۲ آذر ۱۳۹۵، ۱۱:۲۸
کد خبر: 82317555
T T
۰ نفر

ناشران و اهالی قلم از وزیر ارشاد چه خواستند؟

۲ آذر ۱۳۹۵، ۱۱:۲۸
کد خبر: 82317555
ناشران و اهالی قلم از وزیر ارشاد چه خواستند؟

تهران - ایرنا - جمعی از ناشران و اهالی قلم كشور در نشست هم اندیشی با سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواسته ها و دغدغه های خود را با او در میان گذاشتند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، جمعی از ناشران و اهالی قلم كشور شب گذشته(دوشنبه) در نشست هم‌اندیشی با سیدرضا صالحی‌ امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بیان دیدگاه ها، نقطه نظرات، دغدغه ها، پیشنهادات و خواسته های خود از دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداختند.
نمایندگان حوزه های مختلف نشر برای بهبود صنعت نشر از دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست حمایت و همكاری بیشتر با این حوزه را طلب كردند.
رئیس اتحادیه ناشران و كتابفروشان تهران به مواردی چون بیمه تا قاچاق كتاب اشاره كرد و گفت: موضوع انتشار غیرمجاز كتاب در همه اشكال آن اعم از چاپی، صوتی و الكترونیك از جمله مسائلی است كه همه بخش های نشر از عمومی و كودك گرفته تا آموزشی و دانشگاهی را در معرض آسیب های جدی قرار داده است زیرا سودجویان با چاپ غیرقانونی كتاب های پروروش ناشران و فروش آثار در عین ضربه زدن به ناشران و پدیدآورندگان، قوانین موضوعه كشور را نیز هدف قرار داده اند.
محمود آموزگار گفت: متاسفانه علی رغم سپری شدن 47 سال از قانون حمایت از حقوق مولفان و مصنفان، تضییع حقوق مولفان و ناشران افزایش یافته و ضرورت برخورد با این پدیده بیش از پیش احساس می شود؛ از این رو در وهله اول یك اقدام فوری، ضروریست كه متخلفان عمیقا درك كنند كه نظام و دولت نسبت به این پدیده زشت كه ریشه نشر را نشانه گرفته، بی تفاوت نیستند.
وی تاكید كرد: مشكلات ناشران و كتابفروشان در خصوص مالیات و تامین اجتماعی از دغدغه های اصلی فعالان صنعت نشر است.
به گفته آموزگار، مشكلات ناشران و كتابفروشان در خصوص مالیات و تامین اجتماعی از دغدغه های اصلی فعالان صنعت نشر است؛ خوشبختانه در دوره جدید با حمایت های وزارت ارشاد از اقدامات این اتحادیه، ایین نامه اجرایی موضوع تبصره ماده 139، سه بار مورد بازبینی و اصلاح هیئت وزیران قرار گرفته است، همچنین سازمان تامین اجتماعی بعد از 13 سال پذیرفت كه كتابفروشی فعالیت فرهنگی و مشمول معافیات مالیاتی است.
وی ادامه داد: صنعت نشر از مشكل جدی نقدینگی نیز رنج می برد و نیازمند حمایت و كمك های بیشتر دولت به این حوزه است.

