۲۵ آذر ۱۳۹۵، ۱۶:۳۷
کد خبر: 82348312
T T
۰ نفر
آيت الله مصباح يزدي: در تشخيص وظيفه كوتاهي نكنيم/هدف جامعه ما تحقق اهداف اسلامي است

قم - ايرنا - رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) گفت: در تشخيص وظيفه و رعايت اهم و مهم نبايد كوتاهي كنيم.

به گزارش ايرنا، آيت الله محمد تقي مصباح يزدي روز پنجشنبه در همايش تجليل از پژوهشگران موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) قم با بيان اين كه اگر 2 جهاز تغذيه و عصبي در يك موجود زنده فعال باشد آن موجود به هدف مطلوب خود مي رسد و گرنه دچار بيماري مي شود، گفت: جامعه هم به 2 جهاز نياز دارد.
وي خاطرنشان كرد: آن جهازي كه نيازهاي مادي جامعه را برطرف مي كند دولت است و جهازي كه روح جامعه را تغذيه مي كند و سامان مي دهد روحانيت است.
وي با بيان اين كه جامعه مانند يك موجود زنده است كه احتياج به تغذيه سالم و مستمر دارد، گفت: جامعه اگر اين تغذيه را داشته باشد، زنده مي ماند و اگر تغذيه اش قطع شود و يا ناسالم باشد، يا مريض مي شود و يا مي ميرد؛ آن تغذيه، تغذيه روحي جامعه است كه به وسيله تحقيق هاي علمي و پژوهش انجام مي شود.
وي افزود: اگر در جامعه اي كساني نباشند كه در علم تحقيق كنند و آنها را در معرض استفاده مردم قرار دهند، كتاب هاي جديد بنويسند و شبهه ها را پاسخ دهند و روش تحقيق را به محققان ياد دهند؛ مانند پيكري است كه دستگاه تغذيه سالمي ندارد.
آيت الله مصباح يزدي اضافه كرد: دستگاه پژوهش براي جامعه مانند يك دستگاه تغذيه مي ماند و اگر براي جامعه يك دستگاه تغذيه روحي بخواهيم تصور كنيم، متصدي آن پژوهشگران هستند.
وي با بيان اين كه پژوهشگران كار ارزنده اي براي جامعه انجام مي دهند، تصريح كرد: هدف جامعه ما تحقق اهداف اسلامي است، خوشبختانه پژوهشگران ما در زمينه علوم اسلامي تحقيق مي كنند و اين افتخار بسيار بزرگي و نيازمند شكر است كه خدا چنين امكاناتي را به بركت انقلاب، شهدا و امام به ما اهدا كرده است.
رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) قم در ادامه با اشاره به استضعاف روحانيت در حكومت ستمشاهي اظهار كرد: زمينه اي فراهم شد كه حوزه علميه قم به بركت وجود مرحوم آيت الله العظمي بروجردي در آن شرايط رونق پيدا كرد و شكل گرفت و امام خميني در اين حوزه درخشيد.
وي با بيان اين كه امام راحل نيز در ميان روحانيان در آن زمان مورد استضعاف مضاعف قرار داشت، گفت: ولي اراده خداوند در اين بود كه به دست همين انسان، بزرگ ترين قدرت هاي منطقه نابود شود.
آيت الله مصباح يزدي خاطرنشان كرد: نخستين درسي كه ما بايد از اين استضعاف ها، محروميت ها، ظلم ها و بي مهري ها بگيريم اين است كه نهراسيم.
وي افزود: باك نداشته باشيم از اين كه مورد بي مهري اشخاص يا گروه ها و يا كشورهايي باشيم.
وي با بيان اين كه عالم خيلي پستي و بلندي دارد، نه به قدرت چند روزه كسي مي توان مغرور و نه بايد نااميد شد، تاكيد كرد: بايد اميدمان به خدا باشد به ويژه آن جايي كه وظيفه خود را خوب انجام داده ايم، مطمئن باشيد اثرهاي خير آن در همين دنيا ظاهر مي شود.
وي گفت: كساني هستند كه بر اثر ضعف اين معرفتشان به خاطر ظلم هايي كه به طرفداران انقلاب مي شود دلسرد مي شوند كه اين اشتباه است، هيچ گاه اين محروميت ها به پاي محروميت روحانيت در زمان حكومت ستمشاهي نمي رسد.
آيت الله مصباح يزدي خاطرنشان كرد: درس دوم اين است كه ما در تشخيص وظيفه و رعايت اهم و مهم كوتاهي نكنيم.
وي با بيان اين كه فسادها در عالم كم نيست، اظهار كرد: بهترين حكومت ها را هم در طول تاريخ نگاه كنيد خواهيد ديد كه در همان زمان فسادهايي وجود داشته است كه يا كمتر نقل شده و يا تحت شعاع قرار مي گرفته است.
وي گفت: بايد سعي كنيم خودمان را اصلاح كنيم و از اين كه عده ما كم باشد نهراسيم؛ دليل خوبي، موفقيت و كمال، كثرت افراد نيست.
آيت الله مصباح يزدي تاكيد كرد: ببينيم كه خدا از ما چه خواسته و وظيفه ما چيست؛ بهتر بشناسيم و بهتر عمل كنيم؛ خطري كه وجود دارد اين است كه اولويت ها را در نظر نگيريم.
وي خاطرنشان كرد: تشخيص اهميت خيلي جاها جنبه فني و تخصصي دارد كه الحمدالله خدا به ما رهبري داده است كه مي توانيم به شناخت او اعتماد كنيم، اين اشاره هايي كه رهبر معظم انقلاب اسلامي مي فرمايند اين ها را خيلي بايد غنيمت شمرد، مثل قطب نمايي است كه جهت را مشخص مي كند.
وي گفت: براي ما آن چه مهم تر در فرمايش هاي ايشان مي باشد در اين است كه حوزه بايد انقلابي بماند، اين يك جمله است، ولي يك عالم معنا دارد و يك عالم تجربه در پشت آن است.
وي افزود: ما با اين جمله مواجه هستيم و بايد ارزش آن را بدانيم و به دنبال تبيين آن باشيم، بايد شناسايي شود كه چه ضعفي وجود داشته است و چه خطري حوزه را تهديد مي كند.
وي خاطرنشان كرد: اولويت ها بايد رعايت شود، پژوهشگران بخشي از تحقيق هاي خود را به جهتي كه مربوط به حفظ انقلاب اسلامي به ويژه در حوزه هاست، سوق دهند.
در پايان اين همايش از 12 تن از پژوهشگران برتر موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) قم در زمينه كتاب و مقاله تقدير به عمل آمد.
اين همايش به مناسبت هفته پژوهش و فناوري با حضور پژوهشگران و استادان اين موسسه برگزار شد.
21 تا 28 آذرماه به نام هفته پژوهش و فناوري نامگذاري و «پژوهش تقاضامحور و تجاري سازي فناوري؛ زيربناي اقتصاد مقاومتي» به عنوان شعار هفته پژوهش و فناوري از سوي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري اعلام شده است.
7406/ 1175 خبرنگار: عباس منجمي ** انتشاردهنده: رضا عليمحمدي
۰ نفر