۲ آذر ۱۳۹۵، ۱۹:۳۶
کد خبر: 82318462
T T
۰ نفر
ايران رتبه پنجم صنعت چاپ در خاورميانه را داراست

اهواز ـ ايرنا ـ مديركل حوزه چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: رتبه ايران در صنعت چاپ در خاورميانه پنجم است.

به گزارش ايرنا محمودرضا برازش روز سه شنبه در همايش تجليل از خادمان صنعت چاپ و نشر خوزستان كه در تالار مهتاب برگزار شد افزود: چون زبان ايران يك زبان خاص است در زمينه تبادل كتاب تنها با كشور افغانستان همكاري داريم اما در حوزه چاپ با بسياري از كشورها تبادل چاپ داريم.
وي با بيان اين كه گردش مالي در حوزه صنعت چاپ در جهان حدود 700 ميليارد دلار است اظهار كرد: اين در حالي است كه در كشور ما ميزان فروش نفت كمتر از 50 ميليارد دلار است.
وي توضيح داد: پنج درصد از اين 700 ميليارد دلار گردش مالي كتاب و حدود 12 درصد گردش مالي نشريات است.
وي با اشاره به اين كه پنج درصد گردش مالي مربوط به حوزه كتاب و دوازده درصد مربوط به نشريات است اظهار كرد: تيراژ بعضي از نشريات ما يك دهه قبل بيشتر از يك ميليون بود اما اكنون تيراژ همه نشريات ما در كشور به يك ميليون رسيده است.
برازش با اشاره به موضوع اقتصاد فرهنگي گفت: آمار توليد كتاب در كشور در سال 1391 نزديك به 205 ميليون جلد بود در حالي كه در سال گذشته به 150 ميليون جلد كاهش يافت.
وي تغيير در توليد حوزه چاپ روزنامه و نشريات را لازم دانست و ادامه داد: دريافت اطلاعات افراد از حوزه كتاب در طول زمان تغيير پيدا كرده و به رسانه‌هاي صوتي و شنيداري رسيده است اما هنوز اصرار بر اين است كه تيراژ كتاب بايد همان تيراژهاي قديم باشد.
مديركل حوزه چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با تاكيد بر اين كه سليقه و نياز امروز مخاطبان به كتاب فرق كرده است گفت: در حال حاضر بسياري از دانشگاه‌هاي جهان براي هر 50 دانشجو يك كتاب چاپ مي‌كنند اين بدان معنا است كه مدل كتاب و اطلاع‌رساني تغييرات زيادي كرده است.
وي با اشاره به اين كه مسير اقتصاد فرهنگ بسيار مهم است ادامه داد: 85 درصد از گردش مالي صنعت چاپ در جهان در صنايع غذايي و بسته‌بندي‌ها و بسياري از چيزهايي است كه در اطرافمان ديده مي‌شود.
برازش بيان كرد: بعضي چاپخانه‌هاي ما با ظرفيت كمتر از 50 درصد كار مي‌كنند در حالي كه ما واردات انبوه كالاهاي چاپي را داريم.
وي با بيان اين كه نيروهاي فني و علمي در استان خوزستان كم نيست گفت: بعضي استان‎ها براي نگهداري و تعمير از دستگاه‌ها اين ميزان نيرو را ندارند كه خوشبختانه در خوزستان افراد فني بسيار زيادي ديده مي شود.
مدير كل حوزه چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اين كه بستر چاپ در استان خوزستان فراهم است اظهار كرد: ماده اوليه چاپ و نشر، حوزه نفتي و كاغذ است كه در استان خوزستان فراهم است براي همين خام‌فروشي بدترين حالت است و بايد در كشور بسته‌ را چاپ كنيم و محصول را با آن صادر كنيم چرا كه بازارهاي نزديك ما پتانسيل بالايي در اين زمينه دارند.
وي ادامه داد: مسير سرمايه گذاري در حوزه چاپ صنعتي شفاف و روشن است و تنها نياز است كه مسئولان استان دست اندركاران را تربيت كنند.
برازش گفت: مساله اتوماسيون را در حوزه چاپ همچنان در استان‎ها پيگيري مي‎كنيم و آمادگي داريم كه اين موضوع را به استان خوزستان واگذار كنيم و اگر در اين راستا به دوره‎هاي آموزشي تخصصي نيز در استان نياز باشد تمام هزينه‌هاي آن را تقبل خواهيم كرد.
در پايان اين همايش از مديران فعال صنعت چاپ استان خوزستان، ناشران برتر و مجله روزنه فرهنگي كه موفق به دريافت دو جايزه ملي شده است، با اهداء لوح تقدير شد.
مديران چاپخانه هاي امين، لاله، شمس، خيام، مرتضي، بهشتي، لالي، جماله گرافيك، سيلك جامعه، ترنج، نشر فرهنگ و نور از جمله فعالاني بودند كه در اين همايش از آنها تقدير به عمل آمد.
همچنين مديران مسئول ناشران پيام دزفول، معتبر، تراوا، كردگار، قطبي و سوشيا نيز از جمله ناشران برتر منتخب همايش صنعت چاپ و نشر استان خوزستان هستند كه مورد تقدير قرار گرفتند.
همايش تجليل از خادمان صنعت چاپ و نشر استان خوزستان به مناسبت هفته كتاب و كتابخواني و در راستاي ويژه برنامه هاي گراميداشت اين هفته برگزار شد.
در استان خوزستان 60 ناشر كتاب وجود دارد كه فقط نيمي از آن ها فعال هستند.
7164/6064/1772
*خبرنگار: عاطفه جوادي **انتشار دهنده: مجيد ملازاده
۰ نفر