۲۷ آبان ۱۳۹۵، ۱۴:۵۴
کد خبر: 82312516
T T
۰ نفر
از كنایه رندانه وزیر تا ملاقات اتفاقی در كریمخان !

تهران - ایرنا - بازدید امروز (پنج شنبه ) وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از كتابفروشی های میدان انقلاب و سپس خیابان كریمخان به مناسبت روز كتابگردی كه با استقبال اهالی فرهنگ و هنر مواجه شد، حاشیه های جالبی نیز داشت، صالحی امیری دراین بازدید 2.5 ساعته با آرامش و طمانینه خاصی به سخنان اهالی كتاب و نشر گوش فرا داد و به برخی پرسش های آنها پاسخ داد .

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، وزیر ارشاد در چهارمین روز از هفته كتاب، ابتدا به بازدید از تعدادی از كتابفروشی ها در میدان انقلاب رفت و پای صحبت ناشران و مدیران مسئول این كتابفروشی ها نشست.
وی كه كتابگردی خود را از انتشارات آگاه آغاز كرده بود، با حضور در این كتابفروشی، پس از قرائت فاتحه برای مرحوم محسن بخشی موسس این انتشارات از پیشكسوتان حوزه نشر كه چندی پیش دار فانی را وداع گفت، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
صالحی امیری سپس در نشر خجسته حضور یافت . رضا یكرنگیان مدیر این انتشارات به صالحی امیری گفت: خرید و فروش پایان نامه و مقالات دانشجویی روز به روز در حال افزایش است؛ پدیده ای كه باعث فاصله گرفتن دانشجویان از مقوله تحقیق و پژوهش می شود.
وی با اشاره با پایین بودن سرانه مطالعه در كشور، تعدادی از پرفروش های كتاب فروشی خود را اعلام كرد.
یكرنگیان اضافه كرد: از اینكه وزیری داریم كه خود اهل كتاب است به خود می بالیم. وی از نحوه برخورد بازرسان سازمان تامین اجتماعی با كتابفروشان و ناشران هم گلایه ای كرد و گفت : پیشنهاد می كنم این افراد قبل از بازدید از كتابفروشی ها دوره های اخلاق را بگذرانند.
صالحی امیری هم كه متوجه یكی از كتابهای خود در این كتابفروشی شد، با مزاح گفت: باور كنید نمی دانستم كتابم برای عرضه در اینجاست وگرنه به این كتابفروشی نمی آمدم.

** گرانی كاغذ و ممیزی دو مساله مهم ناشران
صالحی امیری سپس در كتابفروشی اختران و ققنوس حاضر شد و مسائل پیش روی آنها را جویا شد، مسئولان این دو مركز فرهنگی ممیزی و گرانی كاغذ را از جمله دغدغه های خود عنوان كردند.

** حضور در كتابفروشی های خیابان كریمخان
وزیر فرهنگ پس از میدان انقلاب به خیابان كریمخان رفت تا به كتابفروشی های نشر چشمه، اساطیر و ثالث هم سری بزند.
وی پس از دقایقی پیاده روی و همراهی افرادی چون برزین ضرغامی مدیر كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، مجید غلامی جلیسه مدیرعامل خانه كتاب و محمود آموزگار رییس اتحادیه ناشران و كتابفروشان تهران با وی، به كتابفروشی اساطیر رفت.
وی در این كتابفروشی ها پس از گپ و گفتی با مسئول آن، با برخی چهره های هنری از جمله جلیل فرجاد بازیگر سینما و تلویزیون دیدار كرد.
صالحی امیری سپس به كتابفروشی نشر ثالث رفت، در این كتابفروشی چهره های فرهنگی از جمله بهزاد فراهانی، هوشنگ بهشتی و سهیل محمودی حضور داشتند، بهزاد فراهانی پس از گفت وگویی كوتاه از وزیر وقت ملاقات خواست.

**دیدار دو وزیر در خیابان كریمخان
صالحی امیری هنگام خروج از كتابفروشی نشر ثالث، با احمد مسجد جامعی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی مواجه شد كه برای بازدید به این كتابفروشی آمده بود.
سلام و احوالپرسی این دو چهره فرهنگی به سوژه ای جالب توجه برای تصویر برداران و عكاسان بدل شد.
صالحی امیری گفت: مسجد جامعی از بهترین دوستان من و از شخصیت های فرهنگی كشور است كه حق بزرگی بر گردن همه دارند.
وی خطاب به مسجد جامعی اظهار كرد: امروز سنت حسنه ای را كه شما مبتكر آن بودید احیا كردیم.

** ایستگاه آخر كتابگردی صالحی امیری
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آخرین ایستگاه كتابگردی به دفتر مركزی شهر كتاب واقع در خیابان شریعتی رفت و مورد استقبال مهدی فیروزان مدیر عامل شهر كتاب قرار گرفت.
صالحی امیری از مشكلات و مسائل این مركز فرهنگی سوال و فیروزان نیز توضیحاتی درباره این كتاب فروشی ارائه كرد.
فیروزان با بیان اینكه كتاب فروشی خود را به یك سوپر ماركت فرهنگی تبدیل كرده است، افزود: این مكان طوری طراحی شده كه همه نیازهای فرهنگی افراد یك خانواده را از پدر بزرگ تا فرزند و نوه را در یك زمان پاسخگو باشد تا آنها هر آنچه را كه نیاز دارند یكجا تهیه كنند.
وی با بیان اینكه 6 فروشگاه دیگر شهر كتاب در كازرون، شیراز، قزوین،‌همدان، لار و ساری در حال راه اندازی است، به كتاب «ملت عشق » نوشته الیف شافاك به عنوان پرفروش ترین كتاب خود اشاره كرد.
وی گفت : چهار میلیون نسخه از این كتاب در تركیه به فروش رفته و در ایران هم ارسلان فصیحی آن را ترجمه و انتشارات ققنوس منتشر كرده است.

** نقالی خوانی در شب های احیا و شبهای تاسوعا
فیروزان با اشاره به فعالیت های این مركز فرهنگی توضیح داد: در این مركز علاوه بر فروش یار مهربان، فعالیت هایی نظیر رونمایی از آلبوم های موسیقی، نقالی خوانی در شب های احیا و تاسوعا و شاهنامه خوانی در شب های یلدا برگزار می شود.
وی با بیان اینكه 60درصد فروش این مركز به كتاب ها اختصاص دارد، ادامه داد: با وجود اینكه مكان شهر كتاب فاقد پاركینگ است و مغازه ای هم در اطراف آن وجود ندارد، اما مراجعان زیادی دارد و 50 درصد این افراد از مناطق دیگر تهران می آیند.
به گفته فیروزان، هفت هزار عنوان كتاب حوزه كودك و نوجوان در این مركز وجود دارد.

** نیازمند اندیشه های امام موسی صدر هستیم
صالحی امیری هنگام بازدید به آثار امام موسی صدر برخورد و گفت: محتاج اندیشه های امام موسی صدر هستیم، در صورتی كه این اندیشه ها باز تولید شود، همه چالش ها رفع خواهد شد.
در بخش پایانی این كتابگردی، هدیه ای از طرف فیروزان به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیم شد.
خبرنگاران و عكاسان و تصویر برداران نیز در این مراسم گرفتن عكس یادگاری را فراموش نكردند و تصاویری را از این حضور ثبت كردند.
فراهنگ**1880** 1601**خبرنگار: پروین اروجی** انتشاردهنده: شهناز حسنی
۰ نفر