۲۴ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۴۸
کد خبر: 82307340
T T
۰ نفر
موسسه اروپایی: نبود امكان تحصیل٬ دختران كنگویی را جذب گروه های مسلح می كند

تهران – ایرنا – یك موسسه كمك رسان اروپایی امروز (دوشنبه) اعلام كرد كه دختران در منطقه آشوب زده شرق جمهوری دمكراتیك كنگو به دلیل نبود امكان حضور در مدرسه٬ به گروه های مسلح ملحق می شوند.

به گزارش خبرگزاری بنیاد تامسون رویترز، موسسه انگلیسی 'كودك سربازان بین الملل' اعلام كرد كه دختران زیادی در این منطقه به گروه های شبه نظامی ملحق می شوند تا غذا و هزینه زندگی خود را تامین كنند و خود را از خشونت نجات دهند. برخی از آن ها به خاطر آنكه خانواده هایشان امكان پرداخت هزینه تحصیل را ندارند٬ به گروه های مسلح می پیوندند.
منطقه شرق كنگو صحنه حضور دهها گروه مسلح است كه به دنبال جذب ساكنان محلی و استحصال ذخایر معدنی منطقه هستند. میلیون ها نفر بین سال های 1996 تا 2003 در نتیجه گرسنگی و بیماری ناشی از یك درگیری فرقه ای در این منطقه جان باختند.
فعالان برآورد كرده اند كه حدود یك سوم كل كودكان دخیل در گروه های مسلح در جمهوری دمكراتیك كنگو دختر هستند كه اغلب به ازدواج شبه نظامیان در می آیند و در معرض خطراتی همچون سوء استفاده و تجاوز قرار می گیرند.
'ایزابل گیتارد' مدیر برنامه های موسسه كودك سربازان بین الملل گفت: واقعا تكان دهنده است، زیرا خانواده هایشان نمی توانند هزینه تحصیل آن ها را بپردازند، برخی دختران پیوستن به یك گروه مسلح را تنها گزینه پیش روی خود می بینند و تصمیم می گیرند خود را به خطر بیاندازند.
موسسه مذكور اعلام كرد: در حالی كه به موجب قانون٬ تحصیلات اولیه رایگان و اجباری است، بیشتر مدارس كنگو برای كتاب و روپوش از دانش آموزان هزینه دریافت می كنند.
گیتارد به بنیاد تامسون رویترز گفت: به رغم بدرفتاری هولناكی كه در گروه های مسلح صورت می گیرد، طرد شدن از سوی خانواده و جوامع مهمترین عامل استیصال این دختران است.
بر اساس گزارش موسسه كودك سربازان بین الملل، هرچند برخی گروههای مدنی در بازگرداندن پسران موفق بوده اند، اما شرم و ترس از طرد شدن باعث شده است دختران زیادی از پذیرش بازگشت سر باز زنند.
بیشتر 150 دختری كه در گذشته در گروه های مسلح بودند و مورد مصاحبه این موسسه قرار گرفتند، گفتند كه رفتن به مدرسه بهترین راه دریافت پذیرش از سوی خانواده هایشان بوده و این امر به مقابله با ضربه روحی كه در گروه های مسلح به آن ها وارد شده كمك كرده است.
موسسه مذكور تصریح می كند كه در همكاری با برخی شركای محلی می كوشد تا كودك سربازان دختر را به مدرسه بازگرداند و برایشان جلسات جبرانی بگذارد.
خاورم**9156**2041**مترجم: مهدخت پازوكی**انتشار دهنده: سید شاهپور حسینی