۲۵ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۰۳
کد خبر: 82308821
T T
۰ نفر
استمرار آلودگی هوا و ضرورت اتخاذ راهكارهای موثر در مدیریت و كنترل آن

تهران- ایرنا- «آلودگی هوا و نگرانی برای گروه های حساس جامعه»؛ «ترویج فرهنگ كتاب خوانی» و «نزاع و مشكلات خانوادگی و راهكارهای آموزشی برای آن» از جمله مهمترین موضوع های اجتماعی و فرهنگی است كه برخی روزنامه های سه شنبه 25 آبان 1395 به آنها پرداخته اند.

فضای مطبوعاتی امروز در عرصه اجتماعی و فرهنگی به موضوع هایی چون آلودگی هوا پرداخت و این مساله را از زاویه های مختلف بررسی كرد. كتابخوانی مقوله دیگری كه روزنامه ها آن را بازتاب دادند و مشكلات خانوادگی از دیگر مطالب مهم روزنامه ها به شمار می رود.

گروه اطلاع رسانی دفتر پژوهش و بررسی های خبری ایرنا؛ موضوع های یادشده را كه انعكاس قابل توجهی در روزنامه های صبح سه شنبه داشت؛ با هدف آگاهی بخشی و اطلاع رسانی بررسی كرده است.

** آلودگی هوا و بیماری های قلبی و تنفسی
آلودگی هوا مشكلی زیست محیطی است كه زمینه ساز مشكلات فراوانی برای شهروندان از جمله انواع بیماری های قلبی و تنفسی می شود، مسوولان همواره برای برطرف ساختن این امر سیاست های مختلفی را از جمله نوسازی ناوگان عمومی به مرحله اجرا درآورده اند، روزنامه های امروز با توجه به اهمیت این موضوع در گزارش هایی آلودگی هوا را از زوایای مختلف بررسی كرده اند.

روزنامه «جام جم» عنوان «نسخه‌های تكراری برای آلودگی مزمن» را منعكس كرد و نوشت: تداوم آلودگی هوا در كلانشهرها شهروندان را نسبت به تلاش مسئولان دلسرد كرده است و به نظر می رسد مسئولان همچنان نسخه‌هایی تكراری برای این آلودگی مزمن دارند.

در ادامه این گزارش آمده است: آسمان كلانشهرها تیره است و مدارس تعطیل می‌شوند و گروه‌های حساس به توصیه كارشناسان در خانه‌هایشان حبس می‌شوند. هوای آلوده به شایعات نیز دامن زده تا آنجا كه معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران تاكید كرده شاخص آلودگی تهران درحد «هشدار شیمیایی» نیست.

روزنامه «ایران» عنوان «تعطیلی مدارس مشروط به گزارش هواشناسی است» را برجسته كرد و نوشت: بیشتر از یك هفته است كه هوای تهران آلوده یا ناسالم است. 24 آبان (روز دوشنبه) هم به‌عنوان ناسالم‌ترین روز پایتخت نشینان در 8 ماه گذشته به ثبت رسید. شاخص كیفیت هوای تهران در این روز روی عدد 156 ایستاد و كمیته اضطرار آلودگی هوا مدارس ابتدایی تهران را برای دیروز و امروز تعطیل اعلام كرد.

در ادامه این گزارش آمده است: اگرچه تهرانی‌ها بیش از 7 روز است هوای آلوده تنفس می‌كنند و روز یكشنبه هم هوای تهران ناسالم بود با این حال مسئولان در جلسه كمیته اضطرار آلودگی هوا و وزارت بهداشت به‌عنوان عضو اصلی این كمیته و متولی سلامت مردم به این نتیجه نرسیدند تا مدارس را در روزهای شنبه و یكشنبه تعطیل كنند.

روزنامه «آرمان» در یادداشتی، عنوان «تهران شهر در بسته شود» را منتشر كرد و نوشت: آلودگی هوا تغییر در ویژگی‌های طبیعی جو بر اثر مواد شیمیایی، غبار یا عامل‌های زیست‌شناختی است. جو یا اتمسفر سامانه گازیِ طبیعیِ پویا و پیچیده‌ای‌ است كه زندگی در سیاره زمین به آن وابسته‌ است. تحلیل ‌رفتن لایه ازنِ استراتوسفر به دلیل آلودگی هوا، دیرزمانی‌ است كه خطری برای تندرستی مردمان و نیز زیست‌ بوم‌های زمین شناخته می‌شود.

