۷ آبان ۱۳۹۵، ۱۸:۱۶
کد خبر: 82284720
T T
۰ نفر

رويدادها و تحولات سوريه در يك نگاه/هفتم آبان

۷ آبان ۱۳۹۵، ۱۸:۱۶
کد خبر: 82284720
رويدادها و تحولات سوريه در يك نگاه/هفتم آبان

تهران- ايرنا- پيشروي ارتش سوريه در جنوب غربي دمشق،‌ دفع تجاوز هواپيماهاي تركيه به سوريه، تمديد عفو عمومي از سوي بشار اسد، آزادسازي شهرك صوران در حماه سوريه و علت سنگ اندازي در مسير مبارزه با تروريست ها در سوريه؛ از خبرهاي مهم روز جمعه سوريه است.

** ارتش سوريه در ادامه پيشروي هاي خود در جنوب غربي دمشق، چند منطقه ديگر را پاكسازي كرد
ارتش سوريه پس از يك درگيري شديد با تروريست ها در جنوب غرب پايتخت، بر گردان موشكي معروف به تپا العماد، قلعه زاكيه و مرغداري هاي خان الشيخ مسلط شد.

** در اثر حمله موشكي و خمپاره اي تروريست هاي محاصره شده در محله هاي شرقي حلب به محله هاي ضاحيه الاسد، الفرقان، الاكرميه، الاعظميه، حلب جديد و ديگر مناطق غربي اين شهر براساس آمار اوليه 6 تن كشته و بيش از 60 شهروند ديگر زخمي شدند.

** چند فروند هواپيماي جنگي نيروي هوايي تركيه كه تلاش كردند در شمال استان حلب به حريم هوايي سوريه تجاوز كنند، با هشدارهاي نظاميان روسيه و سوريه مسير خود را تغيير داده و به كشور خود بازگشتند.

** وزير امور خارجه ايران امروز پس از ورود به فرودگاه مسكو گفت: متاسفانه گروهي از كشورها همواره بدنبال جنگ و راه حل نظامي در سوريه بوده اند، در حالي كه راه حل اين بحران سياسي مبارزه با گروههاي تكفيري است.
سفر يك روزه محمدجواد ظريف به مسكو در چارچوب تداوم رايزني هاي سه كشور در باره اوضاع منطقه، راهكارهاي مبارزه با تروريسم در سوريه، افزايش همگرايي ها در اين عرصه و همچنين گسترش روابط دوجانبه برنامه ريزي شده است.

** ژنرال 'ايگور كوناشنكوف' سخنگوي وزارت دفاع روسيه گفت: فيلمي كه از صحنه هاي بمباران مدرسه در ناحيه حاس در شهر ادلب سوريه در برخي رسانه هاي غربي منتشر شده، دسيسه است.

** صندوق كودكان سازمان ملل متحد 'يونيسف'،‌ با صدور بيانيه اي حمله روز چهارشنبه به مدرسه اي در شهر ادلب سوريه را محكوم كرد.
اين حمله به ويراني مدرسه و مرگ دست كم 22 دانش آموز و 6 آموزگار ختم شد.

** سفير يمن در سوريه گفت: دشمنان، وهابيت را براي خدشه دار كردن چهره اسلام و بدنام كردن اين دين مهرباني و رحمت ايجاد كرده اند.
نايف احمد القانص روز پنجشنبه در آيين رونمايي كتاب 'رژيم سعودي تروريستي است...چرا؟' افزود: استعمارگران تمام تلاش خود را بكار بستند تا وهابيت تروريستي وحشي را جايگزين اسلامي كنند كه حامل پيام صلح، انسانيت و نيكي براي تمام بشريت است.

** روسيه خواستار انجام تحقيقات بين المللي در مورد بمباران يك مدرسه در استان ادلب سوريه شد كه بيش از 20 كشته و شماري مجروح برجا گذاشت.

** 'رجب طيب اردوغان' رئيس جمهوري تركيه روز پنجشنبه در آنكارا طي سخنراني خود به مناسبت مراسم انتصاب خانواده هاي قربانيان 'كودتاي نافرجام' در ادارات مختلف دولتي در سالن كنفرانس مجموعه نهاد رياست جمهوري تركيه با اشاره به گفت و گوي تلفني خود با 'باراك اوباما' رئيس جمهوري آمريكا، گفت: اكنون به سوي 'الباب' پيش مي رويم، بعد از آن به 'منبج' و 'رقه' خواهيم رفت.

**بشار اسد رئيس جمهور سوريه دستور عفو عمومي خود را كه سه ماه پيش صادر كرده بود، براي سه ماه ديگر تمديد كرد.
بر اساس دستور شماره 15 رياستي تمام كساني كه سلاح حمل مي كنند و يا از دست عدالت گريخته و متواري شده‌اند در صورتي كه خود و سلاحشان را تسليم كنند، بخشيده مي‌شوند.

** نيروهاي ارتش و مقاومت سوريه روز پنجشنبه شهرك راهبردي 'صوران' در شمال استان حماه را از اشغال تروريست ها آزاد كردند.
عمليات نظامي در حومه حماه طي روز هاي گذشته ادامه داشت و نيروهاي سوريه موفق شدند بيش از 22 شهرك و روستا را در حومه شمالي حماه از اشغال گروههاي تروريستي آزاد كنند.

** نماينده دائم سوريه در سازمان ملل متحد گفت: چرا از عمليات مبارزه با تروريست در عراق حمايت و از عمليات ضد تروريستي در سوريه انتقاد و در مسير آن سنگ اندازي مي شود.
بشارالجعفري در جلسه ويژه شوراي امنيت براي بررسي وضعيت شهر حلب با اشاره به شباهت بسيار عمليات پاكسازي موصل و حلب افزود: كشورهاي حامي تروريسم، تروريست هاي حاضر در سوريه را ملائكه و تروريست هاي حاضر در ديگر مناطق را شياطين به شمار مي آورند.
خاورم**7074**1485
تنظيم كننده: مينا غفراني آذر
۰ نفر