۸ آبان ۱۳۹۵، ۱۹:۱۱
کد خبر: 82286155
T T
۰ نفر

رويدادها و تحولات سوريه در يك نگاه/هشتم آبان

۸ آبان ۱۳۹۵، ۱۹:۱۱
کد خبر: 82286155
رويدادها و تحولات سوريه در يك نگاه/هشتم آبان

تهران - ايرنا - دمشق آماده از سرگيري مذاكرات با معارضان؛ هلاكت دهها تروريست در استان هاي حماه و درعاي سوريه؛ تنش در مرز تركيه با سوريه؛ اظهارات مشاور بشار اسد مبني بر تحريف عمدي حوادث سوريه از سوي رسانه هاي غربي و بررسي اوضاع حلب توسط آمريكا و روسيه؛ از خبرهاي مهم روز شنبه سوريه است.

** 'بثينه شعبان' مشاور سياسي و رسانه اي دولت سوريه روز شنبه ضمن اعلام آمادگي كامل براي از سرگيري مذاكرات با معارضان به شرط آمادگي طرف مقابل؛ از حركت دولت در مسير بسيار مهم يعني آشتي ملي سوريه سخن گفت.

** نيروهاي حزب دمكراتيك سوريه سه روستاي 'الوحشيه'، 'فافين' و 'كفرقارص' را در شمال حلب پس از يك درگيري شديد از لوث وجود تروريست هاي داعش پاكسازي و آزاد كردند.

** يگان هاي زميني و جنگنده هاي ارتش سوريه دهها تروريست تكفيري را در استان حماه و درعا به هلاكت رساندند.
يكي از يگان هاي ارتش در عملياتي، گروهي از اعضاي گروه تروريستي جبهه النصره را در شهرك 'اليادوده' در شمال غرب شهر 'درعا' هدف قرار داد.
در اين عمليات شماري از تروريست هاي النصره كشته و خودرو آن ها نيز منهدم شد.

** در اثر حمله تروريست ها به اطراف حلب در 24 ساعت گذشته، 15 غير نظامي كشته و بيش از 150 نفر ديگر زخمي شدند.
مركز روسيه مربوط به حفظ منافع طرف هاي درگير در سوريه از كشته شدن 15 شهروند سوري و زخمي شدن بيش از 150 نفر ديگر در حمله تروريست ها به اطراف حلب در 24 ساعت گذشته خبر داد.

** رسانه هاي تركيه از تظاهرات كردهاي سوريه در منطقه مرزي عفرين و تيراندازي به سوي كارگراني كه مشغول ديوار كشي در مرز اين كشور با سوريه هستند، خبر دادند.
تركيه به عنوان بخشي از تدابير امنيتي خود در مرز سوريه، طرحي را براي ساخت بلوك هاي بتوني در مرز 911 كيلومتري خود با اين كشور به اجرا گذاشته كه تاكنون بيش از 200 كيلومتر آن ساخته شده و در نظر است تا تابستان آينده به پايان برسد.

** مشاور سياسي و رسانه اي رئيس جمهوري سوريه گفت: رسانه هاي غربي، جنايت هايي كه ائتلاف به اصطلاح ضد تروريسم به سركردگي آمريكا در سوريه مرتكب مي شود را تحريف و سوريه و روسيه را به انجام آن متهم مي كنند.
بثينه شعبان روز جمعه در همايش بين المللي 'آشتي ملي و آينده سوريه' در دانشكده شرق شناسي آكادمي علوم روسيه اظهار داشت كه اين رسانه ها جنايت هايي مانند بمباران مدارس، بيمارستان ها و تاسيسات زيربنايي سوريه را تحريف و روسيه و سوريه را به انجام آن ها متهم مي كنند.

** روسيه گلوله باران ساختمان سفارتخانه خود در دمشق توسط تروريست هاي ضد سوري را محكوم كرد.
وزارت امور خارجه روسيه روز جمعه با صدور بيانيه اي با اشاره به اصابت چند گلوله خمپاره به محوطه ساختمان سفارت اين كشور در سوريه اعلام كرد كه اين خمپاره ها از منطقه جبار تحت كنترل نيروهاي ضددولتي سوريه پرتاب شده است.

** سرگئي لاوروف و جان كري وزيران خارجه روسيه و آمريكا در يك گفت وگوي تلفني در خصوص اوضاع حلب مذاكره و تبادل نظر كردند و وزير خارجه روسيه بر لزوم جدا كردن معارضان مسلح از تروريست ها تاكيد كرد.

** بنا به اعلام روسيه، آمريكا با بهانه سازي كاربرد سلاح و مواد شيميايي در سوريه و درخواست تحقيقات سازمان ملل در اين زمينه بر دمشق فشار وارد مي كند.
'گنادي گاتيلوف' معاون وزير امور خارجه روسيه در جمع خبرنگاران گفت كه مسكو مخالف سياسي كردن مساله تحقيقات حملات شيميايي در سوريه است.

خاورم**7074**1144
تنظيم كننده:‌ مينا غفراني آذر**انتشار دهنده: عليرضا جباري
۰ نفر