۱۷ مرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۴۳
کد خبر: 82178582
T T
۰ نفر
ایران و كره جنوبی تفاهم نامه همكاری در بخش تامین آب و مدیریت فاضلاب امضا كردند

تهران- ایرنا- تفاهم نامه همكاری دوجانبه ایران و كره جنوبی در زمینه تامین آب و مدیریت فاضلاب با رویكرد محیط زیستی امروز(یكشنبه) با حضور «رحیم میدانی» معاون آب و آب و فاضلاب وزیر نیرو و «مینهو لی» (Minho Lee) معاون وزیر محیط زیست این كشور امضا شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، معاون وزیر نیرو در این آیین در محل وزارت نیرو، گفت: از ابتدای امسال تاكنون هفت یادداشت تفاهم همكاری بین وزارت نیروی ایران و كره جنوبی به امضا رسیده كه سه مورد آن امروز بوده است.
میدانی خاطرنشان كرد: كره ای ها در زمینه فناوری های زیست محیطی و مدیریت آب و فاضلاب تجربه های ارزشمندی دارند و به همین منظور با هدف انتقال تجربیات، تسهیل سرمایه گذاری در كشور و آموزش نیروی انسانی این تفاهم نامه ها به امضا رسید.
به گفته این مقام مسئول، امروز همچنین تفاهم نامه دیگری بین شركت مهندسی آب وفاضلاب كشور با شركت های كی- واتر (K-water) و دایلیم (daelim) كره جنوبی در زمینه اجرای تصفیه خانه های فاضلاب امضا و مقرر شد در شهر بوشهر در زمینه كاهش هدررفت آب، طرحی به صورت پایلوت (نمونه) اجرایی شود.
معاون آب و آبفای وزیر نیرو بیان داشت: هیچ محدودیتی برای اجرای پروژه های خودگردان توسط خارجی ها در زمینه آب و فاضلاب در كشور وجود ندارد، به شرطی كه سرمایه گذاری های مربو طه از محل درآمد پروژه ها بازگردد.
وی ادامه داد: با برنامه ریزی انجام شده، قرار است بزودی كمیته های فنی مشترك بین دو كشور در زمینه فناوری ها و سیاستگذاری در زمنیه آب و محیط زیست و استفاده از پساب در عرصه های مختلف صنعتی و كشاورزی شكل گیرد.
میدانی یادآورشد: پروژه هایی كه اعتبارات آنها از محل منابع عمومی دولت تامین می شود، با مشكل طولانی شدن فرآیند پرداخت ها و در نتیجه زمانبر شدن اجرای كار مواجه است و علاوه بر آن به مصوبه شورای اقتصاد نیاز دارد.
وی گفت: پروژه هایی كه از وام های كم بهره برخوردارند، دولت مجوز داده تا به شرط انتقال فناوری و استفاده از حداكثر توان داخلی، قراردادهای مربوطه خارج از فرآیند مناقصه در دستور كار قرار گیرد.
معاون وزیر نیرو درباره اجرایی شدن تفاهم نامه های منعقد شده با كره ای ها نیز افزود: تاكنون هیچ یك از این تفاهم نامه ها منجر به عقد قرارداد نشده و فقط تیم هایی به منظور بررسی جوانب مختلف پروژه ها در سایت های مختلف كشور مستقر شده اند و هنوز حتی به تفاهمی در خصوص قیمت های اجرای كار نیز نرسیده ایم.

** همكاری كره جنوبی در توسعه سیستم های آب و فاضلاب ایران
همچنین «مینهو لی» (Minho Lee) معاون وزیر محیط زیست كره جنوبی بعد از امضای این تفاهم نامه همكاری در جمع خبرنگاران افزود: این سفر باهدف توسعه همكاری های ایران و كره جنوبی در حوزه های آب و فاضلاب پس از سفر اردیبهشت ماه گذشته رییس جمهوری این كشور انجام شده است.
وی تاكید كرد: شركت هایی كه امروز در قالب هیات اقتصادی و تجاری كره جنوبی با وزارت نیرو تفاهم نامه امضا كردند، از تجربه و توانمندی های بالای تكنولوژیكی برخوردارند و می توانند تجهیزات آب و فاضلاب مورد نیاز شركت های ایرانی را فراهم كنند.
این مقام مسئول كره ای یادآور شد: توسعه سیستم های آب و فاضلاب یكی از اولویت های توسعه ای ایران است و امیدواریم در كنار شركت های توانمند ایرانی به توسعه بیش از پیش این فناوری ها كمك كنیم.
به گزارش ایرنا، ارزش مبادلات غیرنفتی ایران و كره جنوبی در سال 2013 معادل چهار میلیارد و 100 میلیون دلار بوده است. از این میزان 360 میلیون دلار صادرات ایران به كره جنوبی و سه میلیارد و 800 میلیون دلار واردات از كره صورت گرفته است. با احتساب صادرات نفت خام، حجم تجارت دو كشور در این سال به 9 میلیارد و 200 میلیون دلار رسید.
اقتصام ** 3065 ** 2023

اقتصام ** 3065 **
۰ نفر