۱۶ شهریور ۱۳۹۵، ۱۲:۴۵
کد خبر: 82219776
T T
۰ نفر

طرح ترافیكی كاهش در تهران آغاز شد

۱۶ شهریور ۱۳۹۵، ۱۲:۴۵
کد خبر: 82219776
طرح ترافیكی كاهش در تهران آغاز شد

تهران - ایرنا - مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران با اشاره به آغاز مرحله اول «طرح ترافیكی كاهش» از 15 شهریور گفت: مالكان خودروهای فاقد معاینه فنی با ورود به محدوده ترافیكی زوج و فرد، پیامك ارشادی دریافت می كنند.

به گزارش ایرنا، سید نواب حسینی منش روز سه شنبه در نشست خبری تشریح نحوه اجرای طرح ترافیك كاهش افزود: طرح ترافیكی كاهش (LEZ) در سه مرحله اجرا می شود كه مرحله نخست طرح از روز گذشته(دیروز) آغاز شده است.
وی اظهار كرد: دراین مرحله خودروهایی كه وارد محدوده طرح زوج و فرد می شوند علاوه بر شماره پلاك، برگه معاینه فنی خودرو نیز بصورت مكانیزه كنترل می شود و در صورت نداشتن مجوز فنی برای مالك خودرو پیامك ارشادی ارسال می شود.
به گفته وی، ارسال این پیامك به منزله جریمه خودرو نیست و در آن از مالك خودروی فاقد معاینه فنی خواسته شده تا اول مهرماه (آغاز مرحله دوم طرح كاهش) نسبت به دریافت معاینه فنی اقدام كنند.
حسینی منش با اشاره به اینكه مرحله دوم طرح ترافیكی كاهش از اول مهرماه آغاز می شود تصریح كرد: در این مرحله از طرح 300 دستگاه دوربین، تردد خودروها در محدوده ترافیكی زوج و فرد را كنترل و برای متخلفان(شماره پلاك و معاینه فنی) 500 هزار ریال جریمه اعمال قانون می شود.
وی افزود: درهمین ارتباط مالكان خودروها می توانند با مراجعه به سامانه سیمفا(SIMFA.IR) و وارد كردن شماره پلاك و شماره شناسایی خودرو (VIN) از معتبر بودن برگه معاینه فنی خودروی خود اطمینان حاصل كنند.
حسینی منش گفت: مالكان خودروهایی كه با وجود داشتن برگه معاینه فنی معتبر پیامك ارشادی دریافت كرده اند نیز می توانند به سامانه مذكور مراجعه و نسبت به رفع مشكل اقدام كنند.

* اجرای مرحله نهایی طرح كاهش از ابتدای آبان آغاز می شود
مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران همچنین با اشاره به اینكه اجرای مرحله سوم و نهایی طرح ترافیكی كاهش از ابتدای آبان امسال آغاز می شود گفت: یك هزار دستگاه دوربین ، تخلفات خودروها شامل سعت غیرمجاز، ورود غیرقانونی به محدوده طرح های ترافیك و زوج و فرد، عبور از خطوط و نداشتن معاینه فنی را ثبت می كنند.
وی تصریح كرد: این تخلفات ثبت و در قالب یك سامانه الكترونیكی سراسری و یكپارچه نسبت به نوع تخلف برای خودرو اعمال قانون(جریمه) می شود.
به گفته وی، مهم ترین اصل در روند اجرای طرح ترافیكی كاهش لزوم داشتن برگه معاینه فنی خودرو است به نحوی كه خودروی فاقد معاینه فنی در صورت ورود به محدوده طرح به كرات و از طریق دوربین های مختلف ثبت تخلف و اعمال قانون می شود.
وی با بیان اینكه براساس قانون خودروهایی كه پنج سال تمام از تولید آنها گذشته باشد باید برگه معاینه فنی دریافت كنند، گفت: در این راستا تمامی خودروهای تولیدی قبل از سال 90 باید با مراجعه به مراكز 13 گانه معاینه فنی شهر تهران نسبت به دریافت مجوز فنی خودور خود اقدام كنند.

