۲۵ آذر ۱۳۹۵، ۹:۳۱
کد خبر: 82347573
T T
۰ نفر
هیچ موردی بدتر از انحصار و جمود نیست/هم هلال شیعی سخن غلط و هم مثلث سنی سخن ناروایی است

تهران - ایرنا - رییس جمهوری گفت: هیچ موردی بدتر از انحصار و جمود نیست، آنهایی كه در تفكر صحیح خود هم حتی اگر منجمد باشند جامعه را دچار اشكال می كنند تا چه رسد به آنهایی كه افكار انحرافی منجمد را راه پیش روی خود قرار داده اند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح پنج شنبه در افتتاحیه سی امین كنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با تاكید بر این كه خشونت ضد اسلام و آدم كشی ناروا و مردود است، افزود: امروز بار سنگینی بر دوش علما و روشنفكران است.
وی تاكید كرد: از گروه های تروریستی نمی توان به عنوان ابزار دستیابی به منافع خود استفاده كرد.
وی تصریح كرد: این شیعه نیست كه در برابر سنی ایستاده و سنی نیست كه در برابر شیعه ایستاده است، همانطور كه امام راحل فرمود این اسلام آمریكایی است كه در برابر اسلام ناب محمدی (ص) ایستاده است.
رییس جمهوری ادامه داد: هم هلال شیعی سخن غلطی است و هم مثلث سنی سخن ناروایی است. شیعه و سنی برادرند و مسلمان هستند و پیرو راه قرآن سنت و سیره پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) هستند.
روحانی یادآور شد: آیا ما، علمای اسلام، حوزه های علمیه، مبلغین، نویسندگان در فضای حقیقی و مجازی امروز مسئولیتی را بر دوش نداریم،بی تعارف باهم سخن بگویم مگر برخی از افكار منحرف دنیای امروز در برخی از مدارس دینی پرورش پیدا نكرد.
روحانی خاطرنشان كرد: خشونت ضد اسلام است چه از شیعه و چه از سنی باشد، خشونت ضد اسلام است، آدم كشی از هر قومیت باشد ناروا و مردود است از سوی هر كس باشد.
وی با بیان این كه امروز بار سنگیی بر دوش علما، روشنفكران و متفكرین است، افزود: از گروه های تروریستی نمی توان به عنوان ابزار برای منافع خود استفاده كرد.
رییس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: اگر قدرت های بزرگ جهانی فكر كرده اند با این گروهك ها می توانند منافعشان را در این منطقه تثبیت كنند، در خطای بزرگ بسر می برند، اگر برخی كشورهای اسلامی دیكتاتور و وابسته به قدرت های بزرگ فكر كرده اند با این گروهك های تروریستی می تواند بازاری برای منافع و سلطه خود در منطقه استفاده كنند، آنها هم اشتباه می كنند.
روحانی همچنین اظهارداشت: آنها به یاد آورند كه فلوجه آزاد شد، دیروز حلب آزاد شد، به حول و قوه الهی همه عراق و سوریه از دست تروریست ها آزاد خواهد شد
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تبریك میلاد پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) و امام صادق(ع) به ملت ایران و همه مسلمانان جهان، گفت: بی‌تردید پیامبر اسلام در طول تاریخ، تأثیرگذارترین انسان در زندگی بشریت است.
رییس قوه مجریه افزود: پیامبر اكرم(ص) پرچم اخلاق را در جهان به اهتزاز در آورد، مردم جهان را به یكتاپرستی و توحید دعوت كرد و نه تنها بت‌های چوبی بلكه بت اشرافیت، تفوق‌های ناروای اجتماعی، استبدادها و زورگویی‌های جهانی را با تعالیم وحی و قرآن، سرنگون كرد و راه زندگی را به خوبی نشان داد.
روحانی با بیان این كه سخن پیامبر(ص) همواره از توحید به معنای پرستش خدا بود، گفت: البته توحید به این معناست كه جامعه موفق و با وحدت را در زیر پرچم لا اله الا الله حفظ كند. وحدت و توحید به این معناست كه همه كتب انبیاء و رُسُل برای یك هدف نازل شده‌اند.
وی تصریح كرد: پیامبر اسلام (ص) و قرآن مجید به ما یاد داد كه ایمان تنها ایمان به اسلام منهای ادیان گذشته نیست، ایمان انزل الیك و ما انزل من قبلك است.
