۲۳ مرداد ۱۳۹۵، ۱۷:۲۴
کد خبر: 82186722
T T
۰ نفر
معاون توانبخشي بهزيستي از تغيير راهبرد اين سازمان در حوزه اشتغال خبر داد

كرمان - ايرنا - معاون توانبخشي سازمان بهزيستي گفت كه راهبرد اين سازمان در حوزه اشتغال معلولان تغيير يافته و در يكي 2 سال اخير به اشتغال حمايت شده روي آورده است.

به گزارش ايرنا، حسين نحوي نژاد روز شنبه در حاشيه بازديد از مراكز توانبخشي و آموزشي اداره كل بهزيستي استان كرمان در جمع خبرنگاران افزود: نسخه آينده حوزه توانبخشي به منظور ايجاد شغل براي افراد معلول، استخدام هاي دولتي نيست.
وي تاكيد كرد: به منظور اشتغالزايي براي معلولان بايد مربيان شغلي تربيت و كارفرمايان را ترغيب كنيم تا افراد معلول را براساس توانمندي آنها به كار گيرند.
وي گفت: ايجاد اين مهارت ها و شناخت اين استعدادها از رهگذر توانبخشي حرفه اي و اشتغال حمايت شده امكان پذير است كه اين بحث در كشور شروع شده و ادامه خواهد يافت.
معاون توانبخشي سازمان بهزيستي به تعيين سهميه سه درصدي استخدام در دواير دولتي براي معلولان اشاره كرد و گفت : به دلايلي از جمله نبود مهارت هاي شغلي در معلولان، نداشتن مدارك تحصيلي در رده بالا و نبود هماهنگي بين محيط هاي كار و كارفرماها با معلولان در حال اشتغال، در سهميه سه درصدي استخدام در دواير دولتي توفيقي نداشته ايم.
وي كاهش استخدام هاي دولتي در 10 سال گذشته را يكي از دلايل محقق نشدن سهميه سه درصدي استخدام معلولان در دواير دولتي ذكر كرد.
نحوي نژاد افزود: در طرح اشتغال حمايت شده افرادي تحت عنوان مربي شغلي تربيت مي شوند و اين افراد فرآيند اشتغال معلولان را دنبال مي كنند.
وي به مراحل اشتغال حمايت شده اشاره كرد و گفت: ارزيابي و راهنمايي حرفه اي بر اساس مشكلات و مسائل جسمي، رواني و اجتماعي معلولان اولين مرحله اين طرح است تا فرد معلول به اشتغال برسد.
وي ايجاد مهارت هاي شغلي از طريق تلفيقي با ساير افراد و كارگاه هاي حمايت شده را مرحله دوم اين طرح برشمرد و افزود: مرحله نهايي اين طرح ايجاد اشتغال براي معلولان است.
معاون توانبخشي سازمان بهزيستي كشور گفت: در مرحله ايجاد اشتغال بايد با كارفرماها صحبت كرده و زمينه هايي ايجاد شود كه افرادي كه قبلا ارزيابي شده اند وارد محيط كاري شوند و كارفرماها با تسهيلات موجود در اين زمينه از جمله حق بيمه سهم كارفرما، پرداخت جبران عدم كارايي و استفاده از وام هاي صندوق فرصت هاي شغلي، از اشتغال معلولان حمايت كنند.
وي عنوان كرد: در مرحله ضميمه اشتغال حمايت شده نيز تطابق محيط كار و پيگيري هاي بعد از ايجاد اشتغال برنامه ريزي شده است.
نحوي نژاد گفت: به منظور اجراي هماهنگ طرح اشتغال حمايت شده در كشور، از كشورهاي خارجي دعوت و تفاهم نامه اي منعقد شده تا با برگزاري دوره هاي مختلف در راستاي تربيت مربيان اين طرح اقدام شود و سپس اين افراد آموزش ديده، مربيان ديگري را آموزش مي دهند تا اشتغال و توانمندسازي معلولان را سامان دهيم.
وي بيان كرد: چهار دوره براي اعزام كارشناسان به كشورهاي ديگر از جمله آلمان و سوئد نيز پيش بيني شده است.
معاون توانبخشي سازمان بهزيستي كشور گفت: اشتغال هاي خرد و خانگي براي معلولان و استفاده از صنايع دستي و مشاغل خانگي كار جديدي نيست و دو دهه بهزيستي در اين زمينه فعاليت كرده است.
وي افزود: به عنوان مثال سال گذشته 20 هزار فرصت شغلي در بهزيستي ايجاد شده است اما شكاف عميقي بين افراد جوياي كار و زمينه هاي اشتغال وجود دارد كه بايد آن را پر كرد.
وي تصريح كرد: موضوع اشتغال استاد شاگردي و مشاغل خرد در بهزيستي به ويژه در توانبخشي مبتني بر جامعه دنبال مي شود.
نحوي نژاد گفت: برآورد مي شود 2 تا سه برابر ميانگين بيكاري در جامعه، بين معلولان است كه اين موضوع بين زنان معلول بيشتر است.
وي تصريح كرد: مشاغل خانگي، صنايع دستي و استاد شاگردي در قالب اشتغال حمايت شده مي تواند گنجانده شود و اگر اين برنامه با سرعت و جديت پيش برود تا حد زيادي مي توان مشكل بيكاري را در جامعه معلولان حل كرد.
وي گفت: قول مساعدي از رياست كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس گرفته ايم تا در قانون برنامه ششم توسعه اعتبارات و تكليف هايي را قائل شوند تا طرح مربي شغلي به خوبي دنبال شود.
معاون توانبخشي سازمان بهزيستي امروز (شنبه) از مجموعه هاي توانبخشي شامل مركز آموزشي، توانبخشي اوتيسم، بيماران مزمن رواني بهارستان، مركز معلولان امام علي (ع) و سوله هاي واگذار شده براي احداث اردوگاه هاي تفريحي و ورزشي و كارگاه هاي حرفه اي بازديد كرد.
بازديد از طرح هاي توانمندسازانه معلولان از ديگر برنامه هاي سفر معاون توانبخشي سازمان بهزيستي به كرمان بود.
وي براي شركت در آيين افتتاح كارگاه آموزشي كشوري اشتغال حمايت شده به كرمان سفر كرد.
7440/3028 /1596
۰ نفر