۲۴ آبان ۱۳۹۵، ۱۱:۲۳
کد خبر: 82307411
T T
۰ نفر
ناكامی در كنترل دیابت

تهران - ایرنا - رئیس انجمن دیابت ایران گفت: با وجود 30 سال فعالیت انجمن دیابت ایران، 12درصد از مردم به دیابت مبتلا هستند و باید پرسید ما چگونه عمل كرده ایم كه موفق به كنترل مناسب دیابت نبودیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، اسدالله رجب روز دوشنبه در مراسم روز جهانی دیابت(14 نوامبر - 24 آبان) افزود: با وجود تمام فعالیت های این انجمن و دیگر دستگاه های مرتبط آنچنان دستاوردی در این زمینه نداشته ایم؛ این در حالی است كه
می توان از دیابت نوع 2 پیشگیری كرد.
وی اظهار كرد: بیمه ها در زمان حاضر 90 درصد هزینه های درمان بیماران دیابتی را پرداخت می كنند؛ در حالی كه پرداخت نشدن هزینه های پیشگیری از بیماری دیابت توسطه بیمه ها یكی از مشكلات اساسی برای كاهش ابتلا به دیابت در كشوراست و سوال این است چرا در زمینه كنترل دیابت خیلی موفق نبودیم.
رجب به مساله آموزش و نقش آن در پیشگیری از بیماری هایی همچون دیابت تاكید كرد و افزود: آموزش در امر پیشگیری از ابتلا به دیابت باید در اولویت باشد.
رئیس انجمن دیابت ایران همچنین به نبود آموزش تخصصی كافی برای پزشكان و پرستاران اشاره و تصریح كرد كه در این زمینه می بایست تیم های آموزشی و تخصصی تربیت شوند.
وی با اشاره به فاكتورهای حوزه پیشگیری گفت: این فاكتورها شامل ابزارهای كنترل دیابت شامل نوارهای تست قندخون و ادرار و همچنین ابزارهای تزریق مثل قلم انسولین است.
رئیس انجمن دیابت ایران وزارت بهداشت را مسئول سلامت مردم دانست و گفت: باید داروها و تجهیزات تولید داخلی از كیفیت بالایی برخوردار باشند، زیرا نسخه اول برای درمان تولید داخلی است كه باید با كیفیت باشد .
وی با اشاره به فعالیت انجمن دیابت ایران از سال 1368 ، تصریح كرد: تاكنون آموزش های متعددی در كشور در زمینه معرفی بیماری دیابت و همچنین عوارض ناشی از آن، اجرا شده است.
رجب اضافه كرد: در این زمینه 250هزار جلد كتاب به چاپ رسیده است و همچنین تاكنون 77 شماره مجله پیام دیابت چاپ و دراختیار افراد مبتلا به دیابت قرار گرفته است .
رئیس انجمن دیابت ایران، خاطرنشان كرد كه دادن اطلاعات به مردم از عوامل مهم پیشگیری از شیوع دیابت است و به همین علت این موضوع ، بسیار با اهمیت است .
آیین گرامیداشت روز جهانی دیابت امروز ، دوشنبه با حضور معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی ،نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران ،رئیس انجمن دیابت ایران و انجمن گابریك و همچنین مختصصان دیابت و برخی از این بیمارن در وزارت بهداشت برگزار شد .
اجتمام**2181**1776
خبرنگار: ناهید حاجی خانی**انتشاردهنده:لیلا خطیب زاده
۰ نفر