۱۷ آذر ۱۳۹۵، ۲۲:۳۴
کد خبر: 82337453
T T
۰ نفر
ضربات شوكر بر تن دستفروش اهوازي/ مامور متخلف شهرداري اهواز مجازات مي شود

اهواز - ايرنا - در پي ضرب و شتم يكي از دستفروشان توسط ماموران شهرداري اهواز، معاون فرماندار اهواز گفت: اين حادثه پيگيري و با مامور خاطي برخورد مي شود.

به گزارش ايرنا انتشار گسترده تصاوير سيلي خوردن زن دستفروش فومني در روزهاي اخير در شبكه هاي اجتماعي بحث ضرب و شتم دستفروشان و حقوق آنها را دوباره مطرح كرده است.
پيش از اين نيز مرگ كارگر بازيافت با ضرب و شتم ماموران شهرداري تهران نگاه ها را متوجه عملكرد ماموران شهرداري ها كرده و موجي از انتقادات را نسبت به آنها در پي داشت.
اما آنطور كه پيداست اين حوادث نتوانسته مانع ادامه رفتارهاي خشن ماموران شهرداري در مواجهه دستفروشان و اصلاح شيوه برخورد با آنها شود.
پيش از اين شهروندان بارها شاهد برخوردهاي نامتعارف ماموران شهرداري اهواز براي جمع آوري بساط دستفروشان بوده اند، اما شب گذشته انتشار تصاويري از ضرب و شتم يكي از دستفروشان به وسيله يك مامور اجرائيات شهرداري اهواز واكنش هايي را به همراه داشته است.
در اين تصاوير يكي از ماموران اجرائيات شهرداري اهواز با يك دستفروش در يكي از خيابان هاي مركز شهر (بازار عبدالحميد)، درگير مي شود و با شوكر او را مضروب مي كند.
يكي از شاهدان عيني در اين باره به ايرنا گفت: ظهر سه شنبه سه چهار نفر از ماموران اجرائيات شهرداري براي جمع آوري بساط يكي از دستفروشان در يكي از خيابان هاي فرعي نادري مراجعه كرده بودند.
وي كه خواست نامش فاش نشود، با بيان اينكه فرد دستفروش با ماموران درگير نشده است، افزود: اين دستفروش قصد داشت از ضبط اموال و اجناس خود كه مي گفت به صورت نسيه خريداري كرده، ممانعت كند اما ماموران نپذيرفتند و بعد از اصرار و فرياد زدن فرد دستفروش، با شوكر وي را مضروب كردند.

*درگيري اجتناب ناپذير است
معاون خدمات شهري شهردار اهواز با تكذيب اين حادثه گفت: مسئول واحد اجرائيات شهرداري اهواز ظهر ديروز به تنهايي در خيابان هاي مركزي مشغول گشت زني بوده كه تعدادي از دستفروشان به او حمله مي كنند و او ناچار مي شود كه از خود دفاع كند و با آنها درگير شود.
عليرضا حلاج ادامه داد: بعد از درگيري با كلانتري محل تماس گرفته شده و دستفروش بازداشت مي شود.
وي نسبت به استفاده از شوكر توسط مامور اجرائيات اظهار بي اطلاعي كرد و افزود: هيچكدام از ماموران اجرائيات شهرداري 'شوكر' در اختيار ندارند.
حلاج اضافه كرد: دستفروشان به تذكرها و اخطارهاي ماموران اجرائيات كه وظيفه ممانعت از حضور آنها در خيابان نادري را دارند، بي توجهي مي كنند بنابراين اين درگيري ها اجتناب ناپذير است.
وي تصريح كرد: ماموران اجرائيات شهرداري نيز بارها در اين درگيري ها مجروح و مصدوم شده اند.
اين مقام مسئول با بيان اينكه شهرداري اهواز براي ساماندهي دستفروشان طرحي ارائه كرده است، اظهار كرد: دستفروشي ريشه هاي متعددي از جمله افزايش نرخ بيكاري دارد و ساماندهي دستفروشان همكاري همه مسئولان استان را مي طلبد.
به گفته وي شهرداري اهواز پارك ربيع را براي استقرار دستفروشان هسته مركزي شهر اهواز پيشنهاد و آماده سازي كرده بود كه دستفروشان با اين محل موافقت نكرده اند.

