۲۵ آذر ۱۳۹۵، ۱:۰۹
کد خبر: 82347405
T T
۰ نفر
كاخ سفید به اهمال و بی توجهی به بحران سوریه متهم شد

نیویورك- ایرنا- در كنفرانس خبری روز چهارشنبه سخنگوی كاخ سفید ؛خبرنگاری با اشاره به اظهارات 'سامانتا پاور' نماینده آمریكا در سازمان ملل كه وضعیت حلب را به نسل كشی های رواندا تشبیه كرده بود دولت باراك اوباما رئیس جمهوری امریكا را به اهمال و بی توجهی در جلوگیری از این نسل كشی ها متهم كرد و موجب خشم سخنگوی كاخ سفید شد.

در كنفرانس خبری سخنگوی كاخ سفید ؛ خبرنگاری با اشاره به اظهارات روز سه شنبه 'سامانتا پاور' نماینده آمریكا در سازمان ملل متحد كه وضعیت جاری در شهر حلب را به نسل كشی های رواندا و بوسنی تشبیه كرده بود از 'جاش ارنست' پرسید كه آیا رییس جمهوری آمریكا با این نظر نماینده خود موافق است؟
'جاش ارنست' با اشاره به این كه اظهارنظر در این خصوص در حوزه تخصص سفیر آمریكا در سازمان ملل است كه در این رابطه كتاب هایی هم نوشته است ؛ تایید كرد كه ابعاد خشونت در حلب از حد و مرز گذشته و به سطحی بی سابقه رسیده است و گناه این قساوت ها را به گردن دولت دمشق انداخت و گفت كه اسد با حمایت برخی كشورهای خارجی به چنین اقداماتی دست زده است.
خبرنگار از او پرسید با توجه به این كه بروز نسل كشی های مورد اشاره پاور معلول غفلت و كوتاهی جهان در جلوگیری از آن ها بوده است بار دیگر از ارنست پرسید كه آیا اوباما نیز چنین نظری دارد و اگر دارد چگونه می تواند ساكت بنشیند و هیچ اقدامی نكند؟
ارنست بار دیگر با تاكید بر این كه دولت باراك اوباما معتقد به گزینه نظامی برای حل این بحران نیست؛ گفت كه رییس جمهوری آمریكا از ابتد عمیقا نگران آنچه كه در حلب و سوریه می گذرد بوده و هست و همواره تلاش كرده است تا برای خاتمه این بحران یك راه حل سیاسی پیدا كند.
وی در ادامه برای ساكت كردن خبرنگار گفت: مگر آن كه كسی این پیشنهاد را داشته باشد كه آمریكا باید با اعزام صد یا صد و پنجاه هزار نفر از نیروهای خود به این كشور اقدام به تصرف و اشغال سوریه بكند.
خبرنگار با قطع سخنان سخنگوی كاخ سفید گفت: اینكه آیا این بحران یك راه حل نظامی دارد و یا ندارد به كنار. اما اوباما از ابتدا مدعی شده است كه مقابله با خشونت یكی از اولویت های مربوط به امنیت ملی آمریكا است و چرا حالا با توجه به قساوت هایی كه در حلب در جریان است دست روی دست گذاشته است و اقدامی نمی كند.
سخنگوی كاخ سفید منظور خبرنگار را به تبلیغ برای دخالت نظامی آمریكا در سوریه تعبیر كرد اما خبرنگار گفت كه او با این سخنان قصد حمایت از حمله نظامی آمریكا به سوریه را ندارد و سئوال او این است كه چرا همان طور كه بیل كلینتون رئیس جمهوری پیشین امریكا در مقطعی از زمان خود را مجبور به دخالت در نسل كشی های بوسنی دید و اقدام به عمل كرد اوباما چنین اقدامی نمی كند.
ارنست كه آشكارا از این كه رییس جمهوری آمریكا به بی توجهی و بی تحركی متهم شده بود به خشم آمده بود ؛ گفت : اوباما در طول همه این سال ها در تلاش بوده است تا از طریق دیپلماتیك راهی برای حل این بحران بیابد.
وی در ادامه گفت كه دولت فعلی آمریكا بر این عقیده است كه دخالت نظامی در سوریه عواقب سنگینی را نه تنها برای امنیت آمریكا بلكه سایر متحدین و دوستان آمریكا در منطقه و جهان در پی خواهد داشت.
شبك-4-541**1392**انتشار دهنده: ابوالفضل بابایی