۲۶ آبان ۱۳۹۵، ۱۳:۴۶
کد خبر: 82310962
T T
۰ نفر

شوق دانشگاه؛ از دیو كنكور تا صندلی های خالی

۲۶ آبان ۱۳۹۵، ۱۳:۴۶
کد خبر: 82310962
شوق دانشگاه؛ از دیو كنكور تا صندلی های خالی

تبریز- ایرنا - صندلی های خالی مراكز دانشگاهی در سال های اخیر از جمله چالش های پیش روی آموزش عالی كشور بوده و آذربایجان شرقی نیز به عنوان یكی از قطب های علمی و دانشگاهی از این اصل بركنار نمانده است.

به گزارش ایرنا، در حالی كه ورود به دانشگاه در فاصله سال های 1360 تا اوایل دهه 1380 یك آرزوی دور و دراز بود، امروزه جامعه با معضلی به نام صندلی های خالی دانشگاه ها مواجه است.
در آن دوره زمانی كه هنوز تعداد آموزشگاه های تقویتی كنكور و عناوین كتاب های كمك درسی از تعداد انگشتان دست فراتر نمی رفت، رقابت سختی میان متقاضیان ورود به دانشگاه ها برقرار بود و قبولی در یكی از دانشگاه های دولتی كشور، شاخص مهمی برای سنجش جایگاه اجتماعی افراد محسوب می شد و دانشجویان دانشگاه ها در میان فامیل و اهل محل شناخته شده و معتمد می بودند.
این در حالی است كه گفته می شود امروز حدود 300 هزار صندلی خالی در دانشگاه های كشور وجود دارد.
در این میان آذربایجان شرقی با بیش از سه میلیون و 800 هزار نفر جمعیت حدود 222 هزار دانشجو دارد، اما آمارها مبین افزایش صندلی های خالی مراكز دانشگاهی استان به عنوان تبعی از كشور است.
كارشناسان می گویند هر چند افزایش شمار صندلی های خالی مراكز دانشگاهی با توجه به كاهش جمعیت متقاضی ورود به دانشگاه تا حدودی طبیعی است، اما رشد تصاعدی تعداد مراكز آموزش عالی غیرانتفاعی در سال های قبل عامل اصلی بروز چنین پدیده ای و رفع آن نیازمند چاره اندیشی است.
معاون آموزشی و تحصیلات تكمیلی دانشگاه تبریز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: 24هزار دانشجو در این دانشگاه تحصیل می كنند كه 40 درصد آنها در مقطع تحصیلات تكمیلی مشغول به تحصیل هستند.
محمدتقی اعلمی افزود: در حدود 500 نفر از ظرفیت پذیرش این دانشگاه در مقطع كارشناسی و كارشناسی ارشد از مجموع ظرفیت كلی اعلام شده برای پذیرش ثبت نام نكرده اند.
وی ادامه داد: در حدود 200 نفر از ظرفیت مقطع دكتری این دانشگاه به دلیل به حدنصاب نرسیدن نمره درنظر گرفته شده برای پذیرش شركت كنندگان در آزمون دكتری خالی مانده است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: از مجموع 155 دانشگاه فعال در استان آذربایجان شرقی، 49 واحد، مركز و آموزشكده سما مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی است.
جواد انگجی ادامه داد: حدود 80 هزار نفر دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول به تحصیل هستند كه معادل 36 درصد كل دانشجویان دانشگاه های استان است.
وی با بیان اینكه 42 درصد از اعضای هیات علمی استان در دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی فعالیت می‌كنند اظهار كرد: از نظر وضعیت نیروی انسانی در شرایط مناسبی به سر می‌بریم كه نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است از طرفی درآمدهای غیر شهریه‌ای در حال افزایش است.
رئیس دانشگاه جامع علمی كاربردی استان آذربایجان‌شرقی نیز از تحصیل حدود 11 هزار دانشجو در دانشگاه‌های علمی كاربردی استان خبر داد و گفت: 50 درصد صندلی‌های این دانشگاه‌ها خالی است.
قالیچی اظهار كرد: پنج هزار و 915 نفر در مقطع كاردانی، چهار هزار و 963 نفر در مقطع كارشناسی و 39 نفر در مقطع كارشناسی ارشد در مراكز علمی و كاربردی استان در حال تحصیل هستند.
وی با بیان اینكه در سال‌های اخیر كاهش دانشجو مشكل اكثر مراكز آموزش عالی در كشور بوده است، خاطرنشان كرد: البته این آمار بدون احتساب ورودی‌های بهمن این دانشگاه و نتایج تكمیل ظرفیت اعلام می‌شود و با ورود دانشجویان جدید بخشی از كمبود دانشجو در این دانشگاه رفع می‌شود.
گزارش از: مینا بازگشا**انتشاردهنده: محمد عزیزی راد
6120/518
۰ نفر