160 اثر در جشنواره تئاتر كودك ونوجوان به صحنه می رود/دعوت از وزیر ارشاد برای حضور در جشنواره

تهران - ایرنا - دبیر بیست وسومین جشنواره بین المللی تئاتر تئاتر كودك و نوجوان با بیان اینكه 160 اثر از 50 گروه نمایشی در این رویداد به صحنه می رود، از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حضور در جشنواره تئاتر كودك و نوجوان دعوت كرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرام كرمی روز سه شنبه در نشست خبری بیست و سومین دوره جشنواره بین المللی تئاتر كودك و نوجوان افزود: در شش دوره گذشته هیچ وزیری در این جشنواره شركت نكرده و از سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حضور در این دوره دعوت كرده ایم و امیدواریم بپذیرد.
وی با بیان اینكه تلاش كرده ام تا جشنواره در هر دوره گامی به جلو بردارد زیرا هدف ما تنها برگزاری یك دوره از جشنواره نیست تصریح كرد: تخصصی شدن جشنواره در سالهای اخیر و استقلال آن نشان از نتیجه این تلاش ها بوده است.
كرمی با اشاره به 12 سالن در استان همدان، با حضور 50 گروه نمایشی و 160 اجرا، تاكید كرد: جشنواره امسال در 10 بخش مسابقه تئاتر كودك، مسابقه تئاتر نوجوان، مسابقه تئاتر خردسال، مسابقه نمایشنامه نویسی، تئاتر خیابانی، تئاتر ملل، بخش دانش آموزی، كارگاه های آموزشی و بخش ویژه صد سالگی تئاتر كودك برگزار می شود.
پنج دوره گذشته جشنواره در استان همدان برگزار شده و برای پنج سال دیگر نیز این میزبانی تمدید شده است.
به گفته وی آثاری از كشورهای آلمان، ایتالیا، روسیه، آفریقای جنوبی، جمهوری چك، اسپانیا و كره جنوبی در این دوره از جشنواره حضور دارند.
كرمی همچنین داورهای بخش های مختلف را معرفی كرد و گفت: لیلی رشیدی، اردشیر صالح پور و نیكولاس مالمكارونای سوئدی داوران بخش نوجوان، هنگامه مفید، بهرام شاه محمدلو و سالواتور ترملچرایتالیایی داوران بخش مسابقه كودك و رضا فیاضی، افسانه زمانی و مجید قناد داوران تئاتر خردسال هستند.
وی همچنین كریم اكبری مباركه، منوچهر اكبرلو و احمد بیگلریان را داوران بخش تئاتر خیابانی معرفی كرد.
دبیر بیست وسومین جشنواره تئاتر كودك و نوجوان از برپایی كارگاه با حضور هنرمندانی همچون محمد عاقبتی، فایزه فیض، حمیدرضا نعیمی، لاله مالمیر، جمال میرجعفری، مژگان وثوقی در كنار دو استاد فرانسوی خبر داد.
وی همچنین در خصوص بخش های جنبی جشنواره نیز تصریح كرد: نمایشگاه عكس و پوستر در گالری بوعلی همدان، نمایشگاه تئاتر با اشیا با آثار فائزه فیض، نمایشنامه خوانی با تمركز بر آثار جبار باغچه بان و نشست های شبانه هنرمندان داخلی و خارجی نیز برگزار می شود.
انتشار و رونمایی شش كتاب و برگزاری سمینار صد سالگی تاتر كودك ونوجوان در ایران نیز از دیگر برنامه های جشنواره تاتر كودك و نوجوان همدان است.
همچنین فاضل عبادی مدیر كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینكه نام جشنواره بین المللی تئاتر كودك و نوجوان با این استان گره خورده است، گفت: برگزاری این جشنواره ها استان در توسعه تئاتر كشور موثر است كه بر همین اساس در دوره های اخیر شاهد ارتقای كمی و كیفی جشنواره بودیم.
وی با بیان اینكه امسال برگزاری جشنواره دارای 10 بخش است تاكید كرد: استقبال گسترده ای توسط مردم داشتیم كه سال گذشته دغدغه پاسخگویی به آن وجود داشت و امسال در راستای عدالت فرهنگی دولت تدبیر و امید، تلاش برای برگزاری جشنواره در سراسر استان همدان شد.
وی با تاكید بر اینكه برگزاری این جشنواره در همدان یك مطالبه عمومی است و نمی توان آن را برگزار نكرد اظهار كرد: تفاهم نامه ای با معاونت هنری مبنی بر تمدید پنج دوره جشنواره در استان همدان داریم و بر همین اساس باید به توسعه زیرساخت ها توجه كنیم.
وی افزود: برگزاری جشنواره باعث رشد زیرساخت های فرهنگی شده اما كافی نیست كه امیدواریم با برخورداری از حمایت های مالی، شاهد گسترش سالن های تئاتر در دیگر شهرهای استان باشیم.
بیست وسومین جشنواره بین المللی تئاتر كودك ونوجوان از 21 تا 27 آذر ماه در شهر همدان برگزار می شود.
فراهنگ**7561** 1823خبرنگار: سارا كریمیان* انتشار دهنده: طاهره نبی اللهی
۰ نفر