۲۹ مهر ۱۳۹۵، ۲۳:۱۹
کد خبر: 82274505
T T
۰ نفر
استانداران كهگیلویه و بویراحمد و امسك روسیه تفاهم نامه همكاری امضا كردند

یاسوج- ایرنا- استانداران كهگیلویه و بویراحمد و امسك روسیه تفاهم ‌نامه ای برای گسترش همكاری در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، سرمایه گذاری، گردشگری و آموزشی امضا كردند.

به گزارش ایرنا استاندار امسك روسیه پنجشنبه ‌شب در نشست خبری در یاسوج گفت: تفاهم‌هایی در خیلی از مسائل و ظرفیت‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، پزشكی، ورزشی و گردشگری بین 2 استان وجود دارد.
ویكتور نظراف با اشاره به تفاوت دما و شرایط جغرافیایی 2 استان گفت: امكان واردات میوه و سبزی از كهگیلویه و بویراحمد به امسك روسیه وجود دارد و در این زمینه تفاهم صورت گرفته است.
وی با اشاره به اینكه تعدادی از جوانان ایرانی در همایش یك ماه قبل منطقه در امسك روسیه حضور داشتند، گفت: جوانان 2 كشور می‌توانند روابط خود را گسترش دهند و 2 طرف از این موضوع پشتیبانی می‌كنند.
نظراف یكی دیگر از بندهای تفاهم شده میان استانهای امسك و كهگیلویه و بویر احمد را سرمایه‌گذاری عنوان كرد و گفت: امسك می‌تواند در این استان شركت‌های مشترك تأسیس كند و برای این مساله پیش بینی‌هایی شده است.
وی عنوان كرد: 2 طرف متعهد شدند كه از بازرگانان و فعالان اقتصادی برای ایجاد و گسترش همكاری‌ها پشتیبانی كنند.
استاندار امسك با اشاره به تحریم‌های غرب علیه كشورش گفت: غرب تحریم‌های ایران را كاهش داد و به تحریم‌های روسیه اضافه كرد.
نظراف عنوان كرد: باور داخلی در روسیه این است كه این تحریم‌ها می‌تواند زمینه شكوفایی و استقلال اقتصادی كشور را فراهم كند همان‌طوری كه چنین پیامدی برای ایران داشته است.
وی با اشاره به همكاری 6 بانك روسی با جمهوری اسلامی ایران گفت: مشكلات نقل و انتقال ارز در حال برطرف شدن است و با به وجود آمدن این شرایط می‌توان راحت‌تر به تجارت پرداخت.
وی اظهار داشت: تولیدات كهگیلویه و بویراحمد مطابق با استانداردهای اروپایی است و برای واردكردن این‌گونه كالاها از این استان نیز تفاهم‌هایی صورت گرفته است.
نظراف با اشاره به جاذبه‌های طبیعی كهگیلویه و بویراحمد گفت: در این سفر عكس‌ها و فیلم‌هایی از مكان‌های مختلف تهیه‌ شده تا با نمایش آنها شهروندان روسی برای سفر به این استان ترغیب شوند.
وی یكی دیگر از زمینه‌های همكاری 2 استان را بخش آموزش عنوان كرد و گفت: 14 موسسه عالی در امسك روسیه فعالیت دارند كه از سطح دانش و تخصص بالایی برخوردارند.
استاندار امسك روسیه ادامه داد: دانشجویان كهگیلویه و بویراحمد می‌توانند در این استان تحصیلات خود را ادامه دهند و در این سفر سند تفاهم‌هایی صورت گرفته است تا تبادل دانشجو، استاد و فناوری صورت گیرد.
نظراف بیان كرد: صنعت گردشگری ایران و كهگیلویه و بویراحمد آینده خوبی دارد و در صورت بهبود زیرساخت‌های 2 طرف از جمله برقراری پرواز امسك به تهران شرایط برای تبادل گردشگر بهتر می‌شود.
وی عنوان كرد: طبیعت زیبای كهگیلویه و بویراحمد به همراه میهمان‌نوازی مردم این استان آینده خوبی را برای گردشگری این منطقه رقم خواهد زد.