در ادامه این یادداشت می خوانیم: آلودگی هوا در قالب طبیعی و مصنوعی بروز می‌كند. آلودگی‌های مصنوعی عمدتا ناشی از فعالیت وسایل نقلیه و كارخانه‌هاست. آلودگی هوای طبیعی هم در فصل سرما در قالب وارونگی دما بروز می‌كند. در كشور ما هر ساله با بروز این پدیده مسوولان به یاد وضعیت بحرانی هوای پایتخت و دیگر كلانشهرهای می‌افتند، اما این نگرانی‌ها چندان دوامی نداشته و به فراموشی سپرده می‌شود.

این روزنامه همچنین در گزارشی با انتشار عنوان «پرسه در هوای مرگ آور»، نوشت: دست به دست هم دادن برای رسیدن به یك موقعیت بحرانی سوژه جالبی برای داستان‌نویسان و فیلم‌سازانی است كه علاقه‌مند به تصویر كردن حماقت‌های انسانی هستند؛ حماقت‌هایی كه سرانجام به نابودی انسان‌ها می‌انجامد.

در ادامه این گزارش می خوانیم: شاید در نگاه اول همدستی برای نابودی فانتزی و نمادین به نظر برسد، اما واقعیت این است كه نه تنها در سطح خرد كه در سطح كلان نیز شاهد اقدامات مخربی هستیم كه مبتنی بر آنها منافع كوتاه مدت فدای منافع بلند مدت می‌شود.

آلودگی هوا سالانه ۳۰ میلیارد دلار خرج روی دست ما می‌گذارد. این معضل به مرگ حداقل پنج هزار ایرانی در سال منجر می‌شود و بر افزایش بیماری‌ها، مرده زایی، سقط جنین و... تاثیرات غیر قابل انكاری می‌گذارد. با تمام این تفاسیر همچنان تعداد قابل توجهی از شهر‌های ایران جزو شهر‌های آلاینده جهان هستند.

روزنامه «اعتماد» در گزارشی با عنوان «ساكنان تهران« شُش» دارند»، نوشت: هوای تهران، ‌به علت پایداری و وارونگی، ‌همچنان در شرایط ناسالم برای همه گروه‌هاست.

در ادامه این گزارش آمده است: در میان باید و نبایدهایی كه در روزهای آلوده می‌شنویم، ‌از ضرورت استفاده نكردن از خودروهای تك‌سرنشین تا معاینه فنی آنها و استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی، ‌فتوایی از رهبر معظم انقلاب درباره حرام بودن عمل كسی كه باعث آلودگی هوا شده است، ‌منتشر شده است.
‌در این فتوا درباره استفاده از خودروی شخصی آمده است: اگر كسی سبب افزایش آلودگی هوا شود و تنفس این هوا برای مردم به‌ویژه افرادی كه دچار بیماری‌های قلبی و تنفسی هستند ضرر قابل توجه داشته باشد و ضرر معتنابه به مردم برساند، كار حرام مرتكب شده است.

روزنامه «شرق» در مطلبی با عنوان «خیمه سنگین آلودگی روی تهران»، نوشت: دیو آلودگی ششمین روز پیاپی‌اش را هم در تهران پشت‌سر گذاشت و همچنان خیمه سنگینش را روی سر این شهر حفظ كرده است.

در ادامه این مطلب آمده است: پایتخت دو روز گذشته را با شاخص كیفیت هوای ١٥٤ و ١٥٦ با هوایی ناسالم برای همه افراد گذراند و پیش‌بینی می‌شود این وضعیت برای امروز سه‌شنبه و فردا چهارشنبه نیز ادامه داشته باشد.

روزنامه «فرهیختگان» در یادداشتی با عنوان «بلندمرتبه‌سازی تاثیری در بروز آلودگی هوای تهران ندارد»، نوشت: عوامل متعددی در بروز پدیده آلودگی هوا موثر هستند؛ اما مساله مهم اندازه و میزان آن است و اینكه سهم هر كدام از این عوامل در بروز این پدیده چقدر است.

در ادامه این یادداشت آمده است: از این رو بیان اینكه بلند‌مرتبه‌سازی و گسترش ساخت‌وساز در مناطق غربی تهران باعث پدیدار شدن آلودگی هوا می‌شود مساله درستی نیست و هیچ پایه و استدلال منطقی‌ای ندارد.
نه‌تنها در تهران؛ بلكه در بسیاری از شهرهای دنیا مانند نیویورك، لندن، توكیو و شهرهای بزرگ دنیا برج‌سازی و بلند مرتبه‌سازی انجام می‌شود. پس باید بگوییم همه آنها با معضل آلودگی هوا روبه‌رو هستند؟ خیر. هیچ كدام از این شهرهایی كه به آن اشاره شد، با آلودگی هوا درگیر نیستند.


