۲۸ آذر ۱۳۹۵، ۹:۴۲
کد خبر: 82350374
T T
۰ نفر
الحاوی فی الطب تاثیرگذارترین اثر تاریخ پزشكی است

تهران - ایرنا- رئیس دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: كتاب الحاوی فی الطب از بزرگترین، مستندترین و تاثیرگذارترین آثار تاریخ پزشكی است كه 11 قرن پیش توسط ذكریای رازی نگاشته شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا،علی اصغر پیوندی روز یكشنبه در یادمان رازی افزود: دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی به عنوان دانشگاه پیش رو در احیای ذخایر معنوی طب سنتی ایران اسلامی، همزمان با نامگذاری سالهای 2016 و 2017 به نام محمدبن زكریای رازی توسط یونسكو، افتخار برگزاری نخستین یادمان رازی را به پاس خدمات ارزنده این پزشك و فیلسوف به علم پزشكی، یافته است.
وی با بیان اینكه امروز تبیین و ترویج صحیح سرمایه های ارزنده طب سنتی از جهات مختلف مورد نیاز جامعه است، اظهار كرد: طب سنتی گنجینه ای معنوی مبتنی بر تجریبات پیشینیان و سرشار از فرضیات پژوهشی ناب است كه مطالعه آنها برای یافتن شیوه های موثر پیشگیری و درمان بیماری های صعب العلاج الهام بخش خواهد بود و حركت پرشتاب در مسیر گسترش مرزهای دانش بشری و دستیابی به مرجعیت علمی را سبب خواهد شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی شهیذ بهشتی تصریح كرد: سوءاستفاده از گرایش مردم به طب سنتی و طرح ادعاهای اقرارآمیز، غیرمستند و خلاف واقع، خطر مداخلات غیرمجاز افراد فاقد صلاحیت در روند ارایه خدمات سلامتی به هموطنان و اختلالات زیان بار در روند درمان بیماریها را در پی داشته است.
پیوندی خاطرنشان كرد: متناسب با اسناد فرادستی به ویژه سیاست های كلی سلامت ، ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، دانشگاه شهید بهشتی در ادامه اقدامات پیش روانه مانند پایه گذاری دانشكده و مركز تحقیقات طب سنتی ،سرمایه گذاری برای گردآوری و نشر ذخایر طب سنتی و برگزاری یادمان رازی با راه اندازی شبكه طب سنتی و زمینه سازی برای مشاركت همه تخصص های پزشكی ،به ساماندهی طب سنتی می پردازد.
یادمان محمد بن زكریای رازی با حضور اساتید بین المللی و رازی شناسان ایرانی و خارجی و كارشناسان حوزه طب سنتی ایرانی اسلامی روز یكشنبه برگزار شد.
در این آیین كه در كتابخانه ملی برگزار شد، از ترجمه فارسی متن كامل كتاب «الحاوی فی الطب» برای نخستین بار و پس از گذشت 11 قرن از انتشار كتاب رونمایی شد.
كتاب «الحاوی فی الطب» با مقدمه ای از دكتر علی اكبر ولایتی مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل به چاپ رسیده كه با حضور وی از این اثر رونمایی شد.
سخنرانی پروفسور رافایل ویت از دانشگاه كلن و پروفسور كارنلا بافیونی از ایتالیا و پروفسور عبدالناصر كعدان از دانشگاه حلب سوریه بخش دیگری از این آیین بود.
فراهنگ**1880**9022**1027**خبرنگار: پروین اروجی*انتشاردهنده: محمدجواد دهقانی