* 960 هزار خودور پلاك تهران سال گذشته برگه معاینه فنی دریافت كردند
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در ادامه با بیان اینكه 960 هزار خودور پلاك تهران سال گذشته برگه معاینه فنی دریافت كردند، گفت: از این تعداد 560 هزار دستگاه خودرو در مراكز 13 گانه پایتخت و 380 هزار دستگاه نیز در مراكز خارج شهر اقدام به اخذ مجوز معاینه فنی كردند.
وی افزود: از مجموع یك میلیون و 800 هزار دستگاه خودرو با عمر بیش از پنج سال كه در پایتخت تردد می كنند 940 هزار دستگاه برگه معاینه فنی دارند كه 60 درصد آنها در شهر تهران و 40 درصد نیز از خارج از پایتخت اقدام به دریافت مجوز فنی كرده اند.
به گفته حسینی منش در پنج ماهه نخست امسال 240 هزار دستگاه اقدام به دریافت مجوز معاینه فنی كردند كه در این بخش شاهد رشد 40 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم.
وی با تاكید بر اینكه 13 مركز معاینه فنی شهر تهران با یك شیفت كاری در ماه توانایی پذیرش 120 هزار دستگاه خودرو را دارند، گفت: میزان مراجعه به مراكز معاینه فنی شمال شهر نسبت به مراكز جنوب شهر بسیار بیشتر است كه در این خصوص تا دو هفته دیگر شیفت دوم كاری در چهار مركز شمال شهر تهران دایر می شود.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران، شیفت دوم كاری( 16 و 30 تا 22) در مراكز معاینه فنی سراج، نیایش، بیهقی و آبشناسان با توجه به حجم مراجعان از دو هفته دیگر فعال خواهد شد.
وی یادآور شد: شهروندان تهرانی می توانند با ارسال عدد یك به سامانه پیامكی 2000112 از طول صف مراجعان به مراكز 13 گانه معاینه فنی در شهر تهران مطلع شوند و یا با مراجعه به تارنمای ستادمركزی معاینه فنی به صورت اینترنتی، نوبت مراجعه به مراكز معاینه فنی را دریافت كنند.

* خودروهای نظامی و دولتی ملزم به اخذ مجوز معاینه فنی هستند
مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران در مورد خودروهای نظامی و پلاك الف(دولتی) گفت: براساس قانون تمامی خودروهایی كه بیش از پنج سال از تولید آنها گذشته موظف به دریافت برگه معاینه فنی هستند.
حسینی منش، همچنین از صدور برگه معاینه فنی برای موتور سیكلت ها در آینده نزدیك خبر داد.
وی خاطر نشان كرد: تصویب قانون كاهش معافیت معاینه فنی خودروهای نو از پنج به دو سال در مجلس نهم میسر نشد و تنها در كمیسیون كشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس به تصویب رسید كه امیدواریم هر چه سریع تر با یك زمانبندی 15 تا 30 روزه مقدمات تصویب این طرح در مجلس دهم فراهم شود.
طرح ترافیكی كاهش (LEZ) مصوب شورای عالی هماهنگی ترافیك شهرهای كشور است كه از سوی وزیر كشور به دستگاه های ذیربط شامل سازمان برنامه و بودجه، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت راه و شهرسازی، نیروی انتظامی و شورای عالی استان ها ابلاغ و قرار است كه به عنوان جایگزین طرح زوج و فرد در تهران اجرا شود.
قرار بود در مرحله نخست این طرح در محدوده زوج و فرد معاینه فنی خودروها كنترل شود به نحوی كه كه به خودروهایی دارای برگه معاینه فنی اجازه ورود به این محدوده داده شود؛ در فاز دوم اعمال محدودیت در خصوص خودروهای انژكتوری و كاربراتوری و در گام سوم اجرا به كل سطح شهر تهران تسریع داده شود.
تهرام/9343// 1625
۰ نفر