نمايشگاهي از آثار پژوهشي برگزيده در كانون پرورش فكري

تهران - ايرنا - نمايشگاه آثار برگزيده هشتمين جشنواره پژوهش كانون همزمان با هفته پژوهش، در مركز آفرينش‌هاي فرهنگي‌هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان داير شده است.

به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگي ايرنا از اداره كل روابط عمومي و امور بين‌الملل كانون پرورش فكري، در اين نمايشگاه كه به مناسبت هفته پژوهش برگزار مي‌شود؛ آثار پژوهشي برگزيده كارشناسان ستادي، مربيان و اعضاي نوجوان كانون استان تهران به چشم مي‌خورد.
در مجموع 438 اثر به دبيرخانه هشتمين جشنواره پژوهش كانون رسيده كه 72 اثر در بخش‌ پايان‌نامه، 43 اثر طرح پژوهشي، 143 اثر اقدام‌پژوهي و 180 اثر پژوهش در بخش اعضا است.
«بازي و مسابقه» از جمله بخش‌هاي اين نمايشگاه است كه نوجوانان در حين بازي با مراحل پژوهش آشنا شده و حافظه بصري و ديداري آنان تقويت مي‌شود.
مراحل پژوهش، معرفي پايگاه‌هاي پژوهشي، فهرست جشنواره‌هاي علمي پژوهشي كودك و نوجوان در ايران، توليدات فرهنگي پژوهشي و تكنيك‌هاي پژوهشي براي نوجوانان از جمله بخش‌هايي است كه در اين نمايشگاه براي بازديد مخاطبان به نمايش گذاشته شده است.
تشكيل انجمن پژوهش‌گران نوجوان از سوي كانون استان تهران با هدف ايجاد انگيزه تفكر، پژوهش و نهادينه ساختن روحيه پژوهش‌گري در كودكان و نوجوانان، از ديگر بخش‌هاي نمايشگاه هشتمين دوره جشنواره پژوهش است.
كانون استان تهران نيز با تشكيل انجمن پژوهش‌گران نوجوان با هدف ايجاد انگيزه تفكر، پژوهش و نهادينه ساختن روحيه پژوهش‌گري در كودكان و نوجوانان، در اين نمايشگاه حضور دارد.
نمايشگاه آثار پژوهشي برگزيده كه از 22 آذر به همت اداره كل آموزش و پژوهش كانون پرورش فكري در نگارخانه آفتاب مركز آفرينش‌هاي فرهنگي‌هنري واقع در خيابان حجاب از ساعت 9 تا 17 آغاز شده تا 24 آذرماه داير است.

** «گوي و چوگان» با «كاروان دانايي» آمد
«نياكان ما» مجموعه‌اي است كه به گوشه‌هايي از فرهنگ و تمدن مردم ايران پس از اسلام پرداخته است و هم اكنون دو كتاب از اين مجموعه از سوي انتشارات كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان وارد بازار كتاب شده است.
به گزارش اداره‌كل روابط عمومي و امور ‌بين‌الملل كانون «گوي و چوگان» و «كاروان دانايي» سرگذشت ورزش و كتاب در ايران است كه هم‌اينك به دست نوجوانان سراسر كشور رسيده است.
اين دو كتاب كه در قالب مجموعه‌اي به نام «نياكان ما» منتشر و تعدادي از آن‌ها به تازگي رونمايي شده، قرار است نگاه تازه‌اي به تاريخ كشور داشته باشند.
در مقدمه‌ اين دو كتاب آمده است: «سرگذشت ايران تنها در جنگ‌ها و آمدن و رفتن ‌سلسله‌ها و پادشاهان خلاصه نمي‌شود. در زندگي و فرهنگ ايران، از روزگاران دور، نكته‌هاي جالب و شگفت‌انگيزي را مي‌توان يافت كه نشانه‌ تلاش و خلاقيت فراوان آنهاست.
نويسندگان اين آثار با بررسي فرهنگ عامه، آداب و رسوم، مستندات تاريخي و بهره‌گيري از پژوهش‌ها، مروري بر بخشي از تاريخ مردمي ايران پس از اسلام داشته‌اند و قرار است ديگر كتاب‌هاي اين مجموعه به موضوع‌هايي مثل پزشكي ايران، آموزش و پرورش و سيستم آب رساني بپردازند.
نويسنده «گوي و چوگان» جمال‌الدين اكرمي و تصويرگر آن محمدحقاني است و مهدي ميركيايي و حسين آسيوند نيز نويسندگي و تصويرگري «كاروان دانايي» را برعهده داشته‌اند. اين دو كتاب به ترتيب 140 و 150 هزار ريال قيمت دارند و مناسب گروه سني «د» (دوره اول متوسطه) هستند.

