرم «اني بعثت لاتمم مكارم الاخلاق» عنوان داشت: تمام بناي آفرينش براساس مكارم اخلاق قرار گرفته و رسول اكرم(ص) براي اتمام مكارم اخلاق و جهت اقامه قسط و عدل برانگيخته شد و در اين راستا هدف حكومت حضرت صاحب الامر(عج) در آخرالزمان نيز همين اقامهء قسط و عدل خواهد بود.
وي ادامه داد: قيام پيامبران بطور عام و نزول كتاب و ميزان الهي، همه براي اين است كه مردم در سايه قسط و عدل زندگي كرده و در پرتو نظام عادلانه به كمالات معنوي برسند و بدين جهت، مهمترين تكليف قوه قضائيه، اقامه قسط و عدل در بين مردم و اين مؤلفه ، اصلي ترين امور مردم است.
محمدي با استناد به روايات متعددي از ائمه اطهار(ع) مبني بر اينكه يك ساعت اجراي عدالت، برتر از ده ها سال عبادت، آن هم عبادتي است كه هر شب آن به زنده داري و هر روزش به روزه داري سپري گردد ، خاطرنشان كرد: اين روايات بيانگر اهميت قسط و عدل بوده كه هدف برانگيخته شدن پيامبران الهي بر آن نهاده شده و حتي آسمان و زمين هم به عدالت وابسته است.
وي اضافه كرد: افزون بر اين ، نظام اجتماعي ما هم بر عدالت متكي است.
قائم مقام رئيس كل دادگستري استان تهران در عين حال افزود: مفهوم عدالت كه در اين نوع از جلسات مطرح مي شود، بهترين، شيرين و دلنشين ترين واژه اي است كه بايد در مورد آن بسيار گفتگو و بحث شود و داراي معناي گسترده اي است.
وي يكي از ساده ترين مفاهيم آن را دست يافتن مردم بر حقوق خود دانست و گفت: هدف از تأسيس اين واحد قضايي ، دسترسي آسان مردم به دستگاه قضايي و رسيدن به حقوق آنان است.
اين مقام قضايي با استناد به جمله مقام معظم رهبري مبني بر اينكه دستگاه قضايي بايد مرجع، ملجأ و پناه مردم باشد، اظهار كرد: به همين منظور بايد زمينه دسترسي آسان به حقوق افراد فراهم باشد و فلسفه تشكيل حوزه هاي قضائي بخش، محدود به تقسيمات كشوري نمي شود؛ چون در قانون آيين دادرسي كيفري اين نكته پيش بيني شده كه رئيس قوه قضائيه در هر منطقه كه نياز باشد، بدون توجه به اين تقسيمات، مي تواند مبادرت به ايجاد تشكيلات قضايي نمايد و هدف و انگيزه سهولت دسترسي به قوه قضائيه نيز دسترسي آسان مردم جهت استيفا حقوق خودشان است.
محمدي با اشاره به بند 11 سياست هاي كلي قضايي عنوان داشت: يكي از وظايف قوه قضائيه فراهم كردن تسهيلات و امكانات براي دسترسي و دستيابي آسان مردم به دستگاه قضايي براي استيفاء حقوق خود ماست كه در بند 11 از سياست هاي كلي قضايي مصوب سال 1388 مجمع تشخيص مصلحت نظام مورد تاكيد قرار گرفته و مقام معظم رهبري(حفظه الله) نيز آن را تنفيذ فرموده اند.
قائم مقام رئيس كل دادگستري استان تهران در خصوص علت تأسيس حوزه قضايي بخش صفادشت نيز تصريح كرد: در خصوص تأمين نياز اين منطقه به خدمات قضايي، فرآيندهاي لازم طي و با پيگيري همكاران حوزه ستادي، نياز اين منطقه به ستاد قوه قضائيه منعكس شد.
وي ادامه داد: با پيگيري هاي انجام شده، چارت سازماني و تشكيلاتي تهيه و مورد تصويب قرار گرفت و در قالب يك تعامل مثبت في مابين دادگستري و شهرداري صفادشت اين مهم در نهايت به انجام رسيد و امروز شاهد تأسيس دادگاه بخش صفادشت هستيم.براساس اين گزارش، اسفنديار رنجبر با دريافت ابلاغ خود بعنوان نخستين رييس دادگاه عمومي بخش صفادشت در غرب استان تهران آغاز به كار كرد.
اجتمام ** ٧٣٢٩ **1569
خبرنگار: ليلا اسماعيل نژاد *انتشار: علي حبيبي
۰ نفر