رییس جمهوری افزود: او نه تنها به ما یاد داد كه به همه ادیان و آیین توحیدی در تاریخ احترام بگذاریم حتی ریشه اسلام را هم از سنت و ملت ابراهیم می دانست.
روحانی اضافه كرد: اسلام متضاد ادیان گذشته نیست مكمل ادیان گذشته است نه تنها پیامبر به ما گفت كه همه مسلمانان باید در كنار هم باشند و متحد باشند، حتی به ما یاد داد كه با پیروان ادیان توحیدی گذشته رفتاری مسالمت آمیز و با آنها همزیستی مسالمت آمیز داشته باشیم.
وی همچنین گفت: او نه تنها می گفت زیر یك خیمه واحد اجتماع كنید بلكه حتی اهل كتاب را به یك سوای دعوت كرد و او حتی اهل كتاب را دعوت كرد و فرا خواند و گفت در اعتقادات مشترك هم صدا شویم و خدا را عبادت كنیم و شركت نورزیم و در بین خود افرادی را به نام خدایگان صدا نزنیم .
رییس دولت یازدهم افزود: ما فكر می كنیم اسلام به ما مسلمان ها فرمان وحدت داده است ولی بالاتر از این است اسلام به ما فرمان وحدت با همه ادیان توحیدی داده است و گفته كه به غیر از نبوت خاصه پیامبر اعظم (ص) به تنبوت عامه همه انبیا نیز باید معتقد باشیم و به تمام انبیا احترام بگذاریم.
روحانی تصریح كرد: مگر بخشی از قرآن كلام داستان انبیای گذشته نیست، مگر بیان موسی كلیم الله، عیسی روح الله، نوح، شعیب، یعقوب و یوسف را در این كتاب برای ما بیان نمی كند.
وی تصریح كرد: مگر سوره هایی نیست كه به نام انبیای گذشته است مگر سوره یونس، ابراهیم و یوسف نداریم، ما را چه شده است كه به جای وحدت با همه ادیان آسمانی و توحیدی امروز حتی برای مذاهب و تفكرهای مختلف اسلامی هم می خواهیم فضایی باقی نگذاریم.
رییس قوه مجریه ادامه داد: هیچ چیز بدتر از انحصار و جمود نیست و آنهایی كه در تفكر صحیح خود هم حتی اكر منجمد باشند جامه را دجار اشكال می كنند تا جه رسد به آنهایی كه افكار انحرافی منجمد را پیش روی خود قرار داده اند
روحانی خاطرنشان كرد: روزی بود كه جهان اسلام گرفتار استعمار و استعمارگران و قدرت های متجاوز خارجی بود و در برابر این معضل بزرگ مردم مسلان با جهاد و اجتهاد وحدت ایثار و فداكاری استقلال خود را در برابر اتعامارگران به دست آوردند و شیعه و سنی در كنار هم بودند.
وی ادامه داد: مگر حوزه علمیه نجف نبود كه برای استقلال لیبی و مبارزه مردم در برابر استعمار ایتالیا فتوا داد، مگر حوزه علمیه نجف نبود كه در برابر تجاوز قدرت شمالی به ایران برای ملت این كشور فتوا داد و مگر نجف نبود كه همزمان برای ملت عزاق در برابر استعمار انگلیس فتوا داد. این افتخار حوزه علمیه نجف است كه در زمان واحد در سه موضوع پیش روی اسلام هر سه علیه استعمار خارجی فتوا صادر می كند.
روحانی تصریح كرد: به اجتهادی افتخار می كنیم كه طبق منطق قرآن باشد مگر جهاد و جنگ جز به مفهوم دفاع از اسلام می شناسیم مگر آیات جهاد از این كلام قرآن آغاز نشدجهاد به معنای ایستادگی ردر برابر ظلم است ایستادگی جهاد به معنای ایستادگی در برابر تجاوز و دفاع از كیان عظمت دین و عزت مشلمانانست
وی همچنین گفت:از چه زمانی جهاد به معنای كشتن مسلمانان در برابر مسلمان و جنگ مسلمان آن هم با اشاره قدرت های بزرگ بوده است كه روسای آنها تربیت شده مستبدین تاریخ هستند.
وی اضافه كرد: امروز آثار آن را چه می بینیم آیا می توان خشونت را با خشونت شست، آیا می توان خون را باخون شست كه به قول مولانا محال آمد محال.
