۲۳ آبان ۱۳۹۵، ۱۲:۳۶
کد خبر: 82306122
T T
۰ نفر
كنفرانس امنیتی تهران 21 آذرماه امسال برگزار می شود

تهران - ایرنا - دبیر علمی نخستین 'كنفرانس امنیتی تهران- نظم امنیتی منطقه ای غرب آسیا از برگزاری این همایش در 21 آذر امسال در سالن اجلاس سران تهران خبر داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، سید جلال دهقانی فیروزآبادی روز یكشنبه در نشست خبری افزود: این همایش با مشاركت 13 مركز پژوهشی و اندیشكده مهم در حوزه سیاست خارجی و روابط بین الملل برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد: تاكنون بیش از 250 چكیده مقاله و حدود 150 اصل مقاله به دبیرخانه دائمی همایش واصل شده است كه در حال داوری است.
دبیر علمی نخستین همایش نظم امنیتی منطقه ای غرب آسیا اضافه كرد: این كنفرانس در سطح بین المللی است و شركت كنندگان اصلی آن نیز از مراكز علمی و كسانی خواهند بود كه در حوزه نظم منطقه ای غرب آسیا پژوهش داشته اند.
دهقانی فیروزآبادی با بیان اینكه تروریسم یكی از اصلی ترین عناصر ناامنی منطقه است، اظهار داشت: در حاشیه این كنفرانس، نمایشگاه كتاب و همچنین نمایشگاه موضوعی مبارزه با تروریسم برگزار خواهد شد.
وی با بیان این كه كنفرانس های مشابهی در منطقه برگزار می شود اما غالبا اندیشكده های فرامنطقه ای متولی آن هستند، گفت: با توجه به اهمیت منطقه غرب آسیا در نظام بین الملل و تحولاتی كه در سال های اخیر رخ داده و در حال وقوع است، مباحث مربوط به نظم امنیتی منطقه و ساختارهایی كه باید شكل بگیرد، نیازمند یك هم اندیشی، رایزنی و هم افزایی بین كشورهای منطقه است.
دبیر علمی كنفرانس امنیتی تهران، افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یكی از قدرت های منطقه ای در غرب‌ آسیا، جایگاه بالایی دارد و سیاست جمهور اسلامی ایران از بدو تاسیس، تاكید بر نظم همكاری جویانه و هم افزایانه با مشاركت كشورهای منطقه بوده است.
دهقانی فیروز آبادی با تاكید بر این كه امنیت منطقه باید با مشاركت كشورهای منطقه تامین شود، ادامه داد: پایدارترین نظام منطقه ای، با حضور و مشاركت كشورهای منطقه شكل می گیرد و ضرورت های علمی و اجرایی برای مشورت در این زمینه كاملا احساس می شود.
وی اضافه كرد: تحولات اخیر منطقه ای این ضرورت را به خوبی نمایان كرده و لازم است نخبگان كشورهای غرب آسیا در سطوح علمی و اجرایی مشاوره و مراوده داشته باشند كه درحوزه علمی، اندیشكده های كشور وارد عمل شده و در برگزاری این كنفرانس مشاركت كردند.
دبیر علمی كنفرانس نظم امنیتی منطقه ای در غرب آسیا عنوان كرد: قرار است این همایش به طور سالیانه با قدرت و اهمیت بیشتری برگزار شود و دبیرخانه دائمی آن در تهران و موسسه مطالعاتی ابرار معاصر خواهد بود.
دهقانی فیروزآبادی درباره مفهوم غرب آسیا نیز گفت: این مفهوم در محافل داخلی كشور استفاده می شود كه خاورمیانه، شمال آفریقا، پاكستان و افغانستان را دربرمی گیرد. علت این نام گذاری هم به دلیل پیوستگی و تاثیرگذاری امنیتی این كشورها در منطقه است.