** ترویج فرهنگ كتاب خوانی
روز كتاب و كتابخواني بهانه ای برای یادآوری اهمیت كتاب و ترغیب مردم به كتابخوانی است، اكنون دیگر تمام مردم بر اهمیت كتاب و كتابخوانی واقفند و تردیدی دراین نكته ندارند كه بدون كتابخوانی، جامعه راه توسعه فرهنگی را نخواهد پیمود. روزنامه های امروز به مناسبت هفته كتاب و كتاب خوانی در گزارش ها و یادداشت هایی به این مساله پرداختند.

روزنامه «ابتكار» به مناسبت هفته كتاب و كتاب‌خوانی در گفت وگویی با امیرحسین صدیق مجری برنامه «كتاب‌ باز» با عنوان «مسوولان لطفا رسیدگی كنند...»، نوشت: من فكر می‌كنم در بخش نظارت بر ممیزی كتاب باید كمی ساده‌تر برخورد شود و دوستان كمی كمك كنند. این‌كه مردم به سمت كتاب‌ خواندن بیایند احتیاج به كمك دولتی هم دارد.

در ادامه این گفت و گو آمده است: چون رقبای كتاب تلویزیون، رادیو و رسانه های اجتماعی و اینترنت هستند. این رقبا آنقدر پرهیاهو و پر زرق و برق و رنگی هستندكه جایی برای كتاب باقی نمی‌ماند.
وقتی یك مقوله فرهنگی مثل كتاب آنقدر بی‌دفاع است و هیچ وسیله‌ای برای تبلیغ خودش ندارد، باید كمی حمایت شود. به بعضی از مردم ،آنهایی كه می‌گویند كتاب چه فایده‌ای دارد؟ پول كجاست؟ نان كجاست، هم می‌گویم اگر مردم ما مردم كتابخوانی بشوند خیلی از مشكلات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ما هم ساده‌تر حل می‌شوند.

روزنامه «رسالت» در مطلبی با عنوان «كتابخانه‌ها باید اجتماعی شوند» به نقل از سیدرضا صالحی‌امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نوشت: كتابخانه‌ها باید اجتماعی شوند.

در ادامه این مطلب به نقل وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است: من امروز به‌عنوان یك كتابدار در جمع شما حاضر شده‌ام تا از نزدیك افتخار حضور چندساله خودم را در این جامعه بزرگ اعلام كنم و بزرگترین افتخار خودم را كتابداری می‌دانم. ما اگرچه در نگاه جامعه دیده نمی‌شویم اما در درون خود یك رضایت قلبی داریم كه كتاب همیشه مرجع ماست و ما مرجع ارتباط مردم با منابع دینی، علمی و اخلاقی هستیم.

روزنامه «اعتماد» در یادداشتی با عنوان «ترویج‌ كتابخوانی باید مستمر باشد»، نوشت: در شرایطی كه سرانه مطالعه كتاب در جامعه امروز كشورمان پایین است، اینكه تلاش‌هایی در زمینه ترویج خرید كتاب و كتاب‌خوانی صورت می‌گیرد و این تلاش‌ها در فضای مجازی است كه نسل جوان بیشترین كاربران آن هستند، یك غنیمت است؛ غنیمتی كه باید به‌شدت آن را تبلیغ كرد تا جامعه نسبت به چنین طرح‌هایی مانند روز و هفته كتاب‌خوانی آگاه شود.

در ادامه این یادداشت آمده است: اگرچه خیلی دشوار است كه با یك هفته خرید كتاب و كتاب‌خوانی ترویج شود و بتوانیم كتاب‌خوانی را تبدیل به فرهنگ و نسل جدید را با كتاب آشتی كنیم، اما اینكه این اقدام مورد استقبال جامعه هنرمندان، روزنامه‌نگاران، دانشگاهیان و... قرار گرفته است، اقدامی مثبت و خوب است كه باید آن را محترم شمرد.

این روزنامه همچنین در یادداشتی عنوان «روز كتاب و كتابخواني فرصتی برای رونق اندیشه‌ها» را انتشار داد و نوشت: سال‌هاست كه روزی با عنوان «‏روز كتاب، كتابخواني و كتابدار» ‏در تقویم‌ها به چشم می‌خورد، این سوال اساسی به ذهن می‌رسد كه دلیل و مبنای این نامگذاري چیست؟ آیا جامعه ایران هنوز به اهمیت و جایگاه كتاب پی نبرده است كه فعالیتی خاص و فشرده برای متوجه كردن آحاد جامعه به این مقوله لازم می‌آید؟

در ادامه این یادداشت آمده است: ‏حقیقت این است كه امروزه برگزاری روز كتاب و كتابخواني نه فقط برای یادآوری اهمیت كتاب و ترغیب مردم به كتابخوانی، بلكه برای فراهم آوردن زمینه‌های تولید و بهره‌گیری بیشتر و بهتر از این مقوله سرنوشت‌ساز فرهنگی است.
هم‌اكنون دیگر تمام آحاد جامعه ‏ایران بر اهمیت كتاب و كتابخوانی واقفند و تردیدی دراین نكته ندارند كه بدون تعمیم كتابخوانی، جامعه ما راه توسعه فرهنگی را نخواهد پیمود.

