آیین بزرگداشت ارتحال آیت الله موسوی اردبیلی در قم برگزار شد

قم- ایرنا- آیین بزرگداشت ارتحال آیت الله سید عبدالكریم موسوی اردبیلی از مراجع تقلید یكشنبه شب از طرف شورای عالی حوزه های علمیه و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در مسجد اعظم این شهر برگزار شد.

به گزارش ایرنا، در این مراسم حضرات آیات حسین نوری همدانی، سید محمد علی علوی گرگانی، محمد علی گرامی، ابراهیم امینی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه سراسر كشور، سید احمد خاتمی عضو جامعه مدرسین و امام جمعه موقت تهران، سید جواد شهرستانی نماینده آیت الله سیستانی در ایران و محمد جواد فاضل لنكرانی حضور داشتند.
حضرات آیات سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س)، مرتضی مقتدایی نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، سید ابوالفضل میرمحمدی عضو مجلس خبرگان رهبری، حجج اسلام والمسلمین حسین ملكا رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب در قم و سید یاسر خمینی نوه امام راحل نیز در این مراسم شركت داشتند.
برخی اعضای مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم وشخصیت هایی از كشورهای تركیه، عراق و مسئولانی از استان های تهران، آذربایجان شرقی، غربی و قم، جمعی از طلبه ها و فضلای حوزه های علمیه نیز در این مراسم حضور پیدا كردند.
حجت الاسلام والمسلمین عزیزالله رزاقی از استادان حوزه علمیه قم در این مراسم ضمن تسلیت به مناسبت ارتحال آیت الله موسوی اردبیلی خاطرنشان كرد: این عالم ربانی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی با مجاهدت های طاقت فرسا به همراه انقلابیون صدیق كه همراه امام راحل دنبال پیروزی انقلاب بودند، تمام تلاش خود را برای به ثمر رسیدن نهضت به كار گرفت.
وی گفت: بعد از پیروزی انقلاب نیز ایشان در كنار امام راحل بود و در آن شرایط سخت و دریای پرتلاطم فتنه ها كه كشور نیاز به حمایت داشت، مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی مسئولیت هایی مانند دادستانی كل كشور و متعاقب آن رئیس دیوان عالی و مسئولیت دستگاه قضایی كه نبض مدیریت كشور بود را با شایستگی در اختیار گرفت.
وی تاسیس دانشگاه مفید قم، تالیف كتاب های مهم فقهی و قضایی، مرجعیت دینی، فتواهای به روز و راهگشا برای امت اسلامی، پاسخگویی به مسائل مستحدثه و تصدی جایگاه های ارزشمند در حوزه و نظام اسلامی را از نقاط برجسته زندگی آیت الله موسوی اردبیلی ذكر كرد.
رزاقی گفت: مردم متدین و انقلابی ایران، علما و مراجع تقلید نیز با حضور باشكوه در مراسم تشییع و شركت در برنامه های بزرگداشت ایشان، از تلاش های ارزنده این شخصیت بزرگ انقلاب قدرشناسی كردند.
آیت الله سید عبدالكریم موسوی اردبیلی از روز دوشنبه اول آذرماه امسال به دلیل عارضه قلبی و گوارشی در بیمارستان لاله تهران بستری شده بود و روز چهارشنبه سوم آذرماه پس از سكته مجدد قلبی و وخامت حال، دعوت حق را لبیك گفت.
پیكر مطهر آن مرحوم روز جمعه پنجم آذر پس از تشییع و اقامه نماز توسط آیت الله شبیری زنجانی از مراجع عظام تقلید ، در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاك سپرده شد.
عضویت در شورای انقلاب، عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی، نمایندگی دوره اول مجلس خبرگان رهبری، دادستانی كل كشور، ریاست دیوان عالی كشور، عضو شورای عالی قضایی و عضویت در شورای بازنگری قانون اساسی و مسئولیت اجرای فرمان شش ماده‌ای حضرت امام راحل از مسئولیت های این مرجع فقید تقلید بود.
7401 / 1175 خبرنگار: بهمن اطمینان **
۰ نفر