۲۷ آبان ۱۳۹۵، ۱۴:۴۷
کد خبر: 82312508
T T
۰ نفر
ارتقای فرهنگ عمومی كمك شایانی به اقتصاد نشر در جامعه می كند

قم - ایرنا - معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ارتقای فرهنگ عمومی با اجرای برنامه های مختلف در حوزه كتاب كمك شایانی به اقتصاد نشر در جامعه می كند.

به گزارش ایرنا، سید عباس صالحی روز پنجشنبه در بازدید از كتابفروشی های استان قم در جمع خبرنگاران با اشاره به این كه اجرای برنامه های مختلف و ارائه تخفیف كتاب به اقتصاد ناشران كمك می كند افزود: اجرای طرح های عیدانه، تابستانه و كتابفروشی به وسعت ایران، با تخفیف هایی كه ارائه شده منجربه افزایش تقاضای كتاب در جامعه شده است.
وی افزود: در طرح عیدانه، تابستانه و كتاب فروشی به وسعت ایران، 150 میلیارد ریال برای فروش كتاب اختصاص یافت.
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این كه باید ناشران به نیازسنجی در حوزه كتاب بپردازند گفت: باید با آمایش های موضوعی، سطح جغرافیایی و شناسایی نیاز مخاطبان در حوزه هایی كه مردم علاقه مند به آن هستند كتاب منتشر شود.
وی ادامه داد: حوزه ادبیات در میان كتاب ها با موضوع های مختلف همچنان رتبه نخست را در تقاضای مردم به خود اختصاص داده است.
صالحی با اشاره به این كه باید فرهنگ كتاب خوانی در بین مردم افزایش پیدا كند گفت: طی آمار سال 93، 2.5 درصد از مصرف خانوار مربوط به كتاب و حوزه فرهنگ است كه باید این وضعیت ارتقا یابد.
وی بیان داشت: طرح كتاب گردی با حضور اهالی هنر در كتاب فروشی ها از جمله طرح هایی است كه باعث ترغیب قشرهای مختلف جامعه به حوزه كتاب می شود.
صالحی ادامه داد: كتاب فروشی های به عنوان پل ارتباطی بین پدید آورندگان و مصرف كنندگان كتاب هستند كه با اجرای طرح های مختلف تخفیف كتاب درصدد جذب مردم به سمت كتاب و كتاب خوانی هستیم.
وی با بیان این كه دولت تدبیر و امید برنامه های بنیادینی در حوزه كتاب اجرایی كرده است گفت: در طول سه سال برنامه های مختلفی در حوزه كتاب از جمله طرح مالیاتی، طرح های كتابفروشی به وسعت ایران، عیدانه، تابستانه و پاییزه اجرایی شده است.
وی افزود: طبق قانون معافیت های مالیاتی به مجموعه هایی كه از وزارت ارشاد مجوز دارند معافیت تعلق می گیرد همچنین در این خصوص هماهنگی هایی صورت گرفته است تا معافیات هایی مالیاتی به ناشران و كتابفروشی ها نیز ارائه شود.
صالحی با اشاره به طرح های مختلف تخفیف كتاب گفت: طرح های مختلفی از هفته كتاب سال گذشته با ارائه تخفیف های 20 الی 25 درصدی برای ارتقای تقاضای كتاب در سراسر كشور آغاز شده و در حال حاضر طرح پاییزه در حال اجراست.
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: بن های خرید كتاب در حاشیه برگزاری نمایشگاه های مختلف كتاب به عموم مردم ارائه می شود تا با ارائه این خدمات بتوانیم رابطه مردم با كتابفروشی ها را استمرار بخشیم.
وی با اشاره به مشكلات ناشران در توزیع كتاب ها به سایر استان ها گفت: 2 تفاهمنامه همكاری با شركت ملی پست ایران و شركت حمل و نقل ریلی رجا برای تخفیف در حمل محمولات ناشران منعقد شده است، از این رو ناشران می توانند با انعقاد قرارداد با این مجموعه ها به توزیع كتاب در سراسر كشور بپردازند.
صالحی امروز در سفر به شهر مقدس قم از بوستان كتاب، خانه كتاب، كتابفروشی آیت الله مرعشی نجفی(ره) و مجتمع ناشران بازدید كرد.
8138/ 1175 خبرنگار: فرزانه پیری ** انتشاردهنده: رضا علیمحمدی
۰ نفر