۲۵ مهر ۱۳۹۵، ۱۲:۰۷
کد خبر: 82268297
T T
۰ نفر
روشندل با همتی كه معلم نمونه شد

گچساران- ایرنا- رضا آریانی كه به علت بیماری در سن 20 سالگی كم بینا و به تدریج در 28 سالگی نابینا شد هیچگاه دست از تلاش برنداشت بگونه ای كه دو سال پی در پی عنوان معلم نمونه را در استان كهگیلویه و بویراحمد كسب كرد.

این روشندل كه عنوان معلم نمونه سالهای 86 و 87 و انتشار 2 كتاب شعر را در كارنامه‌های موفقیتهایش دارد روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: معلولان جسمی در صورت پشتكار و برنامه ریزی مناسب می‌توانند همانند انسانهای سالم، مسیر موفقیت را طی كنند زیرا خواستن توانستن است.
این دانش آموخته كارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی تلخترین روزهای زندگی خود را نیمسال آخر تحصیل در مقطع كاردانی ذكر و بیان كرد: آذر سال 1378 در حالی كه تازه به دنیای یكرنگ تاریكی گام نهاده بودم تلاش برای یادگیری درس به كمك بلندخوانی دوستانم به دلیل اینكه با خط بریل آشنا نبودم بسیار سخت و طاقت فرسا بود.
وی افزود: نابینایی مسیر موفقیت را برای من ناهموار نموده بود اما با وجود این نقیصه بزرگ 'تلاش' رسیدن به هدف را برایم قابل دسترسی كرد.
او مقاطع تحصیلی كارشناسی و كارشناسی ارشد را در شرایطی دشوار با سفر هر هفته به یاسوج مركز شهرستان بویراحمد در فاصله 150 كیلومتری گچساران به پایان رساند.
آریانی كه پس از پایان تحصیلات، در مدرسه استثنایی یاسمن شهر دوگنبدان مشغول به تدریس شد افزود: پذیرش زندگی یكرنگ و در تاریكی مطلق برای نابینایان مادرزادی كمی آسانتر است اما این كار برای انسانی كه 20 سال رنگین كمان زیباییهای دنیا را دیده بسیار دشوار می باشد.
وی ادامه داد: سیاه شدن رنگ محیط اطراف من تنها نحوه برقراری ارتباط با اجتماع را به جای دیدن، به شنیدن تبدیل كرده است. دنیای روشندلی با تمام مشكلاتش زیبا است. دلم برای دیدن زیباییها طبیعت تنگ شده اما ندیدن برخی تصاویر آزاردهنده از مزایای نابینایی است.
آریانی همچنین بر نیاز ضروری نابینایان به رایانه و اینترنت تاكید و بیان كرد: وجود رایانه‌های مجهز به نرم افزارهای گویا برای قشر روشندل امری ضروری است.
15 اكتبر برابر با 24 مهر ماه 'روز جهانی عصای سفید' و روز نابینایان نامگذاری شده است.
رئیس اداره بهزیستی گچساران هم گفت:250 نابینا و كم بینای این شهرستان زیرپوشش خدمات این نهاد حمایتی هستند.
مهران كشاورز در گفت گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد 136 نفر نابینای مطلق هستند.
وی پرداخت كمك هزینه تحصیلی، برخی خدمات كمك آموزشی و حمایتهای درمانی را از جمله خدمات بهزیستی گچساران به مددجویان معلول و نابینا دانست.
دوگنبدان مركز شهرستان 120 هزار نفری گچساران در فاصله 155 كیلومتری غرب یاسوج مركز استان كهگیلویه و بویراحمد واقع است.
خبرنگار: فرزانه شریفی** انتشاردهنده: حسین كریم زاده
8143/6110/1858