۱۷ مرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۰۴
کد خبر: 82178628
T T
۰ نفر
گسترش همكاری های دفاعی با ایران اولویت روسیه است

مسكو - ایرنا - در آستانه مذاكرات سران ایران و روسیه در باكو كه فردا (دوشنبه) آغاز می شود، دو كارشناس روسی تاكید كردند، همكاری های دفاعی-فنی جایگاه خاصی در روابط دو كشور دارد و مسكو نشان می دهد برای این بخش اهمیت بسیاری قائل است.

به گزارش ایرنا، دیمیتری پسكوف سخنگوی مطبوعاتی كاخ كرملین در این رابطه اعلام كرده است كه گسترش همكاری های فنی و دفاعی تهران و مسكو یكی از محورهای اصلی مذاكرات سران دو كشور در روز دوشنبه در باكو خواهد بود كه شامل فروش جنگ افزار و برگزاری رزمایش های مشترك می شود.
ولادیمیر ساژین كارشناس ارشد مركز مطالعات خاورمیانه آكادمی علوم روسیه در گفت وگو با روزنامه ایزوستیا چاپ مسكو كه امروز (یكشنبه) منتشر شد، اظهار كرد: همكاری های فنی-نظامی با ایران از عرصه هایی است كه روسیه می تواند با موفقیت آن را پیگیری كند.
وی با اشاره به دیدار اخیر یك هیات دفاعی ایران با ارتشبد سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه گفت: طرف های ایرانی و روسی گسترش همكاری های فنی -نظامی دو كشور را براساس موازین مطرح شده در برجام بررسی كردند.
ساژین با بیان اینكه اجرای قراردادهای میان ایران و روسیه برای تسلیحات سنگین در آینده قابل بررسی است، اظهار كرد: اكنون فرصت صادرات جنگ افزارهای مختلفی مانند انواع پدافند هوایی و موشكی، سامانه های رادیوالكترونی و اسلحه های متعارف به ایران وجود دارد.
وی گفت: امكان زیادی برای برنامه ریزی طرح های درازمدت میان روسیه و ایران وجود دارد و دو كشور در شرایط كنونی می توانند در باره آن به توافق برسند تا با رفع محدودیت های برجام در این زمینه آنها را اجرایی كنند.
كارشناس ارشد مركز مطالعات خاورمیانه خاطرنشان كرد: طرف ایرانی نمی خواهد صرفا خریدار جنگ افزار باشد، بلكه قصد دستیابی به فناوری ساخت سلاح های روسی را دارد و می توان در باره آن مذاكره نمود و زمینه ساخت مراكز تولید این سلاح ها را در ایران فراهم كرد كه نیازمند مذاكرات دامنه دار و كارشناسی دقیق است.
آندره فرولوف سردبیر نشریه روسی صادرات تسلیحات نیز در مصاحبه با روزنامه ایزوستیا با اشاره به اهمیت فراوان همكاری های فنی -نظامی ایران و روسیه اظهار كرد: در آینده نزدیك با رفع محدودیت ها، روسیه می تواند جنگ افزارهای و تجهیزات مختلف از جمله هواپیماهای آموزشی نظامی «یاك-130»، بالگردهای «ام.آی-17» و سامانه های مخابرات نظامی و رادیوالكترونی به ایران صادر كند.
وی همچنین به قصد روسیه برای فروش سامانه های رادیوالكترونی «كراسوخا» و «بوریسوگلب» به ایران اشاره كرد و افزود: بسیاری از كشورها حتی قدرت های پیشرفته مشابه سامانه های نظامی روسیه را ندارند. ممكن است در این حوزه قراردادهایی تا صدها میلیون دلار ارزش با ایران امضا شود، اما شركت های روسی باید از سد رقیبان چینی و روسی هم بگذرند.
حوزه همكاری های فنی -نظامی از مهم ترین مباحث در مذاكرات رییسان جمهوری ایران و روسیه در باكو پایتخت جمهوری آذربایجان است.
حضور دیمیتری راگوزین معاون نخست وزیر روسیه در امور دفاعی با هیات رییس جمهوری این كشور در سفر به باكو نشان می دهد، مسكو برای افزایش همكاری ها با تهران در این حوزه اهمیت زیادی قائل است.
ارتشبد سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه هم گفته است: مسكو و تهران برای افزایش همكاری های دفاعی برنامه ریزی می كنند كه یكی از زمینه های مورد توافق، برگزاری رزمایش های مشترك است.
اروپام*391 ** 1516