ذوالقدر: اتحاد ایران و تركیه می تواند به برقراری صلح و ثبات در منطقه كمك كند

تهران- ایرنا- رئیس هیات پارلمانی اعزامی ایران به مجمع بین المجالس آسیایی گفت: اتحاد و همسویی ایران و تركیه، می تواند كمك بزرگی برای برقراری صلح و ثبات در منطقه باشد.

به گزارش ایرنا، «سیده فاطمه ذوالقدر» رئیس بین المجالس آسیایی كشورمان به همراه چنارانی و كاظمی،از دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای هیأت پارلمانی اعزامی كشورمان به نهمین نشست مجمع عمومی مجمع مجالس آسیایی در كامبوج، بعد از ظهر امروز -سه شنبه- با هیأت پارلمانی تركیه ملاقات كردند.
رئیس هیات پارلمانی اعزامی ایران در ابتدا این دیدار با اشاره به كودتای ناموفق اخیر در تركیه یادآوری كرد:جمهوری اسلامی ایران از اولین كشورهایی بود كه این كودتا را محكوم كرد.
وی از ایران و تركیه به عنوان دو كشور قدرتمند جهان اسلام یاد كرد و ضمن تبریك انتخاب تركیه به عنوان رییس دو سال آینده مجمع مجالس آسیایی، خواستار گسترش همكاری های پارلمانی در چارچوب مجمع مجالس آسیایی و تحرك بیشتر گروه های دوستی پارلمانی میان مجالس دو كشور شد.

** تاكید بر گسترش همكاری های پارلمانی تركیه و ایران
«برهان كایاتورك» رییس هیأت پارلمانی تركیه با ابراز تأسف از دو حادثه تروریستی در عراق و تصادم قطار در ایران، از قربانیان حادثه تروریستی به عنوان شهید یاد كرد و با ملت ایران و خانواده های جان باختگان اظهار همدردی كرد.
رییس هیأت پارلمانی تركیه در ادامه ضمن تشكر از موضع زود هنگام جمهوری اسلامی ایران در برابر كودتای نا موفق درتركیه، خواستار همكاری بیشتر دو كشور در مبارزه با تروریسم شد.
وی همچنین انتخاب مجیدی به دبیركلی مجمع مجالس آسیایی را تبریك گفت و اظهار امیدواری كرد كه در دوره ی ریاست تركیه ، مجمع مجالس آسیایی با همكاری دبیركل جدید، از جایگاه بالایی برخوردار شود.
كایاتورك همچنین بر آمادگی مجلس تركیه برای گسترش مناسبات پارلمانی با مجلس شوراي اسلامی، به ویژه همكاری بیشتر میان گروه های دوستی، پارلمانی، تأكید كرد.

**دیدار هیات پارلمانی ایران و كره شمالی / تأكید بر گسترش روابط پارلمانی
همچنین هیأت های پارلمانی ایران و كره شمالی در حاشیه نهمین مجمع عمومی مجالس آسیایی در كشور كامبوج ضمن دیدار و گفت و گو، بر گسترش مناسبات تهران - پیونگ یانگ تاكید كردند.
«سیده فاطمه ذوالقدر» و «علی كاظمی» دو نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی كه برای شركت در نهمین مجمع عمومی مجمع مجالس آسیایی در كامبوج به سر می برند، امروز -سه شنبه- ٩ در حاشیه نشست با هیأت پارلمانی كره شمالی دیدار و گفت و گو كردند.
ذوالقدر در این دیدار ضمن ابلاغ سلام رئیس مجلس شورای اسلامی به همتای كره ای وی، به سابقه دیرینه روابط دو كشور اشاره و بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای گسترش مناسبات تهران، پیونگ یانگ در تمامی زمینه ها، تأكید كرد.
«پاك میونگوك» نماینده مجلس عالی خلق كره نیز با ابراز خرسندی از سطح روابط دو كشور، از مواضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مردم كره در برابر زورگوئی های آمریكا، قدردانی كرد.
به گزارش خانه ملت، طرفین در این دیدار بر ضرورت گسترش مناسبات پارلمانی، به ویژه گروه های دوستی، پارلمانی، تأكید كردند.
سیام**3070**1449**تنظیم: داود نخ كوب نیاسر**انتشار: امیر كاردان راد

سرخط اخبار سیاست