۲۵ آبان ۱۳۹۵، ۸:۵۱
کد خبر: 82308697
T T
۰ نفر

مطبوعات مهمترين بازوي جلوگيري از فساد است

۲۵ آبان ۱۳۹۵، ۸:۵۱
کد خبر: 82308697
مطبوعات مهمترين بازوي جلوگيري از فساد است

تهران- ايرنا- نمايشگاه مطبوعات به‌ واسطه رسانه‌هاي معتبري كه در آن حضور دارند، از اهميت بسياري نزد اهالي فرهنگ برخوردار است. امسال نيز اين نمايشگاه با حضور چشمگير اغلب روزنامه‌ها، مجلات و خبرگزاري‌ها برگزار شد و با استقبال چشمگير و پرشمار مخاطبان به‌كار خود پايان داد. اهميت اين رويداد فرهنگي شايد همپاي نمايشگاه كتاب باشد و بي‌گمان فرصتي است تا مردم از چند و چون فعاليت مديوم‌هايي كه به كار اطلاع‌رساني و آگاهي‌بخشي مي‌پردازند باخبر شوند.

روزنامه همدلي در گفت و گو با كيهان ملكي به بررسي عملكرد رسانه‌ها پرداخته است؛ در گزيده اي از اين گفت و گو مي خوانيم: از سوي ديگر حضور چهره‌ها و شخصيت‌هاي شناخته‌شده در عرصه‌هاي گوناگون مجالي است براي مخاطبان تا پاي صحبت‌ها و دردل‌ آنان بنشينند و از آرا و نظرات آنان مطلع شوند.

**نقش رسانه‌ها در عرصه فرهنگ و هنر
در بيست و دومين نمايشگاه مطبوعات هنرمندان عرصه سينما، تئاتر و تلويزيون نيز حضور يافتند و ضمن گفت‌و‌گو با دوستداران‌شان با حضور در غرفه‌هاي مختلف از نقش رسانه‌ها و خبررساني در ارتقاي آگاهي مردم گفتند. در همين راستا كيهان ملكي در گفت‌و‌گو با «همدلي» به بررسي عملكرد رسانه‌ها و اهميت آنان در جهت جلوگيري از فساد پرداخت و گفت: «مطبوعات آزاد مهمترين و برجسته‌ترين بازوي جلوگيري از فساد در كليه بخش‌هاي مربوطه يك كشور است.»

ملكي با اشاره بر نقش مهم رسانه‌ها در عرصه فرهنگ و هنر ابراز داشت: «نقش رسانه در اساس، در تمام عرصه‌هاي جامعه جدي است و اين نقش در حوزه فرهنگ و هنر نيز از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. خبررساني، نقد و تحليل، جذب مخاطب و ورز دادن انديشه‌هاي مخاطب از وظايف بسيار مهم و شاخص رسانه‌ها در حوزه فرهنگ و هنر مي‌باشد. آنها موظف هستند تا مخاطبان خود را در حين اطلاع‌رساني كمي به تفكر نيز وادار كنند؛ بدون‌شك اگر اين اتفاق رخ دهد، نشريه‌هاي موجود در اين عرصه، نشريه‌هاي بزرگ و برجسته‌اي خواهند بود، اما اگر اين اتفاق رخ ندهد و هدف يك رسانه تنها انتشار اخباري باشد كه خوانده مي‌شوند و از آنها عبور مي‌شود از نگاه من هيچ تفاوتي با حل جدول و تخمه شكستن ندارد.»