** نزاع و مشكلات خانوادگی و راهكارهای آموزشی برای آن
طلاق و نزاع در خانواده، آثار سوء اجتماعی فراوانی دارد كه بر تربیت فرزندان و استحكام جامعه تاثیر منفی می گذارد. موضوعی كه سبب شد تا روزنامه های امروز در گزارش ها و یادداشت هایی به آن بپردازند.

روزنامه «آفرینش» در یادداشتی عنوان «طلاق توافقی؛ یك پایان یا یك آغاز» را بازتاب داد و نوشت: معنا و برداشت از ازدواج در سال های اخیر بسیار فرق كرده است، و نیز دریافت و انتظار افراد از ازدواج، بسیار متفاوت از نسل پیش است و همین تغییر و تحول در انتظار و برداشت از ازدواج و عدم آگاهی از مناسبت ها و كاركردهای ویژه ی آن است كه نسل قبل و بعد را دچار مشكل، دوگانگی و گاه چندگانگی كرده است.

در ادامه این یادداشت آمده است: درست است كه بر اساس قوانین جدید، در انجام طلاق توافقی، سهولت هایی ایجاد شده است تا زوجین درگیر پروسه طولانی جدایی و در نتیجه اضطراب ها و التهاب های آن نشوند، اما فكر و سبك سنگین كردن پیش از ازدواج، خیلی بهتر از رسیدن به مرحله جدایی با وجود فرزند یا تعلق عاطفی بیشتر است.
حتی اگر طلاق توافقی، جدایی را آسان كرده باشد، درد و رنج قطع ازدواج و مسایل عاطفی كه برای هر دوطرف و فرزند یا فرزندان به وجود می آید، قابل انكار و گاه قابل ترمیم نیست.

روزنامه «اطلاعات» در گزارشی با عنوان «آتش بس به نزاع‌های خانوادگی با آموزش»، نوشت: صاحب نظران و متخصصان امور خانواده معتقدند كه مفاهیم فرهنگی و حقوقی و مسوولیت‌های زن و مرد در خانواده و جامعه، نیازمند باز خوانی و اصلاح است و باید تعریفی درست و جامع و مورد توافق از خشونت‌های خانگی و مصادیق آن در زندگی امروز و روابط زوجین در خانواده‌ها ارائه شود و در این مورد به افراد، خانواده‌ها، تصمیم گیرندگان و سیاست گذاران، اطلاع رسانی صورت گیرد. ‏

در ادامه این گزارش می خوانیم: آموزش مسائل خانوادگی به همسران از اقدامات مهم پیشگیرانه است و مسائلی مانند راه‌های حل مسئله و شیوه‌های مذاكره، استفاده از روش‌های تفاهم‌آمیز، چگونگی برخورد با همسر، روش مناسب نقد با حفظ احترام متقابل و توجه به نیازهای همسر، می‌تواند از موضوعات مهم برای آموزش خانواده‌ها باشد.
در مجموع، اگر سطح فرهنگ زناشویی از آغاز یا اوایل ازدواج ارتقا داده شود، مشكلات بعدی كمتر خواهد بود.

روزنامه «ابتكار» در مطلبی با عنوان «راه‌اندازی سامانه ثبت درخواست مداخله در طلاق توافقی» به نقل از حبیب‌الله مسعودی‌فرید معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی كشور، نوشت: با توجه به فعالیت‌های پیشگیرانه و مداخله‌گری سازمان در این حوزه، موضوع واگذاری مسئولیت طلاق در كشور به بهزیستی در شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای اجتماعی كشور در دست بررسی است.

در ادامه این مطلب می خوانیم: عوامل محیطی، ژنتیكی، اقتصادی و اجتماعی از جمله علل وقوع طلاق در كشور هستند. پس از جدایی والدین از یكدیگر نیز نیازمند ارائه آموزش‌های مهارت‌های زندگی به والدین هستیم؛ چراكه در دوران پس از طلاق، فرزندان با پدر و مادر خود در ارتباط هستند و باید مداخلات بهنگام آموزشی، مشاوره‌ای و مددكاری در این حوزه داشت.
*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مهسا شریفی**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**2059**9131
*ایرنا مقاله كانالی برای انعكاس مقاله ها اندیشكده ها – پژوهشكده ها - دانشكده ها - مراكز تحقیقاتی و رسانه های ایران وجهان*
Irnaarticle@
۰ نفر