رییس جمهوری گفت: مگر می توان با خونریزی و كشتن بی گناهان به پیامبراكرم (ص) و اسلام و قرآن و سیره رسول الله نزدیك شد ، سنت و كلام پیامبر در كنار عشق به راه پیامبر و آل پیامبر(ص) است و اینها هیچگاه از هم جدا نخواهدشد.
روحانی خاطرنشان كرد: در شراطی كه مسلمانان توانستند در برابر استعمار خارجی پیروز شوند و در برابر استبداد داخلی برخی كشورهای اسلامی در برابر استبداد مقاومت كنند و كشور را از فساد، تیاهی، ظلم و دیكتاتوری نجات دهند فصل جدیدی پیش پای مسلمانان گذاشته شد كه ظاهرش نه استعمار و نه استبداد است اما باطنش هم استعمار و هم استبداد و هم بدتر از هر دو اینها است.
وی تصریح كرد: این چه فاجعه بزرگی برای دنیای اسلام است كه دشمنان اسلام توانسته اند گروه ها و جمعیت هایی از مسلمانان را جذب اندیشه های انحرافی خود كنند و آنها را در مسیرهایی قرار دهند كه بنیان های فكری باطل را در ذهن آنها القا كند.
رییس جمهوری همچنین گفت: این چه فاجعه بزرگی است كه به جای این كه كینه استعمار گران و آنهایی كه قرن ها منابع مسلمانان را غارت كردند و به جای این كه رژیمی كه به عنوان بزرگ ترین خطر منطقه حدود هفتاد سال است منطقه را به اختلاف جنگ و تجاوز كشانده كینه همدیگر را به دل گرفته ایم.
روحانی افزود:ما مسلمانان كه در اصول در كنار هم هستیم و در بسیاری از فروع همانند هم می اندیشیم و عمل می كنیم و روزی قدرت و كاخ های استبداد جهان را به لرزه درآورده بودیم، چگونه شده است كه امروز خواب راحت خودمان را از ما گرفته اند.
وی ادامه داد :چگونه شده است كه برای دشمنان اسلام ساعات و روزهای خشنودی فراهم كرده اند؛ آیا در عراق سوریه، یمن، افغانستان، پاكستان و لیبی توسعه ای را برای مردم و اخلاقی را برای جامعه اسلامی به ارمغان آورده اند،
رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح كرد: آیا فقر و بیچاره گی را كاسته اند و بر علم و دانش جوانان افزوده اند؟ یا قدرت بزرگ علمی و فناوری را برای مسلمانان آفریده اند یا تنها بیچاره گی را در خیابان ها به راه انداختند.
روحانی خاطرنشان كرد:حلب زیبا را ویران و موصل زیبا را ویرانه كردند و خواب راحت را از مسلمانان گرفتند، دختران مسلمان و مسیحی و دخترانی كه در یك كشور اسلامی تحت لوای حكومت آن كشور قرار داشتند به نام اسیر به اسارت گرفتند و جوان ها را سر بریدند و در قفس ها سوزاند و از خانه هایشان آواره كردند، گناه این اقدامات بر گردن كیست.
وی همچنین گفت: گناهش البته كه در قدم اول بر عهده استعمار گران بزرگ، قدرت های غربی و اشغالگران منطقه است و آنهایی كه به گروهك ها اطلاعات دادند و سلاح در اختیارشان قرار دادند، نفت دزدی را از آنها خریدند، آثار فرهنگی موزه های ویرانشان ر را در بازارهای غرب فروختند البته كه بزرگ ترین مسئول جنایت منطقه استبداد گران هستند.
وی اضافه كرد:برخی مناطق اسلامی كه پول و سلاح دارند مسئول دوم هستند اما آیا ما ، علمای اسلام، حوزه های علمیه، مبلغین و نویسندگان در فضای حقیقی و مجازی مسئولیتی را بر دوش نداریم.
رییس جمهوی تصریح كرد:بی تعارف باهم سخن بگوییم مگر برخی افكار منحرف دنیای امروز در برخی حوزه های علمیه پرورش پیدا نكرد .خشونت ضد اسلام است چه شیعه و چه سنی و از هر قومیتی باشد آدم كشی ناروا و مردود است.
روحانی با بیان این كه امروز بار سنگینی بر دوش علما ، روشنفكران و متفكرین است، تصریح كرد: از گروه های تروریستی نمی توان به عنوان ابزار منافع خود استفاده كرد، اگر قدرت های جهانی فكر كرده با این گروه ها می توانند منافع خود را در منطقه تثبیت كنند در خطای بزرگی هستند و اگر برخی كشورهای اسلامی دیكتاتور وابسته به قدرت های بزرگ فكر كرده اند با گروهك های تروریستی می توانند ابزاری برای منافع وسلطه خود در منطقه استفاده كنند، اشتباه كرده اند.
