۱۹ شهریور ۱۳۹۵، ۱۴:۰۸
کد خبر: 82223880
T T
۰ نفر
متفكر تایلندی با انتقاد از سیاست های آل سعود: نگاه مسلمانان به عربستان تغییر می كند

كوالالامپور - ایرنا - 'چاران معلولیم' متفكر و استاد روابط بین الملل دانشگاه تایلند روز جمعه با انتقاد از سیاست ها و مدیریت حج آل سعود، گفت كه اگر عربستان به سیاست های تند خود ادامه دهد، نگاه مسلمانان به این كشور تغییر خواهد كرد.

این استاد دانشگاه 'تاماسات' تایلند در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، گفت ایران در سیاست هایش نشان داده خواستار صلح و ایجاد رابطه است و اگر عربستان به سیاست های تند خود ادامه دهد نگاه مسلمانان به این كشور در آینده تغییر می كند.
وی در ادامه با اشاره به حادثه منا در سال گذشته كه براثر بی كفایتی آل سعود هزاران مسلمان در مناسك حج كشته شدند، این حادثه را بسیار ناراحت كننده دانست .
وی گفت: حج یكی از فرایض اسلامی است كه همه ساله برگزار می شود و مسلمانان در طول برگزاری آن باید در شرایط مناسبی به سر ببرند و این وظیفه عربستان سعودی است كه شرایط مناسب را برای حجاج فراهم كند.
این تحلیلگر تایلندی مسائل جهان اسلام، با اشاره به سیاست های عربستان و عدم عذرخواهی آل سعود از كشورها و مسلمانان به دلیل سهل انگاریش در مناسك حج سال گذشته كه سال های قبل نیز تكرار شده است، گفت: ایران بیش از دیگر كشورها در حادثه منا آسیب دید .
وی با تاكید بر اینكه موضوع حج یك بحث بین المللی بین كشورهای اسلامی است، پیشنهاد داد كشورهای اسلامی باید نسبت به تشكیل انجمن هایی برای بهبود برگزاری این مراسم اقدام كرده و نقش ایفا كنند.
این استاد روابط بین الملل، گفت: با توجه به اتفاقات خاورمیانه و جنگ در سوریه و آواره شدن بسیاری از مردم بی گناه و پناه آنها به دیگر كشورها از جمله تایلند و ایران، گفت كه كشورهایی مانند عربستان باید برای بهبود روابط با دیگر كشورها به منظور ایجاد صلح و ثبات بیشتر در منطقه اقدام كند.
وی گفت: سیاست های ایران نشان می دهد این كشور خواستار صلح و ایجاد رابطه است و عربستان باید در سیاستهایش تجدیدنظر كند.
آساق**241**1611