۳ مرداد ۱۳۹۵، ۱۶:۳۲
کد خبر: 82162060
T T
۰ نفر

برگزاري كمپين دانشجويي روز جهاني هپاتيت

۳ مرداد ۱۳۹۵، ۱۶:۳۲
کد خبر: 82162060
برگزاري كمپين دانشجويي روز جهاني هپاتيت

تهران- ايرنا- اولين كمپين دانشجويي روز جهاني هپاتيت به منظور آشنايي بيشتر مردم با بيماري هپاتيت B و C و اطلاع رساني براي ريشه كني هپاتيت هاي ويروسي برگزار مي شود.

مسئول اجرايي كمپين دانشجويي روز جهاني هپاتيت روز يكشنبه در اين مورد به خبرنگار علمي ايرنا گفت: حدود 150 دانشجويي علوم پزشكي در قالب اين كمپين اقدام به اطلاع رساني در مورد بيماري هپاتيت به مردم خواهند كرد.
حميدرضا كريمي ساري اظهار كرد: دانشجويان در پنج ايستگاه مترو در تهران شامل ايستگاه هاي شهيد بهشتي، صادقيه، تاتر شهر، تجريش و ترمينال جنوب از ساعت 10 تا 19 در روزهاي 5 تا 7 مردادماه جاري مستقر مي شوند تا اطلاعات لازم را در مورد هپاتيت هاي ويروسي B و C و كبد چرب در اختيار مردم قرار دهند.
وي با اشاره به اينكه تا آگاهي مردم در اين زمينه افزايش نيابد، اين بيماري را نمي توان ريشه كن كرد، افزود: علاوه بر درمان كارآمد، واكسن مناسب و اقدامات وزارت بهداشت، آگاهي مردم بايد افزايش پيدا كند تا زمينه ريشه كني اين بيماري فراهم شود.
كريمي با اشاره به اينكه هر فردي تمايل به انجام آزمايش هاي بيماري هپاتيت B و C داشته باشد به تعدادي از آزمايشگاه هاي تهران معرفي مي شود، گفت: اين آزمايش ها روزهاي 5 تا 7 مردادماه در برخي از آزمايشگاه هاي تهران به صورت رايگان انجام مي شود.
وي اظهار كرد: سازمان اتحاد جهاني هپاتيت هر ساله برنامه هاي متعددي در نقاط مختلف دنيا به صورت متمركز به مناسبت روز جهاني هپاتيت برگزار مي كند و اين كمپين نيز در اين راستا برگزار مي شود.
كريمي با اشاره به اينكه شعاري كه امسال اين سازمان مطرح كرده 'بدون هپاتيت' است، افزود: اگر يك حركت جهاني در زمينه هايي مانند درمان و واكسيناسيون انجام شود، مي توان تا سال 1410 (2030 ميلادي) هپاتيت هاي ويروسي B و C را ريشه كن كرد.
هپاتيت (Hepatitis) به معني التهاب در پارانشيم كبد است و به دلايل مختلفي مي تواند ايجاد شود كه برخي از آنها قابل سرايت و برخي غيرمسري هستند. از عوامل ايجادكننده هپاتيت مي توان به اثر برخي داروها، آلودگي به باكتري يا ويروس و مصرف الكل اشاره كرد.
بيشتر مبتلايان به هپاتيت از نوع C و B علائمي ندارند؛ برخي از اين بيماران علائم سرشتي عفونت ويروسي از قبيل خستگي، دل درد، درد عضلاني و تهوع و بي اشتهايي را نشان مي دهند. در موارد پيشرفته علائم نارسايي كبد بروز مي كند كه شامل تورم شكم، اندام ها، يرقان و خونريزي هاي گوارشي است.
علمي ** 1201 **1834
۰ نفر