۲۸ آذر ۱۳۹۵، ۹:۱۴
کد خبر: 82350317
T T
۰ نفر

رسالت: كالين پاول دوم در راه كاخ سفيد؟!

۲۸ آذر ۱۳۹۵، ۹:۱۴
کد خبر: 82350317
رسالت: كالين پاول دوم در راه كاخ سفيد؟!

تهران- ايرنا- «كالين پاول دوم در راه كاخ سفيد؟!»، «خطر حضور جريان راست افراطي در اتريش»، «تحليل كلينتون از شكست در انتخابات آمريكا» و «كتابداري در گستره تاريخ» از مهم ترين موضوع هاي اختصاصي روزنامه رسالت در شماره يكشنبه 28 آذر است.

** كالين پاول دوم در راه كاخ سفيد؟!
انتخاب ركس تيلرسون، دوست صميمي ولاديمير پوتين و دارنده مدال دوستي روسيه به عنوان وزير امور خارجه جديد ايالات متحده آمريكا مولد تحليل ها و البته منازعات تازه اي در داخل اين كشور بوده است. برخي از سياستمداران آمريكايي معتقدند كه تيلرسون گزينه مناسبي براي اداره سكان سياست خارجي ايالات متحده آمريكا نمي باشد. با اين حال حمايت هنري كسينجر از وزارت امور خارجه تيلرسون، تا حدود زيادي منجر به كاهش انتقادات از وي شده است.

عده اي از سناتورهاي آمريكايي معتقدند مراودات نزديك تيلرسون و رئيس جمهور روسيه، امكان اتخاذ رويكرد قاطعانه وي نسبت به كاخ كرملين را سلب خواهد كرد. از اين رو در داخل سناي آمريكا لابي گري هاي تازه اي براي جلوگيري از انتخاب نهايي تيلرسون به عنوان وزير امور خارجه دولت ترامپ آغاز شده است.

** خطر حضور جريان راست افراطي در اتريش
خطر حضور جريان راست افراطي در معادلات سياسي وين، همچنان با وجود شكست اين حزب در انتخابات رياست جمهوري از بين نرفته است. به عبارت بهتر، جريان راست افراطي در وين توانسته است يارگيري گسترده اي در اين خصوص صورت دهد. اين حزب توانسته است تعداد زيادي از شهروندان را با سياست ها و برنامه هاي خود همراه سازد. همين مساله منجر به نگراني سران اتريشي و اروپايي شده است. طي سال هاي 2015 و 2016 ميلادي، شاهد رشد شديد ملي گرايي در كشورهاي مختلف اروپايي بوده ايم. هم اكنون سياستمداران سنتي (وابسته به جريان هاي راست ميانه و سوسياليست) قدرت مهار جريان راست افراطي و ملي گرايان را در قاره سبز از دست داده اند.

** تحليل كلينتون از شكست در انتخابات آمريكا
نامزد شكست خورده انتخابات رياست جمهوري ايالات متحده آمريكا معتقد است كه روسيه در شكست وي در انتخابات نقش مستقيم و بسزايي ايفا كرده است. اين در حالي‌است كه مقامات روسي ادعاي مقامات آمريكايي در خصوص دخالت در انتخابات هشتم نوامبر را رد كرده اند. در هر حال هيلاري كلينتون اصرار دارد كه شكست خود در انتخابات اخير را به بازي پشت پرده مقامات كاخ كرملين ربط دهد. كاخ سفيد اخيرا اعلام كرد كه ولاديمير پوتين رييس جمهور روسيه شخصا دستور هك شدن ايميل هاي مقام هاي ارشد دموكرات در رقابت هاي انتخابات رياست جمهوري آمريكا را صادر كرده است و اين مساله واقعيت دارد كه اقدامات مسكو به كمپين دونالد ترامپ كمك كرده است. مقامات روسي در مقابل، طرح اين ادعا توسط مقامات آمريكايي را بي شرمانه دانسته اند.

** كتابداري در گستره تاريخ
كتاب در اصل مصدر و به معناي نوشتن است كه سپس به مكتوب و نوشته شده اطلاق شده است. در اصطلاح به معناي مجموعه اي نظام يافته از نوشته ها اعم از خطي يا چاپي آمده است. بايد دانست علت اشتياق يك فرد يا جامعه به كتاب و كتابخواني بيش از هر چيزي ميلي دروني است، يعني بدون پرسشگري و وجود سوال يا شك در فرد و جامعه، هيچ گونه كشش دروني براي مطالعه ايجاد نخواهد شد. جامعه‌اي كه ميل دروني به سوي كتابخواني داشته باشد جامعه‌اي است تشنه كتاب‌هاي گوناگون.
در هر جامعه اي كه ميل به مطالعه و آمار كتابخواني كم است ريشه هاي آن را بايد در همين عدم وجود ميل و انگيزه دروني در آحاد جامعه جستجو كرد.

** گروه اطلاع رساني
خبرنگار: مهسا شريفي** انتشاردهنده: فاطمه قناد قرصي
پژوهشم**2059**2002
۰ نفر