وی در ادامه با اشاره به ضرب‌المثل روسی «یك بار دیدن بهتر از صد بار شنیدن است» گفت: از خبرنگاران كهگیلویه و بویراحمد برای حضور در امسك روسیه با هدف آشنایی با ظرفیت‌های مختلف این منطقه دعوت می‌كنم.
استاندار كهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: سفر گروه روسی به ریاست استاندار امسك به یاسوج در پی دعوت این استان و در پاسخ به سفر سال گذشته مسئولان به امسك انجام شده است.
سید موسی خادمی با بیان اینكه سیاست دولت جمهوری اسلامی گسترش روابط با همسایگان است، افزود: این روابط با كشور روسیه به عنوان یك همسایه راهبردی در سال‌های اخیر توسعه یافته است.
وی عنوان كرد: كهگیلویه و بویراحمد در راستای اجرای سیاست گسترش روابط با استان امسك روسیه، این منطقه را به عنوان استان همكار در این كشور انتخاب كرده است.
استاندار كهگیلویه و بویر احمد اظهار داشت: نتیجه هر 2 سفر تفاهم‌ نامه‌ای است كه امشب امضا شد و در آن برای یك رابطه بلندمدت در زمینه‌های تجارت، صادرات مواد خام و غذایی، تولیدات صنعتی و سایر موارد پیش بینی‌هایی صورت گرفته است.
خادمی بیان كرد: برگسترش تماس‌ها بین كار آفرینان و تسهیل ارتباط تولیدكننده‌ها و تجار 2 استان در این تفاهم‌نامه تاكید شده است.
وی گفت: برگزاری نمایشگاه‌های محصولات صادراتی تولیدی از دیگر بندهای تفاهم شده است و كهگیلویه و بویراحمد در این زمینه از ظرفیت‌های همه استان‌های ایران استفاده خواهد كرد.
وی با اشاره به اینكه امسك از جمله استان‌های موفق در زمینه علم و فناوری روسیه است گفت: در عرصه فرهنگی، آموزشی، تبادل دانشجو و استاد نیز تفاهم‌هایی صورت گرفته است.
وی بیان كرد: كهگیلویه و بویر احمد و امسك در عرصه فرهنگی و اجتماعی نیز شباهت‌هایی با همدیگر دارند و از این رو 2 طرف متعهد شده‌اند كه در این زمینه نیز روابط خود را گسترش دهند.
خادمی اظهار كرد: در نشست‌های فشرده 2 روز گذشته در كارگروه‌های مختلف و بازدیدهای میدانی زمینه‌های همكاری شناسایی شده كه دستاورد آن انعقاد این تفاهم‌نامه است.
وی افزود: یكی از دستاوردهای این سفر شناساندن فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه نفت، آب و كشاورزی به مسئولان و فعالان اقتصادی امسك است.
استاندار كهگیلویه و بویر احمد بیان كرد: برنامه‌های مناسبی هم در حوزه سرمایه‌گذاری و زیرساخت‌های گردشگری و هم در جذب گردشگر پیش بینی شده است.
هیات 17 نفره از مسئولان سیاسی و فعالان اقتصادی استان امسك روسیه صبح چهارشنبه به منظور توسعه روابط تجاری و اقتصادی با كهگیلویه وبویراحمد وارد یاسوج شد.
سال گذشته یك هیات از كهگیلویه و بویراحمد به همین منظور به سرپرستی استاندار به استان امسك روسیه سفر كرده بود.
گروه بازرگانی و اقتصادی كهگیلویه و بویراحمد برای تبادل مناسبات تجاری و بازرگانی استان، با بخش خصوصی و دولتی روسیه، به ریاست استاندار و همراهی رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و كشاورزی یاسوج و 24 نفر از مسئولان دولتی و بخش خصوصی استان آبان پارسال به روسیه سفر كرد و برای گسترش مناسبات تجاری قراردادها و تفاهم نامه هایی امضا شد.
امسك در جنوب غربی سیبری واقع شده و دومین شهر بزرگ در شرق كوه های اورال به شمار می آید كه فاصله بین این استان تا مسكو 2700 كیلومتر است.
خبرنگار: سید ولی موسوی نژاد** انتشار دهنده:حسینعلی راشكی
6110 /8005