ابتكار در گفت و گو با كارشناسان سیاسی و حقوقی مطرح كرد: زبان سرخ نمایندگی

تهران- ایرنا- «زبان سرخ نمایندگی»، «تجاری یا آوانگارد؟»، «مسیر مسلحانه بهشت»، «با كوچه آواز رفتن نیست» و «از «توزیع نامناسب منابع حوزه سلامت» تا «ساخت یك بیمارستان سوختگی در تهران»» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه ابتكار در شماره شنبه ششم آذر است.

** تجاری یا آوانگارد؟
همه چیز از اواخر دهه 70 و اویل دهه 80 اوج گرفت. میل به نام‌های غیرمتعارف یا به تعبیری آوانگارد نوعی پرستیژ برای نگارنده محسوب می‌شد. گویی هر چه نام عجیب‌غریب‌تر، امكان جذب مخاطب بیشتر. این سبك از انتخاب نامِ اثر همچنان ادامه دارد. اما تا چه حد این روش موثر است؟ و آیا تنها نام غیرعادی می‌تواند تضمین‌كننده توجه به یك اثر ادبی باشد؟ این گزارش نگاهی است به این موضوع از دریچه چشمان كسانی با این اتفاق روبرو بوده‌اند.
فائزه به قول خودش خوره كتاب است و نام كتاب تا حدودی جذبش می‌كند، اما اولین نكته در انتخاب كتاب را نام نویسنده می‌داند نه نام كتاب. او می‌گوید: «اگر كسی كتاب رو به من توصیه كنه، می‌خرمش. یعنی اسم خاص یك كتاب، دافعه نداره اما باید یه چیزی دیگه‌ای علاوه بر اسم هم داشته باشه.» از فائزه خواستم اگر خاطره‌ای از نام كتاب‌ها دارد برایم تعریف كند: «رفته بودم نمایشگاه كتاب. گمونم دو سال پیش بود. با فروشنده یكه‌به‌دو می‌كردم. بعد از حرفامون ازش خواستم یه كتاب بهم پیشنهاد بده. اونم كتاب «گوسفندها هیچ‌وقت نمی‌فهمن» رو بهم پیشنهاد داد».
مشهدی، مسئول فروش شهر كتاب است. او كه سال‌هاست با خریداران كتاب رودررو ارتباط دارد درباره تاثیر نام‌های عجیب و غریب برخی كتاب‌ها می‌گوید: برای كسی كه كتاب‌خوان باشد اسم فرقی نمی‌كند و بیشتر به نویسنده و مترجم توجه می‌كند. اما همیشه گروهی از سر تفنن به كتاب‌فروشی‌ها می‌آیند، در این افراد حتی رنگ جلد سبب خرید كتاب می‌شود چه برسد نام آن! در هر حال كتابی كه محتوای خوبی داشته باشد با هر اسمی مخاطب خود را دارد. ما در این سال‌ها نمونه‌های زیادی داشتیم كه كتاب‌هایی با طرح جلد و نام زیبا آمده‌اند اما محتوایی نداشتند. گاهی ناشران به طرح جلد بیشتر توجه می‌كنند زیرا به بخش اقتصادی نشر كمك ‌بسزایی می‌كند.

** زبان سرخ نمایندگی
واكنش اخیر بسیاری از مسئولان نسبت به اظهارنظر تعدادی از نمایندگان و یا حتی مخالفت با بیان مطالبی ازسوی آنها در بخش‌های مختلف این سوال را ایجاد كرده است كه حدود اختیارات وكلای ملت و سایر قوا نسبت به آنها تا كجاست؟! آیا خواسته نمایندگان از برخی مسئولان در جهت شفاف‌سازی كه به‌منظور تحقق مطالبات مردمی و پیرو وظایف نظارتی آنها صورت می‌گیرد غیرقانونی بوده و سایر مسئولان كه مخاطب آنها قرار گرفته‌اند از این حق برخوردار هستند كه آنها را محاكمه كرده یا در پاسخ به سوالشان متهمشان كنند؟كارشناسان حقوقی در اشاره به‌حدود اختیارات نمایندگان معتقدند كه مطابق با قانون اساسی نمایندگان مجلس در مسیر انجام وظایف خود از مصونیت پارلمانی برخوردار هستند و تا زمانی‌كه در رفتار یا بیان آنها مواردی كه در قانون برای آنها وصف مجرمانه تعریف‌شده و مجازات تعیین شده است مشاهده نشود این روند تداوم خواهدداشت ضمن‌اینكه آنها حق دارند در انجام وظایف نظارتیشان از ابزارهای قانونی خود همچون طرح سوال، استیضاح و تحقیق و تفحص استفاده كنند ضمن‌اینكه به‌كارگیری این روش ازسوی وكلای ملت برای هر كدام از نهادها یا مسئولان قابل‌تعقیب و پیگیری نیست.