وی خاطرنشان كرد: به یادآورند كه فلوجه آزاد شد و دیروز حلب آزادشد و همه عراق و سوریه از دست تروریست ها آزاد خواهد شد .به حول و قوه الهی و با وحدت مسلمان و تمسك به سیره پیامبر اكرم به روزی برمی گردیم كه ان شاء الله همه مسلمانان منطقه دشمن بزرگ منطقه را رژیم صهیونیستی بدانند، برمی گردیم به روزی كه شاهد برادری و وحدت میان همه كشورهای اسلامی باشیم.
رییس دولت تدبیر و امید افزود: بر می گردیم به روزی كه مردم یمن عزت و آزادگی خود را همراه با توسعه كشور شاهد باشند و برمی گردیم به روزی كه آنهایی كه با سلاح و پول به تروریست های منطقه كمك كردند، در برابر امت اسلام شرمنده باشند و قرآن و امت واحده را در سایه اطاعت از خدا بدانند.
روحانی ادامه داد: قرآن امت واحده را در سایه پیروی و اطاعت از خدا می داند.آن روزی می توانیم امت واحده باشیم كه خدا را اطاعت كنیم نه آمریكا، انگلیس و سایر قدرت های بزرگ و روزی امت واحده خواهیم بود كه خدا رب ما باشد و نه سلاح تروریست ها و عبادت و اطاعت حق به مفهوم توحید است و تفوا و پاكدامنی مسلمانان و ایستادگی و مقاومت می تواند امت واحده را برای ما بسازد .
رییس دولت تدبیر و امید اضافه كرد: علمای دین بزرگان اندیشمندان و صاحبنظران امروز چراغ امید پیش روی جوانان ما روشن شده است و اگر قدرت های بزرگ و صهیونیست می خواهند این امید را نا امید كنند و گروهك های منطقه را برای كشتن مسلمانان آورده اند تا جوانان از اسلام و جهاد فاصله بگیرند.
روحانی افزود: اگر فكر كرده اند با بساط خون در منطقه امید را از جوانان می گیرند، بدانند نا امیدی و یاس به زودی دامن خودشان را فراخواهد گرفت.
وی خاطرنشان كرد:علما اندیشمندان و بزرگان اسلام نسل جوانان و نوجوانان ما را باهمه قدرت به اسلام واقعی و اخلاق پیامبری دعوت خواهند كرد و ما در سایه اسلام و عشق به سنت و اهل بیت و خاندان رسالتمان مسیر ابراهیم را و پیامبر اسلام (ص) را در تاریخ ادامه خواهیم داد چرا كه پیامبر اسلام (ص) ادامه دهنده راه انبیا و ابراهیم و مكمل راه آنها بود.
رییس جمهوری گفت:ظرفیت های بزرگی در دنیای اسلام وجود دارد و نباید بگذاریم دشمنان اسلام این ظرفیت ها را بگیرند و نابود كنند و نباید بگذاریم به بهانه ای فاصله و شكاف در بین مسلمانان و مذاهب زیاد و زیادتر كنند.
روحانی افزود: قرن ها در كنار هم زیستیم ،شیعه وسنی و مذاهب مختلف اعم از ایرانی عراقی، سوری، لبنانی، لیبی، مصری، یمنی و بحرینی همه در كنار هم بودیم و زندگی می كردیم و همدیكر را با احترام می خواندیم و به بزرگان مذاهب مان توهین نمی كردیم به همه صحابه احترام می گذاشتیم.
روحانی در پایان گفت: جوانان را بیدار و هشیار كنیم و بذر وحدت را در جامعه بیفشاینم و دست در دست یكدیگر دهیم، همانطور كه قرآن فرمود واعتصموا به حبل الله جمیعا و ولا تفرقوا.
سی امین كنفرانس بین المللی وحدت اسلامی صبح امروز با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری و با شعار وحدت و ضرورت مقابله با گروه های تكفیری با حضور 220 شخصیت بزرگ و برجسته جهان اسلام از 60 كشور در سالن اجلاس سران كشورهای اسلامی گشایش یافت.
سیام. 2021 ** 1336 ** خبرنگار: حمید شریفی كیا** انتشار: خانزائی
۰ نفر