۱ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۱۳
کد خبر: 82275542
T T
۰ نفر
سوالي از درآمد خانواده ها در سرشماري پرسيده نمي شود

سنندج- ايرنا- رئيس سازمان برنامه و بودجه كردستان گفت: در سرشماري سال 95 سوالي در مورد درآمد افراد و خانوارها پرسيده نمي شود و تمامي اطلاعات جمع آوري شده مربوط به شناسايي نقاط قوت و ضعف هر منطقه است.

به گزارش ايرنا بهرام نصرالهي زاده روز شنبه در آيين ديدار با آمارگيران شهرستان كامياران افزود: آمارگيران بايد به عنوان نمايندگان مركز آمار ايران صادقانه سوالات سرشماري را براي مردم توضيح دهند تا شبهه اي براي مردم باقي نماند.
به گفته وي اطلاعات جمع آوري شده از اين سرشماري با سرشماري هاي قبلي به منظور شناسايي نقاط ضعف و قوت استان، تخصيص اعتبارهاي لازم و چاره انديشي براي حل معضلات بر مبناي داده هاي دقيق و صحيح مقايسه مي شود.
مدير اجراي سرشماري عمومي نفوس و مسكن كردستان افزود: پي بردن به دلايل مهاجرت از روستاها و عوامل حاشيه نشيني در شهرها، آگاهي از ميزان اشتغال، وضعيت بهداشت، آموزش، بيمه و سطح سواد از مهمترين اهداف سرشماري سال 95 است.
نصرالهي زاده مشاركت مردم كردستان در ثبت نام اينترنتي سرشماري عمومي نفوس و مسكن را بالاي 50 درصد اعلام كرد و گفت: داشتن آگهي، اطمينان به اثر مثبت سرشماري و فرهنگ بالاي آمار را عمده دلايل مشاركت بالاي مردم اين است.
به وي افزود: اگر چه ممكن است در مقابل هر پديده جديدي مقاومت هايي وجود داشته باشد اما خوشبختانه مردم كردستان مردمي مشاركت جو، به روز و همراه با پديده هاي دنياي مدرن هستند و با مشاركت فوق العاده در سرشماري اينترنتي اين مهم را به اثبات رساندند.
مرحله ثبت نام اينترنتي سرشماري عمومي نفوس و مسكن سال 95 از چهارم با 24 آغاز شد و به علت استقبال مردم در روزهاي آخر تا 30 مهر سال جاري تمديد شده بود.
مرحله دوم مراجعه حضوري ماموران سرشماري به منازل نيز از امروز 28 مهر آغاز و تا 28 آبان سال جاري ادامه دارد.
تعداد سئوال هاي سرشماري 70 مورد در ارتباط با اعضاي خانواده ها شامل سن، تاريخ تولد و وضعيت اشتغال و سواد، زناشويي، تعداد فرزندان، دفترچه بيمه درماني، وضعيت مسكن و مهاجرت است.
استان كردستان داراي يك هزار و 213 حوزه آماري و فرمانداران شهرستان به عنوان مسئولان ستاد سرشماري شهرستان ها انتخاب شده و شهرستان سنندج با 400 حوزه آماري و دهگلان با 48 حوزه آماري به ترتيب بزرگترين و كوچكترين ستادهاي استان است.
نخستين سرشماري ايران در سال 1335 برگزار و از همان سال دوره به صورت 10 ساله و دوره هاي هفتم 1390 و هشتم 1395 به صورت پنج ساله برنامه ريزي شد و دولت تدبير و اميد به منظور كاربردي كردن اين اطلاعات با استانداردهاي بين المللي مصوبه اجراي 10 ساله آن را مجددا اجرايي كرد تا نهمين دوره سرشماري به 1405 موكول شد.
استان كردستان با 29 هزار و 137 كيلومتر مربع طبق سرشماري سال 1390 با 402 هزار و 354 خانوار داراي يك ميليون و 493 هزار و 645 نفر بوده و از شمال به استان آذربايجان غربي و قسمتي از زنجان، از جنوب كرمانشاه و شرق به همدان و از غرب با كشور عراق همسايه است.
استان كردستان بر اساس آخرين تقسيمات كشوري در سال 1390 داراي 10 شهرستان، 29شهر، 31بخش، 86 دهستان و يك هزار و 697 آبادي داراي سكنه و 187 آبادي خالي از سكنه بوده است.
بانه، بيجار، دهگلان، ديواندره، سروآباد، سقز، سنندج، قروه، كامياران و مريوان از شهرستان هاي استان كردستان بوده و بر پايه آخرين سرشماري عمومي نفوس و مسكن جمعيت اين استان شامل 66 درصد ساكن در شهر و 34 درصد نيز ساكن در روستاها هستند.
3034/1904
** خبرنگار: حسن حسين زاده
** انتشار دهنده: مسعود احمدي

سرخط اخبار استان‌ها