** احساس امنیت موجب شكوفایی هنر و ادبیات می‌شود
فریدون عموزاده‌ خلیلی نماینده یك حوزه نشر نیز یكی از افرادی بود كه به چهار محور اشاره و دو محور برای نویسندگان و دو محور دیگر مسائلی را مطرح كرد كه به شكل غیرمستقیم بر روند كار اهالی قلم تأثیرگذار دانست.
وی افزود: بهتر می‌دانید در مورد كار اهل قلم آنچه موجب شكوفایی، هنر و ادبیات آنها می‌شود این است كه احساس امنیت كنند و در فضای امن نویسنده به خلق اثر بپردازد، مترجم با فراغ بال ترجمه و ویراستار با اطمینان متن را پالایش كند.
این نویسنده، بحث ممیزی و امنیت شغلی را دو موضوع مهم مطرح كرد و توضیح داد: بحث ممیزی داستانی است كه بارها گفته شده اگر چه نباید از انصاف دور باشیم زیرا در دوره اخیر تلاش شده برای اینكه نویسندگان نگرانی و دغدغه كمتری داشته باشند و ممیزی دست و بالشان را نگیرد این امر در این دوره كاسته شده اما اعتراف می‌كنم همچنان ممیزی وجود دارد.
عموزاده خلیلی همچنین به مسئله امنیت شغلی اشاره كرد و گفت: آقای وزیر، متأسفانه نویسندگی، ویراستاری و مترجمی شغل تلقی نمی‌شود بحث بیمه تأمین اجتماعی دغدغه مهم دیگر اهالی نشر است كه نشان می‌دهد حتی بسیاری از نویسندگان كاركشته همچنان دغدغه بیمه دارند.
وی به موضوع كپی‌رایت اشاره و توضیح داد: گمان می‌كنیم برای دغدغه امنیت حرفه‌ای اهل قلم، بحث كپی‌رایت را هم جایگاه و شأن فرهنگی كشور ما را تضمین می‌كند و هم موجب امنیت شغلی نویسندگان می‌شود. اكنون یكی از دوستان می‌گفت مقابل چشم خودم كتاب چاپ و تكثیر شد چه به شكل كاغذی و چه مجازی، این امنیت اهل قلم را به چالش می‌كشد.
عموزاده خلیلی به میدان دادن مسئولان به تشكل‌های صنفی و انجمن‌ها تأكید كرد و گفت: این امر جزء نكاتی است كه در این دوره باید توجه شود هر چند دغدغه آن برای واگذاری امور صنوف برای تشكل‌های صنفی وجود داشته اما فكر می‌كنم باید ادامه‌دار باشد چون در همه زمینه‌ها تشكل صنفی داریم یا در شرف تأسیس هستند و یا باید كمك كرد تا تشكیل آنها تثبیت شود.
وی افزود: چقدر خوب است جوایز و جشنواره‌‌ها به تشكل‌ها واگذار شود اگر جایزه ادبی به تشكل حرفه‌ای در زمینه ادبیات واگذار شود، شأن این ماجرا بهتر و معتبرتر حفظ خواهد شد.

** نشر باید در حوزه نظریه‌پردازی حضور داشته باشد
سعید جلالی از دیگر نمایندگان ناشران نیز گفت: آقای صالحی امیری، تعجب كردم شما چرا وزیر شدید، 12 نفر پیش از شما این مسئولیت را داشتند و كار وزارت ارشاد در 36 سال قبل مانند نوار قلب فراز و فرود داشت ولی برخی وزیران هستند كه نامشان زمزمه نیمه‌شب مستان است.
وی با بیان اینكه خداوند آقای جنتی را سلامت بدارد، زیرا اگر مشكلاتی هم بود اما تقریباً جهیزیه‌ای گرانقیمت به نام آقای سیدعباس صالحی را در معاونت فرهنگی گذاشت، افزود: او سرقفلی ارشاد را بالا برده است اما باید بگویم كه اگر دولت نتواند موضوع عدم تمركز و تقویت نشر منطقه‌ای را تأمین كند ما در آینده به مشكل خواهیم خورد. اكنون 80 درصد تولید نشر در تهران صورت می‌گیرد.
افزود:‌ نشر باید در حوزه نظریه‌پردازی حضور داشته باشد مشكل ما در بخش تشریك مساعی است.
جلالی تاكید كرد: توسعه كتاب و كتابخوانی اراده ملی می‌خواهد و دولت باید خود را به شدت كوچك كند و نظریه‌پردازی حوزه نشر را ارتقاء دهد.
نشست هم اندیشی اهالی نشر و قلم با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با حضور سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر و جمعی از مسئولان و دست اندركاران این معاونت و حوزه كتاب سه شنبه شب در سالن همایش هتل انقلاب تهران برگزار شد.
فراهنگ ** 1355 ** 1071 ** خبرنگار: علی اكبر قزوینیان ** انتشار دهنده: امید غیاثوند
۰ نفر