كرسي زبان فارسي در دانشگاه بلگراد تاسيس مي شود

بلگراد-ايرنا- رئيس دانشكده زبان شناسي دانشگاه بلگراد در مراسم نودمين سالگرد تاسيس كرسي شرق شناسي از گشايش كرسي زبان فارسي در اين دانشگاه خبر داد.

به گزارش ايرنا، مراسم نودمين سالگرد تاسيس كرسي شرق شناسي دانشكده زبان شناسي دانشگاه بلگراد با حضور مقامات بلند پايه دانشگاهي، فرهنگي و رايزن فرهنگي سفارت ايران در اين شهر برگزار شد.
«ليليانا ماركوويچ» رئيس دانشكده زبان شناسي دانشگاه بلگراد صربستان روز جمعه در اين مراسم ضمن تشريح فعاليت بخش شرق شناسي دانشكده زبان شناسي اين دانشگاه در نود سال گذشته به سير صعودي اين بخش در ميان زبان هاي مختلف و گرايش دانشجويان به آموزش زبان هاي خارجي پرداخت.
ماركوويچ در حاشيه اين مراسم در ديدار با «محسن سليماني» رايزني فرهنگي كشورمان در صربستان و «سعيد صفري» استاد زبان فارسي اعزامي با اشاره به همكاري ايران در زمينه هاي فرهنگي و دانشگاهي با اين دانشكده، به گشايش كرسي زبان فارسي در آينده نزديك اشاره كرد.
رئيس دانشكده زبان شناسي بلگراد نيز پيشتر در نشستي با رايزن فرهنگي كشورمان در بلگراد توضيح داده بود نود سال پيش «فهيم بايراكتارويچ» بنيانگذار بخش شرق شناسي و نخستين فارسي شناس كشور ما در سال 1926 ميلادي زبان فارسي را در دانشكده بلگراد تأسيس كرد و مشغول به تدريس آن شد.
ماركوويچ افزود: بايراكتارويچ از بزرگترين اساتيد شرق شناس در آن زمان در اروپا بود كه متاسفانه بخاطر مرگ نا بهنگام وي زبان فارسي در دپارتمان شرق شناسي دانشكده زبان شناسي بلگراد تا سال ها متوقف شد.
وي در ادامه اظهاراتش گفته بود: خودم شرق شناس هستم و اهميت ويژه اي براي تمدن و فرهنگ ايران قائل هستم. تمدن و فرهنگ ايران از دوران باستان اهميت ويژه اي داشته است.
رئيس دانشكده زبان شناسي دانشگاه بلگراد سپس با اشاره به ايجاد كرسي زبان فارسي در دانشكده اظهار داشت كه به رغم اهميت ويژه تمدن و فرهنگ ايران، ما براي تاسيس كرسي زبان فارسي روال خاصي داريم و از آن پيروي مي كنيم.
وي سپس با اشاره به وضعيت كنوني زبان فارسي در اين دانشكده گفت: پس از سال ها وقفه در تدريس زبان فارسي در اين دانشكده ما اكنون يك استاد زبان فارسي به نام سعيد صفري در اين دانشگاه داريم كه بخشي از تاسيس كرسي زبان فارسي خواهند بود به خصوص با كتاب آموزشي كه اخيرا توسط وي نوشته شده است.
سعيد صفري مدرس اعزامي زبان فارسي نيز در اين همايش مقاله اي تطبيقي در باره مقايسه زبان صربي و فارسي ارائه داده است.
بنا بر تلاش هايي كه از طرف رايزني فرهنگي سفارت جمهوري صربستان در صربستان و دانشكده زبان شناسي دانشگاه بلگراد انجام شده، قرار است در آينده نزديك دپارتمان زبان فارسي نيز در اين دانشگاه احيا شود.
بخش شرق شناسي دانشگاه بلگراد نود سال پيش با دپارتمان زبان فارسي آغاز شد اما اين دپارتمان بعد از مرگ دو استاد بومي جاي خود را به دپارتمان هاي ديگر داد.
شبد**436**9122* انتشار دهنده : مهدي نعمتي