۲۹ آبان ۱۳۹۵، ۱۶:۰۵
کد خبر: 82314772
T T
۰ نفر

'العباره'، قايقي براي زائران اربعين

۲۹ آبان ۱۳۹۵، ۱۶:۰۵
کد خبر: 82314772
'العباره'، قايقي براي زائران اربعين

كوت – ايرنا- 22 كيلومتر به سمت شمال كوت، شمار زيادي از زائران ايراني كه آشنايي چنداني با جاده كربلا ندارند٬ زائران عراقي را در مسير دنبال مي كنند كه يكباره خود را در برابر رودخانه دجله مي بينند و قايقي كه زائران را به آن سوي رودخانه جابجا مي كند.

به گزارش ايرنا، در حالي كه بسياري از زائران حسيني در مسير كوت به كربلا، از سه راهي نعمانيه در 40 كيلومتري كوت، جاده نعمانيه - شوملي را براي رسيدن به كربلا در پيش مي گيرند اما برخي از زائران عراقي ترجيح مي دهند با ميانبر زدن راه، از قايق ها براي عبور از دجله بهره ببرند كه مسير را حدود 20 كيلومتر تا كربلا كوتاه تر مي كند.
بخش زيادي از زائران عراقي از استان واسط و مناطق شمالي استان ميسان٬ هرسال مسير موسوم به مقام 'امام زمان ' (عج) در منطقه معروف به 'ام عگيط' را در پيش مي گيرند تا با قايق از رودخانه دجله عبور كنند . در يكي دو سال اخير بخشي از زائران ايراني نيزهمين مسير را با زائران عراقي طي مي كردند و امسال هم همين اتفاق افتاده است.
قايق انتقال زائران از بخش شرقي به بخش غربي رودخانه دجله در عراق به 'العباره' (انتقال دهنده) معروف است و عبارت از دو قايق با ظرفيت 200 و 400 نفري است كه زائران اربعين را در طول ايام اربعين حسيني بين دو سوي رودخانه جابجا مي كنند.
رئيس كميته امنيتي استان واسط در شوراي اين استان مي گويد كه بعد از حادثه واژگوني يك قايق درسال 2009 كه منجر به شهادت 9 زائر اربعين حسيني شد، استان واسط تصميم به خريد اين قايق هاي بزرگ گرفت.
'صاحب الچليباوي' در اظهاراتي خبري كه در رسانه هاي عراق منتشر شده ٬افزود: از وقتي اين دو قايق در منطقه به كار گرفته شده اند، هيچ حادثه ناگواري براي زائران اتفاق نيفتاده است و بر همين اساس٬ سال به سال بر شمار زائراني كه از اين نقطه عبور مي كنند، افزوده مي شود.
قصه العباره كوت هر سال با شروع موسوم اربعين يكي از مواد گزارشي جالب توجه رسانه هاي عراق است كه از آن گزارش هاي خواندني و ديدني تهيه مي كنند.
قايق انتقال دهنده مردم در اين بخش از رودخانه كه 350 متر پهنا و در برخي مناطق عميق آن بيش از پنج متر عمق دارد، يكي از بهترين وسيله هاي انتقال زائران است كه در عين حال زائران قبل از عبور از رودخانه، به زيارت مقام امام زمان (عج) در اين منطقه نيز مشرف مي شوند.
اين مكان مقدس جزء اماكني است كه كتاب هاي معتبر شيعه به آن اشاره شده است و از جاده كوت به بغداد حدود يك هزار متر فاصله دارد و درطول ايام سال يكي از زيارتگاه هاي مردم استان واسط به شمار مي رود.
*4*353*1770* 2041**خبرنگاران اعزامي شهريار حيدري فر – عبدالكريم جبار پور**انتشار دهنده: سيد شاهپور حسيني