رئيس دانشكده زبان شناسي بلگراد: حضور قريب به يك قرن زبان فارسي در اين  دانشگاه

بلگراد-ايرنا- رئيس دانشكده زبان شناسي دانشگاه بلگراد در نشستي با معاون بين الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي جمهوري اسلامي ايران گفت: اكنون شاهد نودمين سال حضور زبان فارسي در دانشكده زبان شناسي دانشگاه بلگراد هستيم.

به گزارش ايرنا، 'ليليانا ماركوويچ' سه شنبه در ملاقات با 'عباس خامه يار' با اشاره به نودمين سالگرد افتتاح رشته شرق شناسي دانشكده زبان شناسي بلگراد گفت: به عنوان رئيس دانشكده شرق شناسي دانشگاه بلگراد افتخار دارم كه اعلام كنم ما در روز هشتم و نهم دسامبر سال جاري نودمين سال افتتاح كرسي شرق شناسي دانشگاه بلگراد را جشن مي گيريم و از شما هم دعوت مي كنم در اين روزها در جشن ما در بلگراد شركت كنيد.
وي افزود: 90 سال پيش «فهيم بايراكتارويچ» بنيانگذار بخش شرق شناسي و اولين فارسي شناس كشور ما در سال 1926 ميلادي زبان فارسي را در دانشكده بلگراد تأسيس كرد و مشغول به تدريس آن شد.
'او از بزرگترين اساتيد شرق شناس در آن زمان در اروپا بود.متاسفانه بخاطر مرگ نا بهنگام وي زبان فارسي در دپارتمان شرق شناسي دانشكده زبان شناسي بلگراد تا سال ها متوقف شد. به هر حال ما ورود شما به دانشگاه بلگراد را كه با جشن نودمين سال تاسيس كرسي شرق شناسي مقارن شده به فال نيك مي گيريم.'
وي در ادامه اظهاراتش گفت: من خود شرق شناس هستم و اهميت ويژه اي براي تمدن و فرهنگ ايران قائل هستم. تمدن و فرهنگ ايران از دوران باستان اهميت ويژه اي داشته و همانطور كه مي دانيم ايران در مركز جاده ابريشم واقع شده بود. ما در دانشگاه طرح تحقيقاتي تحت عنوان 'جاده ابريشم' داريم و در اين طرح تحقيقات وسيعي درباره آسيا و ايران انجام مي دهيم.
رئيس دانشكده زبان شناسي دانشگاه بلگراد سپس با اشاره به ايجاد كرسي زبان فارسي در دانشكده گفت: به رغم اهميت ويژه تمدن و فرهنگ ايران ما براي تاسيس كرسي زبان فارسي روال معيار و علمي خاصي داريم و از آن پيروي مي كنيم.
وي سپس با اشاره به وضعيت كنوني زبان فارسي در اين دانشكده گفت: پس از سال ها وقفه در تدريس زبان فارسي در اين دانشكده ما اكنون يك استاد زبان فارسي به نام 'سعيد صفري' در اين دانشگاه داريم كه بخشي از تاسيس كرسي زبان فارسي خواهند بود به خصوص با كتاب آموزشي كه اخيرا توسط وي نوشته شده است.
اين كتاب طبق معيارهاي علمي، روشمند بوده و همه استادان ما نيز اين موصوع را تاييد كرده اند.
وي اشاره كرد: براي تاسيس كرسي زبان فارسي مقدمات ديگري نيز لازم است از جمله كتاب هاي آموزشي بيشتر و تقويت اين درس با استادان تاريخ و ايرانشناسي.
'ما همراه با دكتر صفري قدم به قدم در حال نزديك شدن به اين معيارها و ضوابط هستيم و در آينده نزديك تصور مي كنم اين كرسي تاسيس خواهد شد. پس از آن زبان فارسي تبديل به درس و رشته خواهد شد.در آينده هم اميدواريم كه استادان بومي در همين رشته تربيت شوند.'
معاون بين الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي ايران نيز در اين ديدار ضمن تشكر از دعوت رئيس دانشكده زبان شناسي دانشگاه بلگراد براي حضور در نودمين سالگرد تاسيس كرسي شرق شناسي در اين دانشگاه گفت: تشابهات زيادي ميان دو كشور ايران و صربستان وجود دارد و يكي از اين تشابهات وجود دپارتمان شرق شناسي و حضور 90 ساله فرهنگ و زبان فارسي در دانشگاه اين منطقه از بالكان مي باشد كه باعث همگرائي و پيوستگي دو فرهنگ ايران و صربستان شده است.
'دليل ديگر اين همگرايي حضور بيش از 500 زبان آموز و علاقمند به زبان فارسي در دانشگاه هاي صربستان است كه حدود 150 نفر از آنها از دانشجويان دانشكده زبان شناسي دانشگاه بلگراد هستند. اميد ما اين است كه با تاسيس كرسي زبان و ادبيات فارسي در اين دانشگاه تحقيقات و تحصيل در اين رشته بومي شود.'
«عباس خامه يار» با ارائه آماري از تحصيلات دانشگاهي در ايران گفت: ما هم اكنون در ايران در سطح دانشگاهي چه به لحاظ تعداد دانشجويان و استادان و چه به لحاظ توليد مقالات علمي به رغم سه دهه تحريم هاي اقتصادي رتبه بسيار بالايي در جهان داريم. علاوه بر اين هم اكنون بيش از نيمي از جمعيت دانشجويان ايراني در دانشگاه ها و مراكز عاليه را بانوان تشكيل مي دهند.
وي افزود: مايل هستم از شما و معاونتان دعوت كنم كه به ايران سفر كنيد تا از نزديك با پيشرفت هاي كشورمان در همه زمينه هاي علمي و بخصوص در زمينه رشته زبان شناسي آشنا شويد.
خامه يار تصريح كرد: ضمن تاييد روش و روال علمي شما اعلام مي كنم كه ما و رايزني فرهنگي ايران در بلگراد آماده همه گونه حمايت از اين روال علمي هستيم از جمله تامين استاد و حمايت از توليد كتاب هاي آموزشي علمي و روشمند زبان و ادبيات فارسي.
'به علاوه ما آمادگي كامل داريم كه بورسيه تحصيلي را در اختيار آن دسته از دانشجويان شما قرار بدهيم كه مي خواهند در رشته زبان و ادبيات فارسي تا سطح دكترا تحصيل كنند تا شما بهتر بتوانيد نقايص تاسيس اين رشته را در آينده رفع كنيد.'
وي افزود: تا تحقق تاسيس كرسي زبان فارسي خواهش دارم كه دانشگاه، فضايي به عنوان اتاق ايران تاسيس كند تا در آن دانشجويان استادان و دانشجويان علاقه مند به فرهنگ ايران با فرهنگ و زبان ايران بيشتر آشنا شوند.
'رايزني ما نيز آمادگي كامل براي كمك به تجهيز چنين مكاني را دارد. حتي مي شود يكي از استادان برجسته زبان فارسي از ايران اين مكان را در جشن نودمين سالگرد شرق شناسي و ورود زبان فارسي به دانشگاه بلگراد افتتاح كند.'
در اين نشست همچنين محسن سليماني رايزن فرهنگي سفارت جمهوري اسلامي ايران در بلگراد و سعيد صفري استاد زبان فارسي اعزامي از ايران حضور داشتند.
اروپام**436**شبد ** 1095 ** انتشار دهنده : رضا رضائي مجد
۰ نفر