۱۴ مهر ۱۳۹۵، ۱۲:۰۹
کد خبر: 82256988
T T
۰ نفر
نخستین نمایشگاه اختصاصی ارمنستان در تهران گشایش یافت

تهران- ایرنا- نخستین نمایشگاه اختصاصی جمهوری ارمنستان با حضور 100 شركت تولیدی این كشور امروز(چهارشنبه) در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تهران امروز با حضور معاون وزیر توسعه اقتصادی ارمنستان گشایش یافت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «هو وانس هو وانسیان» معاون وزیر توسعه صنعت ارمنستان در آیین گشایش این نمایشگاه گفت: برگزاری این نمایشگاه پیامد روابط خوب اقتصادی و سیاسی دو كشور است كه در مدت اخیر رو به گسترش نهاده است.
وی به حضور بیش از 100 شركت تولیدی ارمنستان در این رویداد اشاره كرد و افزود: ارمنستان یكی از اعضای اورآسیاست كه كار آفرینان ایرانی می توانند از این فرصت برای حضور در اورآسیا استفاده كنند.
وی به قرارداد های مشترك اقتصادی این كشور با اتحادیه اروپا نیز اشاره كرد و گفت: كار آفرینان ایرانی با ارتباطی كه با شركت های ارمنی برقرار می كنند می توانند برای حضور در اتحادیه اروپا نیز بهره ببرند.
معاون وزیر توسعه صنعت ارمنستان، هدف این نمایشگاه را معرفی تولیدات كشورش برشمرد و بر توسعه روابط اقتصادی دو كشور تاكید كرد.
وی به اختصاص جایگاه ویژه ارامنه سوریه و عراق در این نمایشگاه اشاره كرد و افزود: ارمنستان طرح تعرفه ترجیحی با كشورهای عضو اتحادیه اروپا را امضا كرده و در اتحادیه اقتصادی اورآسیا عضویت دارد. هم‌چنین طرح تعرفه ترجیحی با كشورهایی مانند كانادا، ژاپن، نروژ و برخی دیگر از كشورهای اروپایی را نیز امضا كرده كه این امر می‌تواند برای كارآفرینان ایرانی نیز مفید باشد. امیدوارم كارآفرینان دو كشور در راستای روابط اقتصادی دو كشور گام بردارند.

** تراز تجاری 130 میلیون دلاری ایران و ارمنستان در پنج ماهه نخست امسال
مدیرعامل شركت سهامی نمایشگاه های بین المللی نیز در این آیین، روابط ایران و ارمنستان را بسیار خوب ارزیابی كرد و ادامه داد: وضعیت صادرات و واردات بین دو كشور نیز مطلوب است.
حسین اسفهبدی، تراز تجاری ایران و ارمنستان در پنج ماهه نخست امسال را 130 میلیون دلار اعلام كرد و افزود: تلاش می شود این رقم با رشد بیشتری مواجه شود.
اسفهبدی ادامه داد: كمیسیون مشترك اقتصادی ایران و ارمنستان آذرماه سال گذشته در ارمنستان برگزار و توافق‌نامه‌ها و تفاهم‌نامه‌های بسیار خوبی بین دو كشور امضا شد.
«آرداشس تومانیان» سفیر ارمنستان در تهران از حضور بیش از 100 شركت ارمنی در این نمایشگاه خبر داد و گفت: برگزاری این نمایشگاه حاصل همكاری مشترك شركت‌های تجاری و اقتصادی دو كشور است؛ همچنین وزارتخانه‌های توسعه و تجارت و وزارت امور خارجه ایران و ارمنستان نیز سهم بسزایی در برگزاری نخستین نمایشگاه اختصاصی ارمنستان ایفا كرده‌اند.
«سبوه سركیسیان» اسقف اعظم ارامنه ایران نیز در این آیین گفت: هرگاه دو كشور روابط صمیمانه‌ای با یكدیگر برقرار كردند برای همسایگان خود نیز شرایط مفیدی را فراهم ساخته اند.
سركیسیان با ابراز خرسندی از تعلق گرفتن جایگاهی ویژه برای ارامنه سوریه در این نمایشگاه، تأكید كرد: مقام‌های ایران و ارمنستان و همه كشورهایی كه خیرخواهانه به مسایل بین‌المللی نگاه می‌كنند خواهان برقراری صلح در سوریه هستند.
به گزارش ایرنا، نخستین نمایشگاه اختصاصی ارمنستان در ایران از 14 تا 17 مهرماه از ساعت 9 تا 17 در سالن شماره 27 نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپاست.
«توسعه تجارت و همكاری‌های اقتصادی، ترویج و تشخیص سرمایه‌گذاری‌های متقابل،‌ توسعه صنعت گردشگری و تسهیل معاملات تجاری میان ارمنستان و ایران» از هدف های برگزاری این نمایشگاه اعلام شده است.
بخش‌هایی مانند صنایع غذایی، دارویی و پزشكی، صنعت ساختمان، صنعت، بانكداری،‌ فن‌آوری اطلاعات، صنعت جواهرات، صنایع شیشه، نساجی، گردشگری، حمل و نقل در این نمایشگاه حضور دارند.
اقتصام ** 2078 ** 2023 ** خبرنگار: محمدمهدی بهرامی ** انتشاردهنده: لطیف نكوئی
۰ نفر