زبان هنر بهترین عامل همگرایی كشورهای اسلامی است

تهران- ایرنا- مدیرعامل بنیادسینمایی فارابی، با اشاره به اینكه زبان امروز دنیا هنر است، گفت: ما به عنوان دست اندركاران سینما، زبان هنر را مهمترین عامل برای گفت وگو و همگرایی میان كشورهای اسلامي می دانیم.

به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگی ایرنا از بنیاد سینمایی فارابی، علیرضا تابش درحاشیه جشنواره بین المللی فیلم كوتاه با «حیدر نوری جلوخان» مدیر شبكه ماهواره ای كربلا و «حسنین الهاني» كارگردان سینما و مدیر جشنواره النهج عراق دیدار و گفت وگو كرد.
وی افزود:‌ زبان هنر به ما این فرصت را می دهد تا ادعای گروهی كه سالهاست تلاش میكنند تا چهره خشنی از اسلام و مسلمانان در دنیا به نمایش بگذارند را خنثی و رد كنیم.
تابش در این دیدار با اشاره به اینكه یكی از مهمترین اتفاقات در چنین جشنواره ها و رویدادهای فرهنگی، دیدار و جلساتی است كه میان مسئولین سینمایی و میهمانان بین المللی در حاشیه آن برگزار می شود، گفت: ایران یك كشور مهم و تاثیر گذار در منطقه بوده و سالهاست كه سینما در آن به طور جدی پی گیری شده و دارای پیشینه است.
تابش ضمن اشاره به اینكه دنیای امروز به سمت نوعی مینیمالیسم در حال حركت است افزود: با توجه به فراگیری و رشد شبكه های اجتماعی در دنیا و فرصت و تهدید رسانه های نوین كشورهای اسلامی از جمله ایران، كه تصویر و سینمای متفاوتی را به مخاطبان جهانی عرضه می كنند استفاه بهینه از ظرفیت این رسانه ها بسیار مهم است.
وی ادامه داد: خوشبختانه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و طی سه دهه اخیر، پیامي كه سینمای ایران به دنیا ارائه داده مضمونی انسانی داشته و نسل جدید سینماگران در عرصه تولید فیلم قدم های مثبتی برداشته اند.
مدیرعامل بنیاد فارابی بیان كرد: در دورانی كه هژموني سینمای هالیوود و غرب بر بازار جهانی تولید و نمایش فیلم سایه افكنده، محصول سینمای ایران با پیام متفاوت در تلویزیون، جشنواره های سینمای و رویدادهای بین المللی همواره مورد توجه بوده است.
وی سازمان سینمایی را به لحاظ مدیریتی در جمهوری اسلامی یك سازمان متنوع دانست و ادامه داد: انجمن سینمای جوانان متولی فیلم كوتاه و غیر حرفه ای است و بنیاد سینمایی فارابی نیز متولی حمایت از سینمای حرفه ای می باشد. از افتخارات مهم سینمای ایران این است كه بخشی از جوانان هنرمند كه فیلم های كوتاه و غیر حرفه ای می سازند، رشد نموده و در داخل و خارج كارنامه خیلی ارزشمندی از خود به جای گذاشته اند.
مدیر عامل بنیاد فارابی به محتوای شبكه تلویزیونی كربلا و سایر شبكه های ارزشی عراق اشاره كرد و گفت: بنیاد فارابی پخش بین المللی تعداد زیادی از فیلم های سینمایی در حوزه های مختلف از جمله تاریخی، دینی و كودك و نوجوان را بر عهده دارد كه می تواند مورد استفاده دست اندركاران شبكه كربلا نیز قرار گیرد.
وی همچنین تاكید كرد: توسعه حضور سینمای ایران در جهان اسلام از طریق اكران فیلم های ایرانی و پخش دی وی دی محصولات سینمایی در دستور كار موسسات سینمایی جمهوری ایران قرار دارد.
این مدیر فرهنگی استقبال گسترده مردم تركیه و عراق را از فیلم محمد رسول الله (ص) ساخته مجید مجیدی را توفیقی برای سینمای ایران دانست و گفت: فیلم های مرتبط با تاریخ اسلام نظیر محمد رسول ا... (ص) و رستاخیز جزو تولیدات استراتژیك در سینمای ایران محسوب می شود كه امیدواریم زمینه اكران آنها در كشورهای اسلامی و سایركشورها بیش از پیش فراهم شود.
تابش افزود: یكی از كارهای جدیدی كه از سال گذشته در بنیاد فارابی آغاز شده، راه اندازی نخستین المپیاد فیلم سازی نوجوانان با جامعه هدف گروه سنی 12 تا 19 سال كه معمولا كمتر مورد توجه قرار میگیرند، بوده است.
حیدر نوری جلوخان مدیر شبكه ماهواره ای كربلا نیز همكاری شبكه ماهواره ای كربلا با فیلمسازان و تهیه كنندگان ایرانی را یك فرصت دانست و گفت: محصولات فیلم سازان ایرانی در حوزه فیلم های كوتاه، انیمیشن، فیلم داستانی و مستند جهت پخش در این شبكه ماهواره ای انتخاب شده است.
وی با استقبال از همكاری با بنیاد سینمایی فارابی در حوزه تامین فیلم و نمایش آثار برگزیده فیلم سازان نوجوان المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران، تامین محتوا در رسانه های كشورهای اسلامی را بسیار مهم توصیف كرد.
وی در پایان این دیدار یك قطعه انگشتر از سنگ مرقد مطهر حضرت امام حسین (ع) به مدیرعامل بنیاد فارابی اهدا كرد.
علیرضا تابش نیز ضمن تشكر از مشاوره شبكه كربلا، یك جلد كتاب عكس «زیارت اربعین» كه یادگار هنرمندان عكاس در زیارت اربعین سال 1393 بود را به حیدر نوری جلوخان اهدا كرد.
فراهنگ**9246**1823دریافت كننده:علیرضا مرادی* انتشار دهنده: طاهره نبی اللهی