«پاییزی ترین روز آذربایجان»/مسئولیت دو چندان دولت در قبال پرداختن به علل وقوع اینگونه حوادث

تهران- ایرنا- وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود به مناسبت تشییع مسافران بهشتی در تبریز با عنوان «پاییزی ترین روز آذربایجان» نوشت: حضور پرشور، همراه با صبوری و متانت مردم شریف و داغدار آذربایجان در این مراسم، مسئولیت دولت را در پرداختن به علل وقوع این‌گونه حوادث، فارغ از هرگونه هیاهوی سیاسی دو چندان می‌كند.

به گزارش ایرنا، سیدحسن قاضی زاده هاشمی در این یادداشت می افزاید: امروز، دهمین روز از آخرین ماه فصل خزان، یكی از پاییزی ‌ترین روزهای زندگی من بود؛ سرد و تلخ و غم انگیز. روزی كه همراه با تعدادی از اعضای هیات دولت برای همدری با مردم شریف آذربایجان و ب‌ویژه خانواده ‌های محترم جان باختگان حادثه ‌ی قطار تبریز ـ مشهد به تبریز سفر كردیم و در یكی از غمگنانه ‌ترین مراسم تشییع حضور یافتیم.
عظمت و بزرگی مردم غیور آذربایجان از روزهای دور تا امروز در برگ برگ كتاب قطور تاریخ این مرز و بوم می‌ درخشد؛ امروز هم در سوزی پاییزی، پس از چهار روز از وقوع این حادثه‌ ی جانگداز، آمده بودند تا مسافران بهشتی خود را به خاك بسپارند، عزیزانی كه پایان زندگی مادی‌ شان، تعبیر آیه ١٠٠ سوره نساء و اجر و پاداش ‌شان نزد خدای بزرگ محفوظ است.
آنچه در این چند سطر می‌ خواهم بر آن تاكید كنم حضور پرشور، همراه با صبوری، خویشتنداری و متانت مردم شریف و داغدار آذربایجان در این مراسم است و حضوری چنین شكوهمند، مسئولیت دولت را در پرداختن به علل وقوع این‌ گونه حوادث، فارغ از هرگونه هیاهوی سیاسی و فضای احساسی دو چندان می‌ كند.
بر اساس اطلاعات و مستندات، بعد از وقوع این حادثه، همه‌ دست اندركاران و آنها كه باید، تلاشی گسترده و خستگی‌ ناپذیر را آغاز كردند كه از همه آنها باید تشكر كرد اما در هر حادثه، نكات عبرت آموزی نیز وجود دارد كه نباید مغفول بماند و ابعاد حادثه چه به لحاظ دلایل وقوع و چه امدادرسانی پس از آن، باید به ‌دقت واكاوی شود تا در آینده شاهد تكرار حوادث نباشیم.
خوشبختانه با دستور صریح رئیس جمهوری و رئیس قوه قضاییه هیاتی با دقت كامل بررسی كلان ماجرا را برعهده گرفته‌ اند؛ من هم بازرس ویژه ‌ای تعیین كردم تا عملكرد همكارانم در اورژانس و مراكز درمانی به دقت بررسی و تحلیل شود. هرچند كه در عیادت از مصدومان، هم آنها و هم خانواده ‌های ‌شان از خدمات دریافتی ابراز رضایت می‌ كردند.
در پایان و در شب شام غریبان هموطنان ‌مان در تبریز، لازم می‌ دانم از استاندار مدیر، محبوب و محترم آذربایجان شرقی كه از زمان وقوع حادثه حضوری فعال و مدبرانه داشتند و از تمام نیروهای استان تشكر كنم كه این مراسم باشكوه را با نظم و ترتیب برگزار كرده، موجب آرامش مردم عزیز آذربایجان و خانواده ‌های داغدار شدند.
به گزارش ایرنا، در حادثه برخورد دو قطار مسافربری كه صبح جمعه گذشته در ایستگاه هفت‌خوان واقع در محور دامغان ـ سمنان روی داد، 48 نفر از مسافران جان خود را از دست دادند و بیش از یكصد نفر زخمی شدند.
بیشتر قربانیان و مصدومان این حادثه از استان آذربایجان شرقی و تبریز هستند.
شبد**1953** **تنظیم كننده:مرتضی شحنه**انتشار دهنده:اسماعیل جهانبخش
۰ نفر