۱۱ آذر ۱۳۹۵، ۱۳:۱۵
کد خبر: 82328184
T T
۰ نفر
تجلیل از 'نیم قرن' خدمات یك چهره علمی پاكستان به ترویج زبان فارسی

اسلام آباد - ایرنا - مراسم تجلیل و تكریكم از نیم قرن خدمات ارزشمند دكتر 'مهرنور محمدخان' استاد زبان فارسی در پاكستان، با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد، رایزن فرهنگی كشورمان، رئیس مركز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاكستان، رایزنان فرهنگی سفارت افغانستان و تاجیكستان در پاكستان و جمعی از مسئولان، اساتید و دانشجویان دانشگاه ملی زبان های خارجی، در اسلام آباد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دكتر مهر نور محمدخان كه زبان فارسی را در دهه 70 میلادی در دانشگاه فیصل آباد ایالت پنجاب آموخت و از سال 1969 تا سال 1974 نیز در دانشگاه تهران دوره دكتری زبان فارسی را گذراند و موفق به اخذ دكترای زبان فارسی از این دانشگاه شد، از همان سال های دوران تحصیل و حتی قبل از اخذ مدرك دكتری، در پاكستان در حوزه ترویج و تدریس زبان فارسی در سطوح مختلف و عالی دانشگاهی فعالیت داشته و به تازگی از مسئولیت رئیس گروه زبان فارسی دانشگاه ملی زبان های خارجی پاكستان بازنشسته شده است هرچند همچنان به عنوان استاد، با این دانشگاه همكاری دارد.
در مراسم تجلیل از این استاد زبان فارسی كه روز پنجشنبه در محل دانشگاه ملی زبان های خارجی پاكستان (NUML) برگزار شد، 'مهدی هنردوست' سفیر كشورمان در سخنانی، ضمن قدردانی از خدمات و زحمات 50 ساله این استاد زبان فارسی، به اختصار به بیان تاریخچه ای از قدمت و اصالت زبان فارسی در جهان پرداخت و آن را به عنوان یكی از كهن ترین زبان های جهان، زبان صلح، دوستی، محبت و زبان علم توصیف كرد.
هنردوست زبان فارسی را زبان دوم اسلام بعد از زبان عربی دانست و گفت: فارسی مملو از گنجیه ها، مثل ها و آموزه های اخلاقی، ادبی و انسانی است.
وی گفت: اگرچه امروز زبان فارسی زبان رسمی پاكستان نیست اما قرابت های فراوان میان زبان فارسی و اردو، همچنان یكی از مهم ترین عوامل پیوند محكم میان دو ملت و دو كشور دوست، برادر و همسایه است.
سفیر جمهوری اسلامی ایران همچنین با اشاره به شخصیت های بزرگی نظیر علامه اقبال لاهوری و اشعار و سروده های وی به زبان فارسی، گفت كه شخصیت هایی همچون دكتر مهرنور محمد خان و علامه لاهوری خدمات بزرگی به زبان اردو و فارسی و حفظ پیوندهای میان دو زبان و دو ملت ایران و پاكستان انجام داده اند.
وی همچنین گفت: باعث افتخار است كه سرود ملی پاكستان به زبان فارسی است.

** فارسی، سرمایه ای عظیم برای ملت پاكستان
دكتر مهر نورمحمد خان نیز در سخنانی در این مراسم ضمن قدرانی از حمایت های نهادهای مختلف ایرانی در پاكستان از روند ترویج زبان فارسی در این كشور گفت: مسئولان این دانشگاه نیز زحمات زیادی در رشد و تقویت زبان فارسی در پاكستان انجام داده اند كه نشان می دهد این دانشگاه و مسئولان آن اهمیت زیادی به تقویت روابط دوستانه و برادرانه ایران و پاكستان قائل هستند.
وی افزود: فارسی برای ما ملت پاكستان یك سرمایه عظیم ادبی، فرهنگی و تاریخی است و وجود تعداد زیادی از كتاب های نسخ خطی به زبان فارسی در پاكستان نشان دهنده ریشه های عمیق فارسی در این كشور است و این كتابها در اصل شناسنامه و هویت اصلی پاكستان به شمار می رود.
این استاد زبان فارسی گفت: به گفته علامه اقبال لاهوری، هیچ ملتی نمی تواند تاریخ و گذشته خود را نادیده بگیرد زیرا گذشته یك ملت است كه هویت آن را می سازد و ما ملت پاكستان با حفظ زبان فارسی، در واقع هویت خود را حفظ می كنیم.
شهاب الدین دارایی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در پاكستان نیز در سخنانی گفت: اگر امروز سخن از زبان فارسی و تجلیل از یكی از ستارگان درخشان آسمان زبان و ادب فارسی در پاكستان است، به خاطر این است كه زبان فارسی بخشی از هویت تاریخی و فرهنگی مردم سرزمین پاكستان است.
وی گفت: اكنون روابط ایران و پاكستان به رغم تلاش و كارشكنی بدخواهان و دشمنان روابط دوستانه دو ملت، در وضعیت بسیار خوبی است و رهبران دو كشور تصمیم دارند به رغم همه موانع موجود در منطقه، روابط دوجانبه را گسترش دهند و اراده قوی برای تعمیق روابط همه جانبه همراه با پشتوانه قوی روابط فرهنگی، نوید بخش افقی بسیار روشن تر در روابط دو كشور است.
عیسی كریمی رئیس مركز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاكستان نیز در سخنانی، به برخی آفت های زبان اردو در پاكستان اشاره كرد و گفت كه زبان انگلیسی، نفس زبان اردو را بریده است.
وی تاكید كرد كه حیات و اصالت زبان اردو، در پیوند آن با زبان فارسی حفظ می شود.
كریمی گفت كه شناسنامه و هویت پاكستان زبان اردو و زبان فارسی است و دغدغه های علامه اقبال لاهوری نسبت به زبان اردو و حفظ اصالت آن باید بطور جدی مورد توجه قرار گیرد.
در پایان این مراسم پیام های تقدیر ابوذر ابراهیمی رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان فارسی ایران از دكتر مهرنورمحمد خان، قرائت شد و تقدیر نامه هایی از جانب آنان، به این استاد پاكستانی زبان فارسی اهدا گردید.
این استاد زبان فارسی، همچنین پایایه گذار كرسی زبان اردو در دانشگاه تهران است و اساتید ایرانی زبان اردو كه در محضر وی شاگردی كرده اند، هم اكنون از اساتید كرسی زبان اردو در دانشگاه تهران هستند.
آساق**1723 - انتشار دهنده: محمدرضا منافی