۳ آذر ۱۳۹۵، ۲۱:۰۴
کد خبر: 82320098
T T
۰ نفر
پژوهشگر‌فلسفه: سینمای مهرجویی نقد روشنفكری است

تهران- ایرنا- یك منتقد، پژوهشگرو نویسنده گفت: مهرجویی همواره روشنفكران را به چالش كشیده و در واقع سینمای وی نقد روشنفكری بوده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، مجتبی گلستانی عصر چهارشنبه در نشست نقد و بررسی كتاب داریوش مهرجویی با عنوان 'روشنفكران از خیرخواهی تا اقتدار' اظهار داشت: مهرجویی هنرمند موفقی بوده و در یكی از مهمترین دانشگاه های جهان فلسفه خوانده است.
وی در این نشست كه در خانه هنرمندان برگزار شد افزود: داریوش مهرجوبی نخستین كسی است كه سینمای ایران را به جهان معرفی كرد او با ساخت فیلم گاو این معارفه را انجام داد و در تمامی برحه ها از وی تجلیل به عمل آمده است.
مولف كتاب 'واسازی متون جلال آل احمد' كه در آن به جریان های روشنفكری ایران پرداخته است، تصریح كرد: مهرجویی هنرمند و اهل فلسفه بوده و سابقه نوشتاری پرباری داشته است.
گلستانی با اشاره به تعاریف روشنفكری در مكتب ماركس و نیز در دنیای غرب اظهار داشت: سینمای مهرجویی را می توان به چهار دوره قبل از انقلاب، بعد از انقلاب، اوایل دهه 70، و دهه 80 به بعد تقسیم كرد.
گلستانی ادامه داد: در سینمای قبل از انقلاب مهرجویی مقاطع تاریخی همچون انقلاب سفید شاه و ملت به چالش كشیده شده بود و در آثار آن دوران وی، شخصیت هایی نقش بازی می كردند كه خودشان نویسنده بوده اند.
وی خاطرنشان كرد: داریوش مهرجویی در آثار پیش از انقلابش طعنه هایی به اختناق پهلوی زده است و سینمای بعد از انقلاب وی نیز طبقات اجتماعی را به تصویر كشیده است.
وی اظهار داشت: مهرجویی به عرفان و نیاز به التیام و آرامش كه جوانان پس از انقلاب و جنگ تحمیلی داشتند، پرداخت.
این نویسنده گفت: معتقدم داستایوفسكی ترین فیلم داریوش مهرجویی 'بانو' دارد.
وی افزود: سینمای مهرجویی چند پرسش مهم را وابسته به تاریخ خودش مطرح كرده است.
گلستانی ادامه داد: مهرجویی مفهوم روشنفكر را در سینمای قبل از انقلاب به شدت زیر سوال برده و در زمانه ای كه برخی معتقد بودند كه عبور از بحران ها فقط با بومی گرایی امكان پذیر است را نیز در فیلم هایش نقد كرده است.
وی ادامه داد: مهرجویی همیشه به تاریخ خودش متعهد بوده و با نقد روشنفكران آنان را زیر سوال برده است.
این پژوهشگر فلسفه، ادبیات و نویسنده اظهار داشت: مهرجویی با مفهوم روشنفكر عام سر ناسازگاری داشته و به عنوان یك روشنفكر خرد، اقتدارزدایی كرده است.
فراهنگ**9187**3061**خبرنگار: حمیدرضا بازگشا * انتشاردهنده: طاهره نبی اللهی
۰ نفر