*برخورد با مامور خاطي
معاون سياسي اجتماعي فرماندار اهواز همچنين با بيان اينكه هيچكدام از ماموران شهرداري اهواز حق برخورد با دستفروشان را ندارد گفت: مساله ضرب و شتم اين دستفروشان پيگيري و با مامور خاطي در اين ماجرا برخورد مي شود.
علي مظفري تاكيد كرد: اخلاق و رفتار نيكو بايد در دستوركار ماموران شهرداري اهواز قرار گيرد و اين ماموران وظيفه دارند با همه شهروندان، حتي افراد متخلف، رفتار محترمانه داشته باشند.
وي اضافه كرد: حتي در صورتي كه قوانين از سوي عده اي از افراد از جمله دستفروشان رعايت نشود، شهرداري اهواز بايد حقوق شهروندي آنها را به جا آورد.
مظفري همچنين با بيان اينكه ساماندهي دستفروشان از برنامه هاي فرمانداري اهواز است اظهار كرد: در اين زمينه جلسات متعددي برگزار شده و چندين نقطه از سوي شهرداري به عنوان محل استقرار دستفروشان جانمايي و پيشنهاد شده است.
وي افزود: دستفروشان نيز پيشنهاداتي از جمله اختصاص بخشي از پاركينگ رفاه در مركز شهر را مطرح كرده اند كه هنوز در حال كارشناسي است و در صورت موافقت مسئولان متولي، نهايي مي شود.

*شوكر سلاح غيرمجاز است
شوكر وسيله اي است كه در كسري از ثانيه مي تواند چند صد وات برق را به بدن هدف تخليه كند و در صورتي كه هدف، بيماري زمينه اي مانند مشكلات قلبي يا تنفسي داشته باشد، ممكن است به ايست قلبي و احتمالا مرگ نيز بيانجامد.
يك منبع آگاه در نيروي انتظامي خوزستان نيز در اين باره در گفت وگو با ايرنا اظهار كرد: بر اساس قانون مصوب 1390 'شوكر' در زمره سلاح غيرمجاز به شمار مي رود و استفاده و حمل آن ممنوع است و جزاي حبس از 91 روز تا 6 ماه به همراه دارد.
وي كه خواست نامش فاش نشود، تاكيد كرد: ماموران شهرداري، در زمره افرادي كه اجازه استفاده از شوكر را دارند همانند 'مامور خاص' نيستند و 'شبه ضابط' به شمار مي روند بنابراين تحت هيچ شرايطي حق استفاده از شوكر را ندارند.
وي تصريح كرد: بر اساس ماده 7 آيين دادرسي كيفري و ماده 570 از كتاب پنجم قانون مجازات اسلامي مصوب 1375 مجازات ماموراني كه مرتكب جرم مي شوند تا انفصال از خدمت نيز پيش بيني شده است.
وي اظهار كرد: بر اساس ماده 614 از كتاب پنجم قانون مجازات اسلامي مصوب 1375 ماموري كه ضرب و جرح كرده مرتكب جرم شده و ملزم به پرداخت ديه است.
بر اساس اين گزارش، باتوجه به نرخ بالاي بيكاري (حدود 26 درصد) و حاشيه نشيني در اهواز، دستفروشي يكي از مشكلات اين كلانشهر است كه در سال هاي اخير بر شدت آن افزوده شده است. با اين وجود هيچ گاه به صورت ريشه اي به اين مساله پرداخته نشده است. برخورد با دستفروشان نيز هميشه مقطعي و قهري و در يك بازه زماني خاص، آن هم در قالب جابه جايي تخريب و انهدام بوده است. به همين دليل بعد از هر بار جابجايي، وضع به شكل سابق خود باز مي گردد.
تعداد دستفروشان هسته مركزي شهر اهواز يك هزار تا 700 نفر برآورد شده است كه جمع آوري آنها از مركز شهر از آذر ماه پارسال و بعد از اعتراض كسبه بازار نادري آغاز شد. شهرداري اهواز پارك ربيع (در منطقه آخر آسفالت) را براي استقرار دستفروشان هسته مركزي شهر پيشنهاد داده است كه اين محل با مخالفت آنها روبه رو شده و حاضر به انتقال به آنجا نيستند. در پي حوادث مختلف و اعتراضات دستفروشان اهوازي، 29 مهر ماه هياتي از وزارت كار، تعاون و رفاه اجتماعي براي مطالعه وضعيت دستفروشان و همكاري در ساماندهي آنها به اهواز سفر كرده بود و قرار بود مصوبات آن يك هفته بعد اعلام شود، اما اين مساله هنوز به نتيجه نرسيده است.
7151/6064
خبرنگار: نادره وائلي زاده** انتشار دهنده: سيد بهادر حسيني