وی نظم امنیتی و تحولات منطقه ای را متاثر از چهار مفهوم «بازیگران دولتی و غیر دولتی»، «ساختار مادی»، «ساختار هنجاری و غیر مادی» و «الگوهای تعامل» دانست و توضیح داد: بازیگران منطقه ای جدیدی همچون داعش ظهور كرده اند كه ساختار و فرایند این منطقه را متاثر كرده و یا در معرض خطر قرار داده اند.
دبیر علمی كنفرانس نظم امنیتی منطقه ای در غرب آسیا یادآور شد: توزیع قدرت در سطح منطقه ای كه گاهی به نام «موازنه قدرت» مطرح می شود، دستخوش تحول شده و ایدئولوژی ها یا هنجارهای جدیدی ظهور كرده اند كه برخی از آن ها خشونت طلب افراطی هستند.
دهقانی فیروز آبادی ادامه داد: الگوی ارتباطی كشورهای غرب آسیا نیز در معرض تحول است و گاهی شاهد روند متناقض هم هستیم به گونه ای كه برخی از كشورها الگوی تعامل جویانه دارند و بخشی دیگر هم به دنبال تشدید الگوی ستیزه جویانه هستند كه البته این الگو با حضور بازیگران غیر دولتی غالب شده است.
وی «بررسی تهدیدها»، «یافتن راه كارها برای نظم بخشی به منطقه»، «تولید فكر و ادبیات»، «مشاركت در تصمیم سازی» و « اجماع و اقناع سازی منطقه ای و جهانی» را اهداف برگزاری این كنفرانس برشمرد و اضافه كرد: گاهی تصاویر ارائه شده از جمهوری اسلامی ایران با واقعیات موجود منطبق نیست كه این نشست می تواند با اصلاح این تصویر، تصمیم گیری در منطقه را متاثر كند.
دبیر علمی كنفرانس امنیتی تهران تصریح كرد: بسیاری در صدد القای آن هستند كه جمهوری اسلامی ایران به دنبال ایجاد یك هژمونی منطقه ای است در حالی كه از ابتدای انقلاب اسلامی در حوزه امنیتی و منطقه ای، سیاست ما «امنیت دسته جمعی» بوده است. امنیت منطقه به هم پیوسته است اگرچه برخی از بازیگران امنیت خویش را در ایجاد آشوب می جویند.
دهقانی فیروزآبادی، ثبات و امنیت را خیر مشترك دانست كه همه باید در ایجاد آن مشاركت كنند و یادآور شد: همانگونه كه جنگ ها ابتدا از ذهن انسان شروع می شود، فرایند صلح هم باید در اذهان شكل بگیرد و ما در این همایش به دنبال آن هستیم تا با تولید فكر و ادبیات، صلح جویی را نهادینه سازیم.
وی با تاكید بر این كه از كشورهای منطقه برای حضور در این همایش دعوت كرده ایم، گفت: دیپلماسی قهر راهبرد خوبی برای سیاست خارجی نیست. اتفاقا در زمان درگیری و جنگ به این دیپلماسی بیشتر از زمان های دیگر نیازمندیم كه امیدوارم افكار رقبا در این همایش به هم نزدیك شود.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، مبانی نظری و مفهومی، ماهیت نظم منطقه‌ای نوظهور، قدرت‌های فرامنطقه ای و نظم منطقه‌ای، قدرت‌های منطقه‌ای و نظم منطقه‌ای، چالش‌ها و فرصت‌های منطقه‌ای، مسائل نوظهور و نظم امنیتی خاورمیانه، ،اقتصاد سیاسی بین‌الملل و نظم نوظهور منطقه‌ای، آینده نظم منطقه‌ای غرب آسیا، ایران و نظم نوظهور منطقه‌ای و معماری نظم امنیتی غرب آسیا محورهای ده گانه «كنفرانس امنیتی تهران؛نظم امنیتی منطقه ای در غرب آسیا» است.
سیام**1429**1553
خبرنگار: محسن طاهرزاده
انتشاردهنده: كتایون لامع زاده
۰ نفر