۲۴ آذر ۱۳۹۵، ۱۳:۲۳
کد خبر: 82346454
T T
۰ نفر
خرید و مطالعه كتاب با جهش تولید در این عرصه همراه نیست

بجنورد-ایرنا- معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینكه در تولید كتاب جهش زیادی پس از انقلاب داشته ایم گفت: اما تاكنون، خرید و مطالعه آن با جهش تولید در این عرصه همراه و همساز نبوده است.

به گزارش ایرنا، سیدعباس صالحی چهارشنبه در آیین گشایش نهمین نمایشگاه كتاب خراسان شمالی در بجنورد اظهار كرد: در فضای تولید بعد از انقلاب جهش های خوبی داشته ایم اما مصرف فرهنگی به اندازه تولید جهش نداشته است.
وی با بیان اینكه از زمان پیروزی انقلاب شكوهمند اسلامی تاكنون بیش از یك میلیون عنوان كتاب در كشور منتشر شده است گفت: از مجموع این میزان 600 هزار عنوان چاپ اول و 400 هزار نیز تجدید چاپ بوده است.
وی اظهار كرد: پارسال 80 هزار عنوان كتاب به چاپ رسید و در سال جاری نیز تاكنون 50 هزار عنوان كتاب منتشر شده است.
این مسوول با بیان اینكه در قبل از انقلاب كتاب ها بسیار محدود بود افزود: اما هم اكنون در حوزه های مختلف تنوع فراوان وجود دارد.
وی در بخش دیگری از سخنانش دو دغدغه وزرات مربوطه را دسترسی آسان به كتاب و ارتقای مصرف آن در بین شهروندان عنوان كرد و افزود: برای دسترسی راحت تر به كتاب در سال جاری 80 نمایشگاه كتاب در سطح كشور دایر و كتاب های متنوع در اختیار علاقه مندان گذاشته شده است.
وی بر ارتقای مصرف كتاب نیز تاكید كرد و افزود: این امر مهم نیز باید در جامعه توسط دستگاه های مسوول و مربوط و رسانه ها نهادینه شود.
معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینكه هیچ رسانه ای به اندازه كتاب طعم تفكر را ندارد،‌ گفت: اگر انسان موجودی متفكر است، كتاب نیز رسانه متفكر است.
صالحی به كاركردهای كتاب پرداخت و افزود: كتاب انسان ساز است و مهارت های عمومی افراد را بسیار بالا می برد.
وی افزایش قدرت واژگان و قدرت زبانی افراد را از دیگر كاركردهای كتاب عنوان كرد و افزود: افرادی كه بیشتر كتاب مطالعه می كنند، دسترسی راحت تری نیز به واژگان دارند و در واژگان محدود حركت نمی كنند.
وی افزود: همچنین كتاب زبان، تفكر، خلاقیت افراد را توسعه می دهد و هیچ رسانه ای مثل كتاب طعم تفكر و خلاقیت را ندارد.
وی اظهار كرد: متخصص و عالم شدن تنها كاركرد كتاب نیست بلكه این كالای فرهنگی كاركردهای فراوان از جمله درمانی نیز دارد كه در سال های اخیر به این كاركرد بسیار توجه شده است.
وی با بیان اینكه كتاب ابزار درمان است افزود: كتاب ها درمان آفرینی می كنند و هم اكنون این امر در بسیاری از كشور های مورد استفاده قرار می گیرد.
نهمین نمایشگاه بزرگ كتاب با حضور 330 ناشر در بجنورد مركز استان خراسان شمالی گشایش یافت.
در این نمایشگاه 37 هزار عنوان كتاب در حوزه های مختلف در 180 غرفه برای بازدید عموم به نمایش گذاشته شده است.
این نمایشگاه به مدت شش روز از امروز تا هفته جاری در مصلی بجنورد برای علاقه مندان به كتاب دایر است.
خراسان‌شمالی با 938 هزار نفر جمعیت دارای 38 كتابخانه نهادی و مشاركتی و 24 كتابخانه روستایی است.
3007/ 6042 خبرنگار: ربابه صانعی ** انتشار دهنده:سیدحسین قدسی
۰ نفر