۷ آذر ۱۳۹۵، ۱۲:۵۲
کد خبر: 82324483
T T
۰ نفر

جای دهقان فداكار خالی

۷ آذر ۱۳۹۵، ۱۲:۵۲
کد خبر: 82324483
جای دهقان فداكار خالی

تهران -ایرنا - در برخورد دو قطار مسافربری در سمنان شاهد كشته و زخمی شدن شماری از هموطنان و زائران امام رضا (ع) بودیم كه شاید با كمی دقت و درایت و فداكاری و ازخودگذشتگی فردی مانند دهقان فداكار از خسارت های جانی و مالی ناشی از این حادثه جلوگیری می شد .

جمعه سرد آذر ماه در كویر سمنان در نزدیكی ایستگاه هفت خوان قطار مسافربری تبریز - مشهد با قطار مشهد - سمنان برخورد كرد و نتیجه آن كشته شدن 40تن ازهموطنان و زخمی و مصدوم شدن ده ها تن دیگر شد ،سرمای طاقت فرسا كویر خاطره دهقان فداكار ریز علی را كه ده ها سال پیش با آتش زدن پیراهنش جان جمع كثیری از مسافران را نجات داد زنده كرد و ایرانیان آرزو كردند، داستان واقعی كه در دوران كودكی در كتاب درسی خوانده بودند كاش اكنون هم به وقوع می پیوست و الان هم دهقان فداكاری بود با از خود گذشتگی جان مسافران دو قطار را نجات می داد و خانواده های زیادی داغدار و مصیبت زده نمی شدند و اینجاست كه باید گفت ،یاد دهقان فداكار گرامی و جایش خالی است .
ریز علی خواجوی نه تنها فداكار بود بلكه زیرك و دانا بود و در كمترین زمان ممكن بهترین تصمیم را گرفت و از وقوع حادثه ای دلخراش جلوگیری كرد و اگر اندك درایت و دور اندیشی و دقت نظر در برخورد این دو قطار لحاظ می شد ،شاید از وقوع این حادثه نیز جلو گیری می شد .
دهقانی بی سواد با كمترین وسایل ممكن درسال 1341توانست جان مسافران قطار را نجات دهد حال باید پرسید چه شده كه ما درسال 1395 با دراختیار داشتن تجهیزات و پیش بینی های انجام شده نتوانستیم از این حادثه جلوگیری كنیم .
این دو قطار بامداد جمعه درایستگاه هفت خوان استان سمنان درنزدیكی دامغان برخورد كردند و در نتیجه 40 تن كشته و103تن زخمی برجاگذاشت و گروه های امداد و نجات به كمك حادثه دیدگان شتافتند و درحالی كه چندین واگن قطارها در آتش می سوخت مصدومان به مراكز درمانی و بیمارستانی منتقل شدند.
اجساد قربانیان حادثه نیز برای تشخیص هویت و انجام آزمایشDNA به پزشكی قانونی انتقال یافت واز خانواده های این قربانیان نیز خواسته شدكه برای تشخیص هویت به پزشكی قانونی مراجعه كنند .
به گفته وزیر راه و شهرسازی، سالیانه 13 میلیون نفر از طریق شبكه ریلی بین تهران - مشهد رفت و آمد می كنند و ما سعی كرده بودیم با هوشمند سازی این خط آهن، خطای انسانی را در این مسیر به حداقل برسانیم .
وی در خصوص این حادثه ریلی نیز گفته است ،سه نفر از كاركنان راه آهن در منطقه سمنان و شاهرود توسط مقام قضایی بازداشت شده اند تا این مساله مورد بررسی بیشتر قرار گیرد.
محسن پورسیدآقایی مدیر عامل مستعفی راه آهن جمهوری اسلامی ایران درباره بروز این سانحه گفته است قطار تبریز - مشهد به دلیل سرمای هوا و یخ زدگی سیستم ترمز در مسیر متوقف شده بود كه نقص فنی به سیستم سی تی سی شاهرود به عنوان مركز كنترل، اطلاع داده می شود، در همین زمان به قطار سمنان - مشهد كه در این مسیر حركت می كرد، دستور توقف داده شد.
وی تاكید كرده است متاسفانه در این زمان به دلیل تغییر شیفت مسئول كنترل، فرد جایگزین از سابقه و دلیل قرمز شدن چراغ بی اطلاع بوده و وقتی رئیس قطار سمنان - مشهد مجددا كسب تكلیف می كند به وی گفته می شود كه مسیر باز است و مشكلی نیست، شاید چراغ به دلیل برودت هوا قرمز مانده است، لذا به وی تلگراف می شود كه حركت كند.
به گفته مدیرعامل مستعفی راه آهن، دراین لحظه قطار تبریز - مشهد در پشت یك قوس متوقف شده بود كه قطار سمنان - مشهد وقتی با قطار پیش رو مواجه می شود به شدت با كوپه های انتهایی قطار تبریز - مشهد برخورد می كند و سانحه رخ می دهد.
پور سید آقایی در خصوص علت این حادثه گفته است ،نظر نهایی و دقیق درباره بروز سانحه پس از بررسی كمیسیون عالی سوانح اعلام خواهد شد.
عمق این حادثه به قدری بود كه مقام معظم رهبری در پیامی جان باختن جمعی از مسافران و زائران حضرت امام رضا(ع) را تسلیت گفتند و تاكید كردند كه دغدغه حل ریشه ای این مصائب دردناك اولویت مسئولان باشد.
همچنین رئیس جمهوری به دنبال سانحه دردناك برخورد دو قطار مسافربری در استان سمنان كه جان باختن و مصدومیت تعدادی از هموطنان از جمله پرسنل راه‌آهن را در پی داشت، خواهان بررسی و اعلام دلایل وقوع این حادثه تلخ، معرفی مقصرین احتمالی و به كارگیری تمام اقدامات لازم برای درمان سریعتر مصدومان شد.
به گفته وزیر راه و شهرسازی در پایان نشست اعضای كمیسیون عالی سوانح راه آهن با اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جهموری مقرر شد گزارش كامل حادثه برخورد دو قطار در ایستگاه هفت خوان سمنان تا یك هفته آینده در اختیار وی قرار گیرد.
محسن پورسید آقایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شركت راه آهن ضمن ابراز همدردی با بازماندگان سانحه برخورد دو قطار در محور سمنان- دامغان و عذرخواهی از هم‌میهنان از سمت خود استعفا كرد و وزیر راه و شهرسازی استعفای وی را پذیرفت وگفت این اقدام نشان از حس مسئولیت اجتماعی در برابر افكار عمومی است.
بیمه پارسیان هم تیم كارشناسی به محل حادثه برخورد دوقطار در ایستگاه هفتخوان استان سمنان اعزام و اعلام كرده هزینه های پزشكی مصدومان و نیز دیه كامل درگذشتگان این حادثه به طور كامل پرداخت می شود.
این حادثه ریلی اولین حادثه دركشور یا در مسیر پر تردد مشهد نیست و شاید هم آخرین حادثه نباشد ،برخی از حادثه ها با تمام تدابیر اندیشیده شده به دلایل مختلف ازجمله نقص تجهیزات و ناوگان اتفاق می افتد ،اما بسیاری از حوادث به خصوص آنجا كه پای خطاهای انسانی در میان است با كمترین دقت می توان پیشگیری كرد و ازتكرار چنین حوادثی كه با خسارت های جانی و مالی بسیاری مواجه است ،جلوگیری كرد.
اجتمام **2181**1569**گزارشگر: ناهید حاجی خانی *انتشار: علی حبیبی