**افزايش چشمگير تعداد رسانه‌ها
بازيگر كاراكتر احد در سريال «روزگار جواني» در بخش ديگري از سخنانش به توهين نشريه يالثارات به هنرمندان پرداخت و با اشاره به اينكه تا به امروز نيازي به موضع‌گيري در ارتباط با توهين اين نشريه براي من پيش نيامده است، بيان كرد: «صد البته كه اين اتفاق به هيچ‌وجه خوشايند نبوده است اما فكر مي‌كنم به سمت و سويي مي‌رويم كه عده‌اي مي‌توانند فعاليت‌هايي را انجام دهند و عده‌اي ديگر نمي‌توانند و اين امر تنها در اين مورد خاص رخ نمي‌دهد و موارد مشابه آن بسيار زياد است كه آرام آرام اين تبعيض و توهين‌ها ميتواند به ضرر كشورمان تمام شود. اين روند تبعيض از نگاه من مدت‌هاست آغاز شده و مردم جامعه نسبت به اينگونه موارد آگاه و حساس شده‌اند.»

اين هنرمند سينما و تلويزيون در بخش ديگري از سخنانش افزود: «مطبوعات آزاد مهمترين و برجسته‌ترين بازوي جلوگيري از فساد در كليه بخش‌هاي مربوطه يك كشور است، كه به‌نظر مي‌رسد ما تا حدودي از آن محروم شده‌ايم. از نگاه من بايد سرعت كار را بيشتر كرد و نگراني‌ها را برطرف كرد. تعداد رسانه‌ها افزايش چشمگيري داشته است و به‌نظر مي‌رسد از ديدگاه‌هاي مختلفي نيز بهره مي‌برند، اما سطح عمومي در مقايسه با چند سال گذشته با خط‌قرمزهاي محكم‌تري روبه‌روست.»

ملكي در پاسخ به اين سوال كه آيا رسانه به وظايف خود عمل كرده است يا خير، عنوان كرد: «از نگاه من اين امر كاملا نسبي است و بدون شك عده‌اي انجام داده‌اند و عده‌اي نيز خير، اما در مجموع اگر بخواهيم در رابطه با كليه فعاليت‌هاي انجام شده توسط رسانه‌ها اظهار نظر كنيم، مي‌توانيم بگوييم كه بيش از اين‌ها انتظار مي‌رفت، اما به دليل مجموعه‌اي از مشكلات نمي‌توان از همه افراد انتظار ريسك و مواجهه با خطر را داشت. اي كاش كمي روند كاري تغيير پيدا كند و همه افراد جامعه تلاش كنند تا از نقص‌هاي موجود در فعاليت‌هايشان جلوگيري كنند. به‌نظر مي‌رسد، بايد يك تضمين جدي از مراكزي كه در اين رابطه مسئوليتي دارند وجود داشته باشد تا فعاليت‌هاي درست بيشتر و گسترده‌تر شود و نقص‌ها و كمبودها كاهش يابد.»

**لزوم بهره‌گيري از نيروهاي جوان‌تر
تغيير و تحولات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از جمله ديگر موضوعاتي بود كه كيهان ملكي درباره آن سخن گفت. اين بازيگر سينما و تلويزيون درخصوص انتصاب وزير جديد فرهنگ و ارشاد اسلامي، اظهار كرد: «اصولا در رابطه با دولت تدبير و اميد بايد بگويم، اميدش كمك بسياري به من كرد تا بتوانم چندسال اخير را ادامه بدهم و تدبيرش نيز از نگاه من به يك برجام منتهي شد و البته مي‌توان گفت كه كار سخت و دشواري را انجام داد. از نگاه من ريتم عمومي دولت تدبير و اميد در همه امور بسيار كند است، به هيچ وجه نمي‌خواهم بگويم كه به صورت ضربتي و غيركارشناسي عمل شود، اما تا اين اندازه سرعت پايين براي كشوري در اين حد از بحران، خود مي‌تواند يك نقص به شمار رود. اگر فكر مي‌كنند نمي‌توانند اين كار را انجام دهند بدون‌شك بايد از نيروهاي جديد استفاده كنند و اگر به اين باور رسيده‌اند كه اين نوع فعاليت‌ها از سن و سال‌شان عبور كرده است بايد از نيروهاي جوان‌تر بهره برده شود.»
*منبع: روزنامه همدلي، 1395.8.25
**گروه اطلاع رساني**9370**9131**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
۰ نفر