۴ مهر ۱۳۹۵، ۱۵:۰۳
کد خبر: 82242995
T T
۰ نفر
شكست تلاش سه ماهه عربستان برای همپیمان شدن با مصر

تهران – ایرنا – اقدامات اخیر مصر، عربستان را در شوك عمیقی فروبرد و باعث ناكام ماندن تلاش های ریاض برای تبدیل قاهره به یك همپیمان استراتژیك شد و عربستان پس از سه ماه تلاش پیگیر و تقدیم كمك های مالی فراوان نتوانست مصر را با خود در صحنه منطقه و جهان همراه و همگام نماید.

عبدالباری عطوان سردبیر رأی الیوم در سرمقاله امروز این روزنامه پایان یافتن ماه عسل سه ماهه میان مصر و عربستان را نشات گرفته از چهار عامل دانست كه عبارتند از:
اول : مصر در كنفرانس گروزنی پایتخت چچن كه یك ماه پیش با عنوان ' اهل تسنن چه كسانی هستند؟' برگزار شد، حضور فعالی به هم رساند. شركت كنندگان در این كنفرانس وهابیت را خارج از گردونه اهل تسنن برشمردند. در این كنفرانس چهار تن از روحانیون بلندپایه مصر یعنی احمد طیب شیخ الازهر و شیخ شوقی علام مفتی مصر و اسامه الازهری مشاور رئیس امور دینی و علی جمعه مفتی سابق مصر مشاركت داشتند.
رسانه های گروهی عربستان این كنفرانس را به دلیل دعوت نكردن از مفتی های وهابی سعودی و به رسمیت نشناختن وهابیت به عنوان یكی از مذاهب اهل تسنن آماج تاخت و تاز بی رحمانه خود قرار دادند و آن را فاقد اعتبار دانستند.
دوم : عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر در سخنرانی اخیر خود در مجمع عمومی سازمان ملل از بشار اسد رئیس جمهور سوریه اعلام حمایت و تاكید كرد كه گروه های تروریستی در آینده سوریه هیچ جایگاهی ندارند و سامح شكری وزیر خارجه مصر نیز بعدها در گفت وگو با مطبوعات این كشور بر این موضع قاهره تاكید كرد و توضیح داد كه میان ریاض و قاهره در خصوص سوریه و لزوم تغییر نظام حاكم و یا سران این كشور اختلاف نظر وجود دارد و تاكید كرد كه مصر مخالف تغییر حكومت سوریه است و دنباله رو خط مشی عربستان در این راستا نیست.
سوم : رئیس جمهور مصر و محمد بن نایف ولیعهد عربستان در هنگام حضور داشتن در سازمان ملل به هیچ وجه با یكدیگر دیدار نكردند. این موضوع در مورد وزیران خارجه دو كشور نیز صدق می كند و فقط هر دو به طور همزمان در نشست گروه حمایت از سوریه مشاركت كردند.
چهارم : شكری وزیر خارجه مصر دیروز در حاشیه نشست های مجمع عمومی سازمان ملل با همتای ایرانی خود محمد جواد ظریف دیدار كرد و دو طرف مسائل گوناگونی از جمله پرونده سوریه را مورد بحث و بررسی قرار دادند. این دیدار عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان را به شدت شوك زده كرد. البته بر اساس پیش بینی های به عمل آمده احتمال دیدار وزیر خارجه مصر با ولید المعلم وزیر خارجه سوریه كه هم اكنون در نیویورك به سر می برد، نیز وجود دارد. اگر چنین اتفاقی روی دهد در آن صورت احتمال اینكه الجبیر دچار سكته مغزی شود، وجود دارد.
عطوان تحلیل گر سرشناس مسائل سیاسی جهان عرب با اشاره به سفر رسمی سلمان بن عبدالعزیز شاه عربستان در ماه آوریل گذشته به قاهره و سطح كمك های مالی فراوان عربستان به مصر تاكید كرد: هر كس آن سفر را دنبال كرده باشد تصور می كرد كه روابط دو كشور سالیان متمادی در همه سطوح سیاسی و اقتصادی و نظامی قوی و مستحكم باقی خواهد ماند . اما هم اكنون همه چیز تغییر كرده به عنوان مثال مقامات و رسانه های گروهی عربستان در گذشته همواره از عبدالفتاح السیسی تقدیر و ستایش می كردند اما هم اكنون به طور مستقیم و یا غیرمستقیم او را آماج انتقاد بی امان خود قرار داده اند و گاهی این انتقادها تا مرز دشنام نیز پیش رفته است.
به گفته این روزنامه نگار و نویسنده مشهور دنیای عرب، مقامات مصر در خصوص سوریه از عربستان بسیار فاصله گرفته اند زیرا می دانند كه جایگزین نظام بشار اسد،جنبش اخوان المسلمین و یا ناامنی خونبار همانند عراق و لیبی و یمن است كه در آن صورت امنیت و ثبات مصر نیز در معرض تهدید قرار خواهد گرفت.
از سوی دیگر ائتلاف السیسی با همتای روسی اش ولادیمیر پوتین بر ائتلافش با عربستان و رهبرانش مقدم است و به همین دلیل او نمی تواند سیاستی در تضاد با سیاست روسیه در خاورمیانه اتخاذ كند.
خاورم ** 1487 **1856
مترجم قاسم غضبانپور**انتشاردهنده:گودرزی

سرخط اخبار جهان