** مراكز و فروشگاه‌ كانون پرورش فكري كرمان به بهره‌برداري مي‌رسد
با آغاز دور دوم سفرهاي عليرضا حاجيان زاده مديرعامل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان به استان‌هاي كشور، مراكز فرهنگي هنري و فروشگاه كانون كرمان به بهره‌برداري مي‌رسد.
به گزارش گروه فرهنگي ايرنا از اداره كل روابط عمومي و امور بين‌الملل كانون پرورش فكري، در دور دوم اين سفرها قرار است علاوه بر گشايش و بازديد مراكز كانون، ديداري با كارشناسان، مربيان و اعضا در استان‌ها به منظور بررسي ايده‌ها و راهكارهاي اجرايي سند چشم‌انداز صورت پذيرد.
در سفر دو روزه مديرعامل كانون به كرمان، مركز فرهنگي هنري شماره 6 و نمايشگاه و فروشگاه دايمي عرضه توليدات و محصولات فرهنگي هنري كانون گشايش‌ مي‌يابد.
افتتاح ساختمان جديد مركز شماره 3 كانون كرمان و مركز بردسير و بازديد از خودروهاي آماده ‌سازي شده براي راه‌اندازي مركز فرهنگي هنري سيار روستايي رودبار و سيار شهري كرمان از جمله برنامه‌هاي اين سفر دو روزه است.
بازديد از مركز كانون شماره يك و فراگير كرمان و بازديد از مركز فرهنگي هنري كانون رفسنجان از ديگر برنامه‌هاي سفر مديرعامل به استان كرمان است.
ديدار و نشست با مربيان و كاركنان كانون استان كرمان و كانون زبان، حضور مديرعامل در برنامه تلويزيوني و نشست با اعضاي نوجوان اين استان نيز از ديگر برنامه‌هاي اين سفر دو روزه به شمار مي‌رود.
در دور اول سفرهاي خود به 31 استان كشور، چكيده سخنراني‌هاي مدير عامل كانون به شكل سند چشم‌انداز 10 ساله كانون تدوين و به تصويب هيات مديره كانون رسيد. برگزاري نشست با همكاران كانون و اعضاي نوجوان و بازديد از مراكز كانون از ديگر برنامه‌هاي مديرعامل در دور اول سفرهاي استاني بود.

** معرفي نامزدهاي بخش «تصويرگري، گرافيك و طراحي جلد»
دبيرخانه هفدهمين جشنواره‌ كتاب كودك و نوجوان كانون پرورش فكري 14 اثر را به‌ عنوان نامزد بخش «تصويرگري، گرافيك و طراحي جلد» اعلام كرد.
به ‌گزارش اداره‌كل روابط عمومي و امور ‌بين‌الملل كانون، هيات داوران اين جشنواره 9 اثر را به عنوان نامزدهاي بخش كودك و خردسال معرفي كرده‌اند.
«اژدهاي عينكي كله اره‌اي» از انتشارات علمي و فرهنگي، «مجموعه‌ قصه‌اي كه دوستش دارم» از انتشارات پيدايش، «مجموعه‌ شاهنامك» از انتشارات چكه، «مجموعه‌ كتاب‌هاي كشويي» از انتشارات شهر قلم، «شبح ترسو» از انتشارات چكه، «با عددها دوست مي‌شوي؟»، «اي ميهن من، ايران»، «به! به!» و «من و مامان و مدرسه» هر چهار مورد از انتشارات كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان در اين فهرست جاي گرفته‌اند.
همچنين در بخش نوجوان، پنج عنوان اثر از كانون پرورش فكري ‌كودكان و نوجوانان به مرحله‌ پاياني راه يافته‌اند اين آثار شامل «مجموعه نمايش‌نامه‌ نوجوان امروز (چاپ شده در سال‌هاي 1393 و 1394)»، «مجموعه‌ رمان نوجوان امروز (چاپ شده در سال‌هاي 1393 و 1394)» ، «پرنده‌اي بود كه شباهت به هيچ پرنده‌اي نداشت»، «نامه‌هاي خيس» و «مي‌ترسم يادت برود دوستم داشتي» است.
داوران اين جشنواره آثار 9 بخش شعر، داستان تاليف، داستان ترجمه، علمي و آموزشي، ديني، بازنويسي، زندگي‌نامه، نمايش‌نامه و گرافيك منتشر شده در سال‌هاي 1393 و 1394 را مورد بررسي قرار دادند.
آيين پاياني اين جشنواره دوم دي 1395 در شهر تبريز برگزار خواهد شد.
فراهنگ**1883**1027**‌دريافت كننده: مريم جلوداران**انتشار دهنده: محمدجواد دهقاني