** مسیر مسلحانه بهشت
در ششم آذر ماه سال 1334 خلیل طهماسبی برای بار دوم و پس از اینكه طی یك ماده واحد در سال 1331 از زندان آزاد شده بود، به زندان افتاد تا در 27 دی ماه همان سال (1334) همراه با سیدمجتبی نواب صفوی، محمد واحدی و مظفر ذوالقدر اعدام شد.سالگرد دستگیری او كه نوع خاصی از دین سیاسی در جامعه معاصر شیعی ایران را نمایندگی می‌كرد، از ابعاد مختلفی قابل بررسی و ارزیابی است. چه اتفاق یا اتفاقاتی رخ داد كه او از یك قهرمان ملی در سال 1331 در حالی كه به جرم قتل رزم‌آرا در زندان بود، پس از سوءقصد نافرجام به حسین علاء، محكوم به اعدام شد؟ آیا شیوه و روش حكومت وقت تغییر كرده بود یا الگوی رفتاری جمعیت فدائیان اسلام و خلیل طهماسبی دگرگون شده بود؟ و پرسش‌های متعدد دیگری كه باید به آن‌ها پاسخ داده شود. پاسخ به این پرسش‌ها نیازمند بررسی چگونگی روند شكل‌گیری جمعیت فدائیان اسلام و نحوه ارتباطات حاكم بر این سازمان است. بی‌شك اندیشه‌ها و رفتار عمل‌گرایانه خلیل طهماسبی متاثر و مشحون از نوع نگاه و نگرش این جمعیت نسبت به مسائلی مانند چگونگی دینداری در ایران و حل و فصل معادلات اجتماعی بوده است.

**با كوچه آواز رفتن نیست
ده سال از رفتن او می گذرد. مردی كه چند نسل با نواهای او خاطره دارند. موزیسینی كه در عرصه موسیقی مردمی ما، موسیقی فیلم و آلبوم های شعرخوانی مطرح این سرزمین آثار درخشانی را خلق كرد. بابك بیات با تربیت شاگردانی چون مانی رهنما و حامی در پس از انقلاب نشان داد كه چگونه می شود در دل سختیها جنگید و برای آینده كار كرد و ماندگار شد. در این مطلب به مناسبت دهمین سال كوچش نگاهی به زندگی و كارنامه هنری او شده است و در پایان سه اظهار نظر همكاران او هم آمده است تا چهره او بهتر شناخته شود.

**از «توزیع نامناسب منابع حوزه سلامت» تا «ساخت یك بیمارستان سوختگی در تهران»
محسن علیجانی زمانی، عضو كمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌وگو با روزنامه ابتكار در ارتباط با میزان موفقیت طرح تحول سلامت در كشور، می‌گوید: «طرح تحول سلامت یكی از برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی خوب دولت و یكی از نیازهای اساسی مردم بوده چرا كه براساس قانون اساسی درمان باید برای مردم رایگان باشد.» فقر در میزان تخت و امكانات بیمارستان های سوختگی از جمله مواردی است كه نیم قرن اخیر با توجه به افزایش میزان سوختگی در كشور با آن مواجه هستیم. آخرین بیمارستان سوختگی در تهران به 40 سال قبل بر می گردد كه بیمارستان شهید مطهری است؛ مقصد اول و آخر اورژانس هایی كه بیمارشان با سوختگی مواجه شده است. محمدجواد فاطمی، رییس مركز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشكی ایران بارها به این موضوع اشاره كرده است كه «تهران از نظر تخت سوختگی فقیر است.» در این بین محسن علیجانی از ساخت یك بیمارستان سوانح سوختگی در تهران خبر می دهد. وی به «ابتكار» می گوید: «در حال ساخت بیمارستان سوختگی در منطقه 5 تهران هستیم و قرار بر این است كه كمیسیون بهداشت مجلس اقداماتی برای تكمیل این پروژه نیمه كاره انجام دهد.»
*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مهدی احمدی** انتشاردهنده: فاطمه قناد قرصی
پژوهشم**9370**2002