۱۷ مرداد ۱۳۹۵، ۱۶:۲۴
کد خبر: 82178952
T T
۰ نفر
داستان سرايان ايراني شخصيت زن را به خوبي مطرح نكرده اند

تهران - ايرنا - نويسنده، نقاش و مجسمه‌ساز گفت: نويسندگان در ابتداي داستان ‌سرايي در ايران، تمام شخصيت زن را مطرح نكردند و بسيار بد به اين موضوع پرداخته شد.

به گزارش ايرنا از بنياد شعر و ادبيات داستاني ايرانيان، منيژه آرمين در نخستين كلاس از چهارمين دوره داستان‌نويسي آل جلال، تدريس خود را با موضوع «ويژگي‌هاي ‌ماندگار شخصيت زن در داستان‌هاي ايراني» ارائه داد.
وي با بيان اينكه داستان ‌نويسي در ايران از زمان صفويه و با حضور سفراي خارجي در كشور آغاز شد، افزود: در ابتداي داستان ‌سرايي در ايران، نويسندگان تمام شخصيت زن را مطرح نكردند و بسيار بد به اين موضوع پرداخته شد.
نويسنده كتاب «كيمياگران نقش» ادامه داد: در دوره بعد از مشروطه، كتاب‌هاي پرفروشي مانند «زيبا» منتشر شد كه قهرمان اصلي آن، يك زن بود، وي زني منحرف بود كه نويسنده با تكيه بر غريزه جنسي، تاثير وي بر فساد اداري كشور را مطرح كرد.
به گفته وي، «زيبا» كتابي پرفروش اما داراي قهرماني تك‌بُعدي است كه تحليلي بر شخصيت زن داستان ارائه نداده است.
اين داستان‌نويس ادامه داد: همزمان با «زيبا» كتاب‌هاي ديگري با محوريت زنان نوشته شد، اما موضوع جديد و جالبي براي بيان نداشتند و در ادامه هم در داستان‌هاي حتي داستان‌نويس بزرگ آن دوران مانند صادق هدايت، به موضوع زن به خوبي پرداخته نشده است.
وي يادآور شد: حتي جلال آل‌احمد با آن نثر كوبنده‌اش هم انتظارات را برآورده نكرده و شخصيت زنان را به خوبي مطرح نكرده است.
آرمين گفت: در داستان بايد از مطلق‌گرايي پرهيز كرد هرچند ممكن است به مطلق برسيم، اما بايد بستر درست براي اين دستيابي به مطلق در داستان فراهم باشد.
بر اساس اين گزارش، دوره‌هاي آموزشي شعر (كلك خيال) و داستان (آل‌جلال) مقدمه برگزاري آيين اختتاميه هفتمين دوره جايزه ادبي پروين (دوشنبه 18 مرداد) است كه به همت بنياد شعر و ادبيات داستاني ايرانيان و با حضور 150 بانوي شاعر و نويسنده از سراسر كشور برگزار مي‌شود.
شركت‌كنندگان اين دوره بر اساس آثار ارسالي به معاونت‌هاي شعر و داستان بنياد پذيرفته شده‌اند.
امروز(يكشنبه) و فردا(دوشنبه) نيز اين دوره‌ها ادامه مي‌يابد و شركت‌كنندگان پس از حضور در اين برنامه آموزشي، راهي مراسم اختتاميه جايزه ادبي پروين خواهند شد.
اين مراسم، فردا از ساعت 16 با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پژوهشكده فرهنگ، هنر و معماري برگزار مي‌شود.
فراهنگ ** 1880 ** 1071
۰ نفر